Jag skulle behöva lite goda råd och synpunkter. Jag skulle också uppskatta om någon ville dela med sig av lite egna erfarenheter.
Jag har en webbshop som är uppbyggd med frames. Shoppen är lite drygt ett år gammal och därför har den inte rankat något vidare på Google. Däremot så har en välskriven <noframes> och lite länkarbete gjort att den totalt dominerar msn (och till viss del även yahoo och altavista) på i stort sett alla viktiga sökord. Shoppen kanske har förstaplatsen på 20-30 ord på msn.se.
Nu funderar jag på att göra om shoppen utan frames, men det innebär att jag förlorar min <noframes>. Den är förvisso skriven för att även besökare och inte bara sökmotorer ska få ut något av den, men jag vill ändå inte placera texten helt synlig på förstasidan istället. Den är helt enkelt för lång och mycket text gör sig inte grafiskt bra på min förstasida. Jag vill helst bara ha några rader text där och lite bilder.
Frågan är alltså om jag vill göra om shoppen och riskera mina goda placeringar på de mindre sökmotorerna. Det som talar för en shop utan frames är att mina undersidor rankar så förbaskat dåligt i nuläget. Som det är nu är det endast förstasidan som får någon vettig ranking. Inte så konstigt, eftersom PR fördelas från förstasidan till alla undersidor via länkar. I index.html finns bara några rader frames-kod och inga länkar. På grund av mina ramar så får undersidorna även dåligt med naturliga inlänkar. Många avstår ifrån att länka till sidor som ingår i ett ramverk och andra vet inte ens hur man gör.
Jag undrar alltså om någon här har erfarenheter av att gå ifrån frames och vad det gav för resultat i sökmotorerna på både kort och lång sikt? Alla synpunkter är välkomna. Ingen kan naturligtvis svara på vad just jag bör göra (är inte ett sådant svar jag är ute efter heller). Utan jag vill mer ha lite allmänna åsikter.