Resultat 1 till 13 av 13

Etisk certifiering av SEO-företag

  1. #1
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Har tidigare varit en del diskussioner om branschorganisation för SEO-konsulter/företag som inte slagit väl ut.
    Nu däremot är en certifiering på gång av ovannämnda grupp från Etiska Rådet för Svensk SEO.
    Ingen branschorganisation men väl ett råd för att SEO-konsulter/företag skall hålla sig inom vissa riktlinjer. Mer om det finns här på deras webbplats.
    Lite om bakgrunden och annat hittar du här på Håkans webbplats som också kommer arbete i rådet som anställd.

    Låter rätt så intressant. Men frågan är behövs det här för vår bransch?

  2. #2
    Paul Kyllermans avatar
    Paul Kyllerman Paul Kyllerman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    21
    Väldigt intresserat faktiskt.

    Jag tycker iallafall att man märker bland kunderna att dom blir mer och mer angelägna att deras site optimeras på ett schyst sätt, och det såg inte ut asset vara några konstigheter att kvalificera för vara med, så negativt är det väl inte
    --
    Paul - Rawdesigns
    Hos oss kan du Köpa hemsida och SEO

  3. #3
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Ska bli intressant att se. Ställer mig dock mycket tvivlande till om det blir bra. Mycket tvivlande.

    Etiskt mot vem?

    Etiskt mot Google? Då får man i stort sett stryka nästan all länkbygge och säkert inte ett enda SEO-bolag i Sverige hade klarat testet.
    Etiskt mot kunden? Transparens gällande risker? Ärlig om vad som ger resultat? Betalning efter resultat? SEO med låg risk? Vem bedömer låg risk?
    Etiskt mot branschen? Att inte som XXX köra på trumman i all marknadsföring att man minsann följer alla Googles riktlinjer samtidigt som man har över 3000 spambloggar och får kunder regelbundet straffade i Google.

    Är det etiskt att snappa domäner? I stort sett alla gör det. Till och med jag har snappat några domäner. Men kan likställas vid likplundring och kanske skada till den som råkat glömma förnya och sedan inte vågar ta kontakt. Jag driver N.nu och vet numera att det är MÅNGA som gör misstag och missar att betala sin domän som sedan snappas. De vet inte hur man får kontaktinfo till nya ägaren.

    Är det etiskt att hyra ut inlänkar och allt plockas bort när kunden inte vill fortsätta betala? Är man tydlig med detta i avtalet? Är säljaren tydlig med detta?

    Är det etiskt att bygga satellitsajter men där kunden inte äger varken domän eller hemsida och sajten säljs in till konkurrent om kunden inte vill fortsätta betala? Är man tydlig med detta i avtalet? Är säljaren tydlig med detta?

    Vilken länkbygge är etisk och oetisk? Är det etiskt att skapa fejkbloggar som endast är till för att manipulera Google?

    Är det etiskt att sälja in sökord som inte ger nytta för kunden? (låg sökvolym, dålig konvertering). Är man tydlig med detta i avtalet? Är säljaren tydlig med detta?

    Är det etiskt att ta hutlöst betalt bara för att kunden är ett stort bolag och inte vet bättre? Är det OK att en kund ska betala 150 000 och en annan 20 000 för exakt samma tjänst?

    Är det etiskt att om en kund får straff inte ta ansvar för detta med arbete med cleanup, reinclusion osv?

    Är det etiskt att erbjuda "SEO" men man erbjuder bara en bråkdel av SEO som länkbygge, titeltaggar, rubriker och text men skiter blankt i till exempel att förbättra indexeringen (canonical, noindex, xml-sitemap), redirects och mycket annat grundläggande SEO?

    Är det etiskt att ett "SEO-bolag" har 30 säljare och 1 tekniker med 1 års erfarenhet?

    Läste nu mer på deras sajt.

    I deras avsiktsförklaring skriver de följande förslag på kriterier:

    • De avtal som ingås mellan kund och leverantör ska ha en rimlig uppsägningstid, rekommendation 1 månad.
    • Tjänster och produkter som levereras ska överensstämma med de avtal som gjorts, även muntligen.
    • Leverantör får inte nyttja kunders webbplats för egen vinning, exempelvis för länkar till sig själva eller andra.
    • Om kund eller tidigare kund önskar att inlänkar ska avlägsnas, skall detta ske inom rimlig tid.
    • Leverantören förbinder sig att inte ta betalt för att avlägsna länkar till kund eller tidigare kund.
    • Vid upprepade klagomål från kund kommer certifieringen att upphöra omedelbart. Ny ansökan kan tidigast
    ske sex månader efter att certifieringen upphört.
    Detta betyder ju ingenting ...

