Resultat 1 till 8 av 8

Verifiera styrkan på en backlink?

  1. #1
    markusps avatar
    markusp markusp är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    22
    Jag gjorde nyligen ett samarbete med en stor brittisk fotosajt, ephotozine.com. Har skrivit två features/tutorials på min hemsida som de länkar till från sajten:
    https://www.ephotozine.com/article/c...d-h5d-40-28696
    https://www.ephotozine.com/article/h...hotoshop-28825

    Av min bedömning är det en rätt stark domän, bl a Pagerank 5, 15 år gammal m.m.
    https://majestic.com/reports/site-ex...exDataSource=F

    Sidorna med länkarna är indexerade hos Google och domänen syns i Webmaster Tools. Men majestic.com, som jag annars verkar tycka är ett rätt bra verktyg, tar inte med dessa länkar under Backlinks. Hur kan det komma sig? Andra länkar som lades upp på flera olika domäner ungefär samtidigt som den första av dessa kom upp syns på Majestic.

    Någon som har nåt bra tips för att verifiera "styrkan" från en backlink? All fakta tyder ju på att den borde boosta min SEO rätt bra, men har inte märkt några överdrivet galna hopp uppåt i sökresultaten.

  2. #2
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Det finns ganska många verktyg som analyserar länkar, men inget av verktygen fångar en särskilt stor procent av alla länkar, så det är inte alls märkligt att du inte ser länken hos Majestic.
    Här har du en stor jämförelse mellan de olika verktygen och hur stor del av länkarna de olika verktygen hittar, rätt intressant läsning.

    http://www.matthewwoodward.co.uk/exp...-seo-spyglass/

    Angående styrkan från en backlink. När det är viktiga länkar så brukar jag kolla manuellt, men här är några saker som spelar roll och som är ganska enkla att kolla upp: Domänens styrka, sidans styrka, antalet länkar ut från domänen, antal länkar ut från sidan, vad det är för länk, var länken är placerad.

    I ditt fall menar du att länken bör vara bra enbart för att den kommer från en gammal domän. Det är lite fler saker som spelar roll, så det är inte alls säkert att den kommer ge dig någon stor boost.

  3. #3
    markusps avatar
    markusp markusp är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Aronsson Visa inlägg
    Det finns ganska många verktyg som analyserar länkar, men inget av verktygen fångar en särskilt stor procent av alla länkar, så det är inte alls märkligt att du inte ser länken hos Majestic.
    Här har du en stor jämförelse mellan de olika verktygen och hur stor del av länkarna de olika verktygen hittar, rätt intressant läsning.

    http://www.matthewwoodward.co.uk/exp...-seo-spyglass/

    Angående styrkan från en backlink. När det är viktiga länkar så brukar jag kolla manuellt, men här är några saker som spelar roll och som är ganska enkla att kolla upp: Domänens styrka, sidans styrka, antalet länkar ut från domänen, antal länkar ut från sidan, vad det är för länk, var länken är placerad.

    I ditt fall menar du att länken bör vara bra enbart för att den kommer från en gammal domän. Det är lite fler saker som spelar roll, så det är inte alls säkert att den kommer ge dig någon stor boost.
    Hej Niklas!

    Jag menar inte att enbart åldern på domänen spelar roll. Jag har också försökt undersöka länken och domänen i fråga manuellt, bl a med Majestic och checkpagerank.com. Det handlar i det här fallet om en länk till min sida från ephotozine.com.

    Lite resultat från checkpagerank.net:
    Pagerank: 5/10
    Domain autority: 61/10
    External Backlinks: 317040
    Referring domains: 7585
    Edu backlinks: 52
    Gov backlinks: 3
    Domain age: 15 years 3 months 1 day

    Från majestic:
    External Backlinks: 316,486
    Referring Domains: 7,466
    Educational Ref. Backlinks: 52
    Governmental Ref. Backlinks: 6
    Educational Ref. Domains: 23
    Governmental Ref. Domains: 3

    Lite variationer i resultaten, men kontentan av det hela är att jag tycker det verkar vara en bra sajt att få en backlink ifrån, eller?

  4. #4
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av markusp Visa inlägg
    Hej Niklas!

    Jag menar inte att enbart åldern på domänen spelar roll. Jag har också försökt undersöka länken och domänen i fråga manuellt, bl a med Majestic och checkpagerank.com. Det handlar i det här fallet om en länk till min sida från ephotozine.com.

