Resultat 1 till 18 av 18

Norska domännamn med svensk tld

  1. #1
    henokks avatar
    henokk henokk är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    100
    Tjena

    Har ett par domäner jag tänker på om jag ska bygga ut, dessa domäner har alla norska nyckelord med svensk tld (.se) , exempelvis spill.se. Frågan är: ligger det någon fördel (rankningsmässigt) i Norge på denna domän då den har nyckelordet men med en svensk tld, så är det en fördel för oss svenskar med .se domäner att ranka i Norge, jämfört med någon som har tex: spill.org eller spill.net ?

    Tacksam för alla svar

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Hej

    Att använda en .se-domän i andra länder än Sverige gör det klart svårare att ranka än en sajt på en generisk toppdomän.
    Google ser de landsspecifika toppdomänerna som just det; landsspecifika. Det gör det inte omöjligt att ranka i andra länder med dem, men det är en klart mycket längre sträcka innan en lyckas med det.

  3. #3
    henokks avatar
    henokk henokk är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    100
    aha okay, jag hänger med, så det e inget positivt med en .se i just Norge även då det e grannland, då hänger jag med

    tackar för svaret

  4. #4
    Slatans avatar
    Slatan Slatan är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    4
    Kanske lite halvt OT, men .nu ?
    Den är ju lite halvsvensk. Vad anser Google om den?

  5. #5
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Google ser på .nu som en generisk toppdomän nu för tiden.

  6. #6
    Kundvisarens avatar
    Kundvisaren Kundvisaren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Borås
    Inlägg
    26
    Det är väl inte så troligt att Google ser .nu som generisk toppdomän iom att det inte är det? Däremot fungerar .nu bra i Sverige, men troligen inte lika bra som .se.

    Jag skulle heller inte försöka ranka med en .se i norge. Antagligen mycket bättre med .com.

  7. #7
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Citat Ursprungligen postat av Kundvisaren Visa inlägg
    Det är väl inte så troligt att Google ser .nu som generisk toppdomän iom att det inte är det? Däremot fungerar .nu bra i Sverige, men troligen inte lika bra som .se.
    Säg inte det, allt beror på användandet, eftersom .nu har varit släppt för allmänheten under en längre tid så kan de mycket väl se .nu som en generisk toppdomän, allt beror på användandet.

    Samma sak gäller för .io som är en TLD för British Indian Ocean Territory, följande citat är saxat från wikipedia (visserligen ska man se wikipedia som just wikipedia men jag kan tänka mig att TLD är relativt uppdaterade och kontrollerade så att de stämmer och inga osanningar kommer fram där.)

    Google currently treats .io as a generic top-level domain (gTLD) because "users and webmasters frequently see [the domain] more generic than country-targeted".[3]
    så allting beror på användandet, .io är ingen generisk TLD från början, men eftersom användare och webmasters använder de som en så börjar google tolka om det. Jorden är inte platt, en domän är vad den blir till att vara. En smartphone är en mobil telefon tills det att man börjar göra andra saker på den, som exempelvis läsa e-post. Då är det helt plötsligt inte bara en telefon längre och ska man hålla i vad en sak är och inte kan bli så kommer världen helt plötsligt sluta gå framåt.

  8. #8
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av Kundvisaren Visa inlägg
    Det är väl inte så troligt att Google ser .nu som generisk toppdomän iom att det inte är det? Däremot fungerar .nu bra i Sverige, men troligen inte lika bra som .se.
    Jo. Enligt Google själva:

    Citat Ursprungligen postat av Google
    Generiska toppdomäner med landskoder (ccTLD-koder): Google behandlar vissa ccTLD-koder (t.ex. .tv, .me osv.) som gTLD-koder eftersom vi har upptäckt att användare och webbansvariga ofta betraktar dem som mer generiska än landsspecifika. Här följer en lista över dessa ccTLD-koder (listan kan komma att ändras).
    .ad .as .bz .cc .cd .co .dj .fm .io .la .me .ms .nu .sc .sr .su .tv .tk .ws
    Går att läsa här: https://support.google.com/webmaster...er/62399?hl=sv och klicka fram "Mer om hur domäner fastställs".