    Värsta klassens spammare som jobbar med högrisk SEO och får kunder regelbundet straffade i Google kan ju med ovan regler mycket enkelt titulera att de minsann erbjuder verifierad "Etisk sökmotoroptimering" med sigill och allt. Suck.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  4. #4
    Nils Fridlunds avatar
    Nils Fridlund Nils Fridlund är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    158
    Intressant.

    Tycker dock det blir svårt att dra gränser på vad som är etisk SEO. Tror Jim fick med de flesta intressanta punkterna som visar på svårigheterna.

    Etisk SEO tror jag är nästintill omöjligt att ge ett certifikat till. Däremot kan man dra tydligare gränser med mätbar data. Vilken data man skulle välja vågar jag inte gissa på nu.

  5. #5
    hummelgards avatar
    hummelgard hummelgard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    81
    Stort plus till Håkan. Humor på hög nivå! Bra jobbat!!!
    Skribentus- Texter helt enkelt.

  6. #6
    sadsmiles avatar
    sadsmile sadsmile är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Borås
    Inlägg
    9
    Detta visar ju att även SEO-folk har fått en dos av humor.

  7. #7
    Håkan Perssons avatar
    Håkan Persson Håkan Persson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Skaraborg
    Inlägg
    114
    God morgon! Viss uppdatering har nu skett gällande sidan om Certifiering och Etisk sökmotoroptimering som Urban G delar i första postningen...*

    Jim Westergren, jag beklagar att det fick dig upprörd samtidigt som jag givetvis är lite smånöjd över att normalt sett källkritiskt SEO-folk har en mänsklig sida de också. Jag tycker att du gör en alldeles perfekt analys av begreppet Etisk sökmotoroptimering och du påvisar verkligen varför det är ett kasst begrepp. Det är helt enkelt ett skämt.

  8. #8
    Håkan Perssons avatar
    Håkan Persson Håkan Persson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Skaraborg
    Inlägg
    114
    Jag vill även säga att min blogg fortfarande är min blogg, så någon sammanslagning med Sökmotorkonsult är inte aktuell. Så nu får de passa sig i SERP, speciellt på sökordet sökmotoroptimering

  9. #9
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Aj fan, inte förrän nu fattade jag att det var ett första aprilskämt. Där fick du mig rejält. Dock inspirerade du mig och jag funderar på att sätta upp en sida med "Etiska regler för TodaysWeb" - alltså regler för vårt bolag och inte branschen.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  10. #10
    Jockepockes avatar
    Jockepocke Jockepocke är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    13
    Tänker mig att ett etiskt råd för oss kunder skulle vara bra, med en medlemsorganisation rakt under. Vi kan bli certifierade under förutsättning att vi förbinder oss att inte ifrågasätta prissättning, arbetsmetoder, servicegrad etc hos våra leverantörer. Bryter vi mot grundläggande medlemskriterier blir vi uteslutna under minst ett halvår och leverantören slutar producera tjänster alltmedan vi fortfarande betalar ordinarie månadsavgifter.
    Under denna tid i frysboxen får vi heller inte försöka framstå som Certifierade kunder.
    ?

  11. #11
    gelkis avatar
    gelki gelki är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Sävedalen
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren Visa inlägg
    Aj fan, inte förrän nu fattade jag att det var ett första aprilskämt. Där fick du mig rejält. Dock inspirerade du mig och jag funderar på att sätta upp en sida med "Etiska regler för TodaysWeb" - alltså regler för vårt bolag och inte branschen.
    Det är lugnt Jim!
    Jag gick också på den. Men det behövs någon form av kvalitetssäkring men jag ser inte hur i h... den ska efterlevas, kontrolleras e.t.c. Och vem ska göra det. Man kan precis som du Jim ha Policy för etisk söktjänstoptimering. VIlket som intressant lista du kom fram med och mycket betänkbar. :-)

  12. #12
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren Visa inlägg
    Ska bli intressant att se. Ställer mig dock mycket tvivlande till om det blir bra. Mycket tvivlande.

    Etiskt mot vem?

    Etiskt mot Google? Då får man i stort sett stryka nästan all länkbygge och säkert inte ett enda SEO-bolag i Sverige hade klarat testet.
    Etiskt mot kunden? Transparens gällande risker? Ärlig om vad som ger resultat? Betalning efter resultat? SEO med låg risk? Vem bedömer låg risk?
    Etiskt mot branschen? Att inte som XXX köra på trumman i all marknadsföring att man minsann följer alla Googles riktlinjer samtidigt som man har över 3000 spambloggar och får kunder regelbundet straffade i Google.

