Resultat 1 till 6 av 6

Webshop mot England och Australien. On-site strategi?

  1. #1
    bullionints avatar
    bullionint bullionint är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    3:e världen
    Inlägg
    5
    Sätter upp en webshop mot både England och Australien. Content är i princip det samma, sökorden är identiska (+/- England/Australien), priser skiljer.
    Det finns även annat content på sidan som kommer att driva inlänkar.

    Frågan gäller hur jag skall göra med domänerna.

    Alt.1: Köra med www.x.com för båda (ej sätta location i GWT)

    Alt.2 Använda www.x.co.uk samt www.x.com.au för respektive.

    Alt.3 Använda www.x.com/uk samt www.x.com/au och sätta location för resp. i GWT?

    Jag antar att frågan gäller hur stor vikt google lägger på location för ranking i SERPen. Eller spelar location endast roll när användaren väljer "Visa sidor endast från X" ?

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Det här är en riktigt intressant fråga. Jag har varit inblandad i ett par projekt med liknande problematik, och det är inte helt lätt att lösa på ett bra och enklet sätt.

    Alternativ 1 skulle jag förkasta direkt. Det är fullt möjligt att lyckas på en av marknaderna på det sättet (troligen UK i så fall, då det är lite lättare att få tag på länkar där), men du kommer med stor sannolikhet inte klara av båda med en sån uppsättning.

    Så då återstår alternativ 2 och 3. Båda har sina för- och nackdelar.

    Du är på väg att ge dig in i två ganska krångliga marknader här. UK är svårt, då konkurrensen till stor del är samma som US, med skillnaden att de också tycker in .co.uk i sökresultaten. Det betyder att konkurrensen i sökresultaten är hög i förhållande till hur många personer du potentiellt kan nå. Det är inte omöjligt, inte alls, men det är bra att vara medveten om att din SEO troligen kommer bli relativt dyr. I Australien gäller ungefär samma sak, men konkurrensen är aningen lägre, mest för att .com.au inte är lika stort som .co.uk.

    Av den anledningen skulle jag rekommendera att gå på en landsspecifik TLD om man ska ge sig in i en engelskspråkig marknad som inte är USA. De har en stor fördel jämfört med .com.

    Å andra sidan betyder det att du kommer behöva jobba med två olika domäner, vilket i princip betyder att du behöver skaffa dubbelt så många länkar. För UK är det fullt genomförbart, men för Australien är det svårare, och du kommer nog behöva titta åt USA för att hitta de länkar du behöver.

    För att ge ett riktigt råd då, så säger vi såhär:
    Om din plan är att ta UK och Australien, och inte utvidga dig efter det, så använd två landsspecifika domäner.
    Om din plan är att efter den här satsningen utvidga till andra marknader, engelskspråkiga eller inte, gå på .com/xx för varje marknad och sätt geotarget i Webmaster Tools.

    Hur du än gör, se till att du inte duplicerar innehållet rakt av på de olika sajterna. Det är mycket viktigt!

    Lycka till!

  3. #3
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Jag har en liten annan åsikt än Aaron...

    Jag skulle först kontrollera konkurrensen och dina möjligheter att skaffa bra inlänkar. Om du kan skaffa länkar som med marginal är bättre än motståndet så skulle jag faktiskt köra på första alternativet.

    Om du däremot jobbar i underläge och behöver sätta de specifika marknaderna som mål för att ta en genväg förbi amerikanska konkurrenter så skulle jag använda alternativ 2 eller 3. Jag skulle bara överväga alternativ 2 ifall jag har ett perfekt domännamn och annars ta alternativ 3 eftersom det är lättare att hitta bra domännamn på .co.uk och .com.au.

    Aaron har helt rätt i att för alternativ 2 och 3 så är det viktigt att skriva om texterna så att de är helt unika. Att ändra lite i varje mening räcker inte utan identifieras lätt som duplicerat innehåll av Google.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  4. #4
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Ja, mitt svar är baserat på de projekt jag jobbat med och det jag generellt sett i anknytning till det.
    Jag kan inte komma på något exempel där jag sett en .com-domän ranka både i England och Australien (bortsätt från typ Amazon.com och likande jättar), men det finns säkert.
    Har du nåt exempel så dela gärna, vore kul att titta lite på det.

  5. #5
    bullionints avatar
    bullionint bullionint är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    3:e världen
    Inlägg
    5
    Hur ser ni på:
    www.x.com/au/

    vs

    au.x.com/

    är detta endast en smaksak eller spelar det faktiskt någon roll SEO-mässigt?

    Nästa fråga gäller content duplication. Kommer jag få problem om respektive lands-site är snarlika trots att de har olika geo-targets? En del innehåll kommer att skilja sig åt.
    Senast redigerat av bullionint den 2012-06-15 klockan 12:06.

  6. #6
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Om du går på en .com med olika språk/områdesavdelningar rekommenderar jag att använda kataloger snarare än subdomäner.
    I princip motsvarar en subdomän en egen domän, så då får med dig det mesta av nackdelarna från att använda olika domäner, men utan fördelen med de landsspecifika TLD:erna.

    Angående duplicerat innehåll, så ja, det är ett problem även om du sätter en geotarget på de olika delarna av sajten. Se till att ha helt unika sidor för de olika länderna, åtminstone på startsida, informationssidor och kategorisidor. För produkter kan det räcka med att göra delar av sidorna unika för respektive land, och behålla hårda produktdata som de är.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Site på en domän, Webshop på en annan. Tappar trafik?
    Av bjornhall i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-21, 16:38
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-01-16, 11:51
  3. Webbhotel Storbritannien England
    Av svenska_hemsidor i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-06, 17:42
  4. Hur bygga vidare på min strategi
    Av Toyfilm i forum Länkbygge
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-06-19, 21:25
  5. Server i USA och England - SEO-fördel?
    Av SEOgeek i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-17, 17:35