  9. #9
    Kundvisarens avatar
    Kundvisaren Kundvisaren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Borås
    Inlägg
    26
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Jo. Enligt Google själva:


    Går att läsa här: https://support.google.com/webmaster...er/62399?hl=sv och klicka fram "Mer om hur domäner fastställs".
    Du skall absolut inte tro på något bara för att Google har skrivit det. Google har helt fel i det du citerar. Eller hur skulle du definiera "generisk"? Jag tycker denna definition är bäst:
    https://giertta.wordpress.com/2010/0...agen-generisk/
    "som har att göra med ett släkte, en art", dvs .com skall vara för kommersiella webbplatser,.org för organisationer osv (numera kan vem som helst registrera en .com eller en .org och det finns hundratals andra toppdomäner). Men det finns ingenting generiskt över .nu. Och det har faktiskt betydelse. Ingen har någonsin skaffat en .nu-domän för att den hör samman med någonting, man skaffar den för att det låter bra på svenska. Vill du ha en webbplats för att sälja bilar så är bilförsäljning . nu ett bra alternativ om ingenting med .se finns att få.
    Låter det bra så är chansen god till fler organiska klick vilket helt säkert bidrar till bättre placeringar (och fler klick i en trevlig spiral) - men ingen av ingenjörerna på Google som arbetar med sökresultaten har någonsin behövt bry sig om .nu som generisk pga att .nu inte omfattar någonting speciellt.

    Vi tar ett exempel. Ponera att vi skall starta en webbplats för ett museum och vill ha en äkta generisk domän:
    http://about.museum/register/index.html
    Det krävs att man verifierar att det är ett riktigt museum. Någon här inne som tror att Google inte är medvetna om detta och tar med det som en faktor när sökresultaten presenteras? Dom bör i vilket fall vara medvetna om detta.

    Till .nu och ett antal andra behövs ett annat namn. Språkmässiga domäner kanske?

    Och tillbaka till frågan med närmare eftertanke: Låter spill.se bra på norska? I så fall kan det vara värt att köra på.

  10. #10
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av Kundvisaren Visa inlägg
    Du skall absolut inte tro på något bara för att Google har skrivit det. Google har helt fel i det du citerar.
    Nej, de har inte fel. De har bara listat vilka landsspecifika domännamn de hanterar som om de vore generiska. Det är enkelt att kontrollera. Gå in i Search Console och ställ in geografisk inriktning. För gTLD och de i den här listan kan du ställa in det själv, för ccTLD är det förinställt och går inte att ändra.

    Citat Ursprungligen postat av Kundvisaren Visa inlägg
    Eller hur skulle du definiera "generisk"?
    Du kan tycka vad du vill om hur terminologin används, det förändrar inte att Google hanterar vissa ccTLD som om de vore gTLD, trots att de alltså från början inte var det.

    Citat Ursprungligen postat av Kundvisaren Visa inlägg
    Ingen har någonsin skaffat en .nu-domän för att den hör samman med någonting, man skaffar den för att det låter bra på svenska.
    ...och danska och nederländska.

    Citat Ursprungligen postat av Kundvisaren Visa inlägg
    Låter det bra så är chansen god till fler organiska klick vilket helt säkert bidrar till bättre placeringar (och fler klick i en trevlig spiral) - men ingen av ingenjörerna på Google som arbetar med sökresultaten har någonsin behövt bry sig om .nu som generisk pga att .nu inte omfattar någonting speciellt.
    Förutom då att någon på Google har brytt sig så mycket om det att de ändrat hur de hanterar den toppdomänen.

    Citat Ursprungligen postat av Kundvisaren Visa inlägg
    Till .nu och ett antal andra behövs ett annat namn. Språkmässiga domäner kanske?
    Jag tror att https://productforums.google.com/for...m/webmaster-sv är bästa stället att vända dig om du vill få Google att ändra på sin språkanvändning.

    Citat Ursprungligen postat av Kundvisaren Visa inlägg
    Och tillbaka till frågan med närmare eftertanke: Låter spill.se bra på norska? I så fall kan det vara värt att köra på.
    Absolut, men det är också viktigt att vara medveten om att det kan ta längre tid att få resultat eftersom Google ser .se som svensk.

  11. #11
    Kundvisarens avatar
    Kundvisaren Kundvisaren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Borås
    Inlägg
    26
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Nej, de har inte fel. De har bara listat vilka landsspecifika domännamn de hanterar som om de vore generiska. Det är enkelt att kontrollera. Gå in i Search Console och ställ in geografisk inriktning. För gTLD och de i den här listan kan du ställa in det själv, för ccTLD är det förinställt och går inte att ändra.
    Nej. Google hanterar inte .nu som om det vore en generisk toppdomän, det finns ingenting som kan vara generiskt med .nu. Att man behandlar .nu på ett särskilt sätt och att .nu kan ranka bra på svenska finns det givetvis inga tvivel om. Att Google bör behandla riktiga generiska toppdomäner på ett annat sätt borde det inte heller råda något tvivel om.