    Är det etiskt att snappa domäner? I stort sett alla gör det. Till och med jag har snappat några domäner. Men kan likställas vid likplundring och kanske skada till den som råkat glömma förnya och sedan inte vågar ta kontakt. Jag driver N.nu och vet numera att det är MÅNGA som gör misstag och missar att betala sin domän som sedan snappas. De vet inte hur man får kontaktinfo till nya ägaren.

    Är det etiskt att hyra ut inlänkar och allt plockas bort när kunden inte vill fortsätta betala? Är man tydlig med detta i avtalet? Är säljaren tydlig med detta?

    Är det etiskt att bygga satellitsajter men där kunden inte äger varken domän eller hemsida och sajten säljs in till konkurrent om kunden inte vill fortsätta betala? Är man tydlig med detta i avtalet? Är säljaren tydlig med detta?

    Vilken länkbygge är etisk och oetisk? Är det etiskt att skapa fejkbloggar som endast är till för att manipulera Google?

    Är det etiskt att sälja in sökord som inte ger nytta för kunden? (låg sökvolym, dålig konvertering). Är man tydlig med detta i avtalet? Är säljaren tydlig med detta?

    Är det etiskt att ta hutlöst betalt bara för att kunden är ett stort bolag och inte vet bättre? Är det OK att en kund ska betala 150 000 och en annan 20 000 för exakt samma tjänst?

    Är det etiskt att om en kund får straff inte ta ansvar för detta med arbete med cleanup, reinclusion osv?

    Är det etiskt att erbjuda "SEO" men man erbjuder bara en bråkdel av SEO som länkbygge, titeltaggar, rubriker och text men skiter blankt i till exempel att förbättra indexeringen (canonical, noindex, xml-sitemap), redirects och mycket annat grundläggande SEO?

    Är det etiskt att ett "SEO-bolag" har 30 säljare och 1 tekniker med 1 års erfarenhet?

    Läste nu mer på deras sajt.

    I deras avsiktsförklaring skriver de följande förslag på kriterier:



    Detta betyder ju ingenting ...

    Värsta klassens spammare som jobbar med högrisk SEO och får kunder regelbundet straffade i Google kan ju med ovan regler mycket enkelt titulera att de minsann erbjuder verifierad "Etisk sökmotoroptimering" med sigill och allt. Suck.

    Nu är ju inte grundposten relevant längre, däremot anser jag Jims svar var jävligt intressant och ärligt skriven. För exakt så är det ju. BRA SEO ÄR INTE ETISKT. Punkt slut.

    Etisk SEO har sedan uttrycket myntades för första gången varit ett så jävla dumt påhitt, ett enda stort aprilskämt i mitt tycke. Sen finns det ju olika nyanser av grått förstås, men inget är helt vitt och inget är helt svart i denna branschen. Dessvärre är det mesta åt det svartare hållet dock.
    Transparens och ärlighet mot kunden borde vara det absolut viktigaste, men hur många säljare börjar med att säga: -Hej, vi är sjukt duktiga på att lura Google! Vi gör detta genom att avsiktligt manipulera och försämra internet för dess användare så att Ni kära kund, trots ert obefintliga content och er kassa sida, kan få Google att felaktigt tro att er sida är sjukt bra på vissa sökfraser. Ni får inte de bästa sökorden förvisso, men ni får dom vi tror vi kan lyckas med utan allt för mycket ansträngning. Anlita oss!

    Den SEO som säljs av de flesta i nuläget erbjuder ingenting. Därför finns det så mycket skit i branschen. Man kan felaktigt rapportera att sin SEO går sjuuukt bra till kund. Det räcker att man säljer in dåliga sökord från början, visar att kunden rankar, och då fungerar tjänsten. Problemet är att SEO i fel persons händer har 0 värde för kunden.
    Om 5% utav SEO - kunderna i Sverige får en bra tjänst för sina pengar så är det nog väldigt generöst räknat.

    När SEO - Sverige har utvecklats till att handla om vad det borde handla om, att generera kunder åt sina kunder, den dagen kanske vi kan sålla bort bedragarna och slippa "etisk SEO" diskussionerna där man pekar finger åt varandra istället för att lägga tiden på att utveckla sina kunders affärsmöjligheter, vilket borde vara fokusen hos alla.

  13. #13
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Sagt och gjort, här kommer Etiska regler för TodaysWeb
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Etisk sökmotoroptimering och branschregler
    Av Urban G i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-09-27, 01:43
  2. Etisk SEO
    Av Patrik Berggren i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2010-09-29, 09:26
  3. SEO Utbildning / certifiering
    Av preferens i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-11-23, 11:27
  4. Gör AdWords certifiering någon skillnad?
    Av claeslund i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-14, 15:38