    Lite resultat från checkpagerank.net:
    Pagerank: 5/10
    Domain autority: 61/10
    External Backlinks: 317040
    Referring domains: 7585
    Edu backlinks: 52
    Gov backlinks: 3
    Domain age: 15 years 3 months 1 day

    Från majestic:
    External Backlinks: 316,486
    Referring Domains: 7,466
    Educational Ref. Backlinks: 52
    Governmental Ref. Backlinks: 6
    Educational Ref. Domains: 23
    Governmental Ref. Domains: 3

    Lite variationer i resultaten, men kontentan av det hela är att jag tycker det verkar vara en bra sajt att få en backlink ifrån, eller?
    Exakt! En bra site, som jag sa. Men det betyder inte att det behöver vara en bra SEO - länk. Du kan ha en jätteliten sajt i ett länknätverk som ser helt horribel ut men som ändå ger dig ett bättre SEO - värde. Klart att det alltid är trevligt med en länk från en trovärdig site dock!

  5. #5
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Hej!

    Niklas resonemang här känns väldigt vettiga.

    Som tillägg till det skulle jag vilja säga två saker:

    1. Det är väldigt sällan relevant att titta på en enskild länk, och att försöka bedöma varje länk för sig skapar oftast bara problem. Det som är intressant är "länkprofilen" i stort.

    2. Det är mycket möjligt att den effekt som kan komma av de här tre länkarna inte syns än, för att Google helt enkelt valt att inte ta med dem i beräkningen än. Ännu en anledning att inte stirra sig blind på enskilda länkar.

    (Okej, en 3. också: PR från den där sajten är inget att bry sig om. Den siffran säger på sin höjd något grovt om hur Google såg på styrkan av deras länkprofil för ett par år sen. Domain Authoroty där kommer från Open Site Explorer, och länkdatan från Majestic. Det är dock inte säkert att det är de mest uppdaterade siffrorna där, så det är bättre att gå direkt till källan om du vill titta på länk- eller sajtdata.)

  6. #6
    markusps avatar
    markusp markusp är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    22
    Tack för era svar!

    Så all-in-all, hur vet jag om en (eller flera) backlinks jag tror är bra ger mig boost i SEO? Det är helt enkelt bara att övervaka sina placeringar på sökorden som är viktiga och se om man klättrar i sökresultaten efter att ha gjort en insats med skapa inlänkar? Eller?

  7. #7
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av markusp Visa inlägg
    Tack för era svar!

    Så all-in-all, hur vet jag om en (eller flera) backlinks jag tror är bra ger mig boost i SEO? Det är helt enkelt bara att övervaka sina placeringar på sökorden som är viktiga och se om man klättrar i sökresultaten efter att ha gjort en insats med skapa inlänkar? Eller?
    Jo, exakt! Och Google gör ju allt för att du inte ska veta vad som fungerar och vad som inte fungerar. En spekulation är att den nog finns ganska mycket härlig kaos och kanske även lite slump i deras Algoritm, annars borde någon smart gosse / flicka räknat ut exakt hur det fungerar för länge sedan. Låter det vara till en annan diskussion, men om du enkelt skulle kunna mäta värdet av en länk, och det värdet alltid hade varit det samma, då hade det varit hyfsat enkelt att veta hur man skulle ranka genom att bara lägga på några väl valda länkar. Men så är inte fallet för det mesta.

    Som Aaron skriver så är det din totala länkprofil du ska arbeta med. Det är en fin länk du har fått, men det är liksom bara att bocka av den och jobba vidare på nästa. Fundera på vilka landningssidor du vill ska ha länkar, och vad för sorts länkar, sen är det bara att jobba vidare.

    Lycka till!

  8. #8
    markusps avatar
    markusp markusp är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Aronsson Visa inlägg
    Jo, exakt! Och Google gör ju allt för att du inte ska veta vad som fungerar och vad som inte fungerar. En spekulation är att den nog finns ganska mycket härlig kaos och kanske även lite slump i deras Algoritm, annars borde någon smart gosse / flicka räknat ut exakt hur det fungerar för länge sedan. Låter det vara till en annan diskussion, men om du enkelt skulle kunna mäta värdet av en länk, och det värdet alltid hade varit det samma, då hade det varit hyfsat enkelt att veta hur man skulle ranka genom att bara lägga på några väl valda länkar. Men så är inte fallet för det mesta.

    Som Aaron skriver så är det din totala länkprofil du ska arbeta med. Det är en fin länk du har fått, men det är liksom bara att bocka av den och jobba vidare på nästa. Fundera på vilka landningssidor du vill ska ha länkar, och vad för sorts länkar, sen är det bara att jobba vidare.

    Lycka till!
    Yep, det låter rimligt. Fanns det något sätt att räkna ut hur styrkan av en inlänk värderades så skulle någon ha kommit på det. Men Google är ju vad jag har märkt i ständig förändring, det är ju det som gör att det krävs löpande underhåll med SEO. Det som funkade bra för några år sen är värdelöst idag i en del fall.

    Tack för input!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Backlink check
    Av StefanBergfeldt i forum SEO-verktyg
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-07-07, 23:28