  12. #12
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av Kundvisaren Visa inlägg
    Nej. Google hanterar inte .nu som om det vore en generisk toppdomän, det finns ingenting som kan vara generiskt med .nu. Att man behandlar .nu på ett särskilt sätt och att .nu kan ranka bra på svenska finns det givetvis inga tvivel om. Att Google bör behandla riktiga generiska toppdomäner på ett annat sätt borde det inte heller råda något tvivel om.
    Skärp dig.

    Du har fel här, och jag har redan bevisat det ett par inlägg upp. Google säger själva att de hanterar .nu som om det vore en generisk toppdomän. Att du har problem med deras språkhantering ändrar inte på det.

  13. #13
    Kundvisarens avatar
    Kundvisaren Kundvisaren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Borås
    Inlägg
    26
    Jag ser ingen anledning till att brusa upp eller att hävda den enes eller andres rätt in absurdum. Vi har funnit en felaktighet i hur Google har uttryckt sig och kan meddela dom detta i länken du hänvisade till. Gott så! Andra intressanta delar av detta att fördjupa sig inom som hur Google verkligen hanterar .museum och andra generiska toppdomäner och hur man skulle kunna utnyttja det i SEO-arbetet, ligger nog utanför ämnet i denna diskussion.

  14. #14
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Aaron har helt rätt i det han säger och det har nämnts av Matt Cutts i en video också om jag inte missminner mig. De ccTLD som används i stor utsträckning används som om de vore generiska behandlas också så. Något annat vore helt ologiskt.

    Vad skulle Google få ut av att tolka .nu som en ccTLD? Att den från början var avsedd att tillhöra ett litet land (ö-grupp?) förändrar ju inte faktumet att den används till något helt annat idag.

    Förstår inte varför du "Kundvisaren" fortsätter att mala på när du uppenbarligen inte har några belägg alls för det du säger.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  15. #15
    Kundvisarens avatar
    Kundvisaren Kundvisaren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Borås
    Inlägg
    26
    Med all respekt Fredrik Eriksson, önskar jag att du läser hela diskussionen först. Det finns inga tvivel om att Google rankar .nu-domäner bra i Sverige och ett antal andra länder som Aaron mycket riktigt påpekar. Mina invändningar är andra.

  16. #16
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av Kundvisaren Visa inlägg
    Jag ser ingen anledning till att brusa upp eller att hävda den enes eller andres rätt in absurdum. Vi har funnit en felaktighet i hur Google har uttryckt sig och kan meddela dom detta i länken du hänvisade till. Gott så! Andra intressanta delar av detta att fördjupa sig inom som hur Google verkligen hanterar .museum och andra generiska toppdomäner och hur man skulle kunna utnyttja det i SEO-arbetet, ligger nog utanför ämnet i denna diskussion.
    Jag tröttnade bara på att du vidhöll felaktigheter.
    Jag tycker nog inte att det finns några felaktigheter i hur Google kommunicerar heller, men det spelar mig å andra sidan ingen roll heller.

  17. #17
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Citat Ursprungligen postat av Kundvisaren Visa inlägg
    Med all respekt Fredrik Eriksson, önskar jag att du läser hela diskussionen först. Det finns inga tvivel om att Google rankar .nu-domäner bra i Sverige och ett antal andra länder som Aaron mycket riktigt påpekar. Mina invändningar är andra.
    Dina invändningar var att Google inte såg .nu som en generisk domän, eller har jag missförstått?
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  18. #18
    Kundvisarens avatar
    Kundvisaren Kundvisaren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Borås
    Inlägg
    26
    Ursäkta sent svar. Jag invänder inte emot att Google skriver om .nu-domänen som en generisk domän. Men jag menar att man inte har tänkt till här och att en felaktighet har kommit med. Jag menar att .nu-domänen inte är generisk och inte kan vara det, läs gärna mina tidigare inlägg här. Den som har invändningar kan gärna tala om den egna definitionen av termen "generisk domän". Detta är viktigt på grund av att det har en praktisk betydelse: sökoptimering med verkliga generiska domäner ger sökmotorerna en chans att ytterligare verifiera vad en webbplats handlar om och att veta att det finns något mått av kvalitet. Det är också viktigt att känna till för oss som arbetar i branschen att verkliga generiska domäner kan (eller rättare sagt bör) vara betydligt mycket svårare att arbeta med utanför det område dom tar upp. För att återkomma till diskussionens ämne: på samma sätt som det i dom allra flesta fall kommer vara svårt att sökoptimera med ett norskt sökord på svenska toppdomänen.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Norska länkar och SEO
    Av Klassemaja i forum Länkbygge
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-03-01, 18:55
  2. Norska länkar
    Av spexer i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-08-19, 21:41
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-14, 16:28
  4. Norska SEO företag?
    Av altgard i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-01-08, 11:02
  5. Norska motorer
    Av webguide i forum Övriga sökmotorer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-16, 14:53