Resultat 1 till 5 av 5

Dynamisk optimeringsstrategi baserade på sökmotor

  1. #1
    KeepMeAlives avatar
    KeepMeAlive KeepMeAlive är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    16
    Jag är inte så insatt i hur de olika sökmotorerna arbetar, men är det någon som använder sig av en dynamisk optimeringsstrategi beroende på vilken sökmotor det är som crawlar hemsidan?

    Ponera att en sökmotor premierar vissa saker - men andra gör det inte - vore det inte klokt att på serversidan presentera t.ex. olika metataggar och annat. Jag tycker min idé låter intressant, vad tycker ni? Likväl som man kan presentera sitt innehåll designmässigt beroende på vilken browser det är som vill komma åt sidan så borde man kunna anpassa sidans innehåll beroende på sökmotor... eller är jag uppe på läktaren och köper korv med detta resonemang?

    Senast redigerat av KeepMeAlive den 2012-01-24 klockan 15:43. Anledning: stavfel

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Det kallas "cloaking", att visa olika innehåll för sökmotorer än för besökare, och det straffas hårt av de stora sökmotorerna om/när det upptäcker det, så det är generellt en dålig idé.

  3. #3
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    Google är väldigt tydliga i deras riktlinjer att innehållet som presenteras för användaren ska vara densamma som presenteras för sökmotorerna.

    Detta trick med att presentera olika innehåll beroende på vem som besöker sidan kallas cloaking och är inte att rekommendera. Det finns väl gränsfall då man kanske vill att sökmotorn ska ha möjlighet att indexera innehållet i tex en flashapplikation på siten så kan man presentera texten som vanlig text ifall User agenten är en spindel.

    Mitt råd är att bygg din website för användarna, följ best practise råd vad gäller on site optimering, sen bygger du länkar

  4. #4
    KeepMeAlives avatar
    KeepMeAlive KeepMeAlive är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    16
    Ah, då var det i sanning en dålig idé. Bara att slå ut det ur mitt simpla huvud. Det var en tanke som slog mig. Apropå flash som du tog upp Kimpo, hur gör sajterna som enbart köttar på med flash med sökmotoroptimering?

  5. #5
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Citat Ursprungligen postat av KeepMeAlive Visa inlägg
    Ah, då var det i sanning en dålig idé. Bara att slå ut det ur mitt simpla huvud. Det var en tanke som slog mig. Apropå flash som du tog upp Kimpo, hur gör sajterna som enbart köttar på med flash med sökmotoroptimering?
    Om man vill köra en sida i flash kör man inte SEO, om man vill köra SEO kör man inte flash
    finns <noscript> taggar osv, men döda flash för hemsidor. fungerar för banners på sin höjd. annars ska de vara kod.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. MC Hammer satsar på ny sökmotor -Wiredoo
    Av Håkan Persson i forum Nyheter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-10-22, 16:13
  2. Finns inte på någon sökmotor
    Av Hansen i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-06-12, 16:52
  3. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-08-16, 19:21
  4. Snaps Sökmotor
    Av Solutions i forum Övriga sökmotorer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-11, 01:54
  5. Skapa dynamisk xml-sitemap för Google
    Av seattlegrunge i forum Google
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-13, 00:33