Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 31 till 52 av 52

Twingly på engelska

  1. #31
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Visst, bloggaren kan väl aldrig förlora på att få en länk från artikel i Dn eller SVD.
    Men mediavärlden - i synnerhet bloggosfären, men även dagstidningarna - har en hög brusnivå ändå. Som läsare vill jag att någon sorterar bort skiten och presenterar det mest läsvärda för mig. De här bloggarna räknar jag till brus.
    En av artiklarna slutar med "Trevlig läsning är dock en liten artikel om musikern Roky Erickson" (länk). Texten i övrigt har til synes inget med bloggen att göra - vad är detta om inte SPAM?
    En annan har 2 1/2 rad om själva artikeln och sedan bara ett citat från densamma.
    De två sista är något (ej mycket!) mer innehållsrika kommentarer.

    Idén med Twingly är jättebra, men...sålla, snälla, sålla. Annars blir resultatet bara att jag slutar klicka på länkarna.

    Jag undrar också hur ni gör för att ranka bloggarna - först hamnar först??

  2. #32
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    det är tidningarna som bestämmer vilka blogginlägg de ska visa och i vilken ordning

    Primelabs kan inte sålla, vi har avtalat om att leverera allt vi har

  3. #33
    Magnus-SEOs avatar
    Magnus-SEO Magnus-SEO är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    227

  4. #34
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Det som står på webbsnack var ju ingen direkt överraskning. "Ohnej, ett system som är helt öppet missbrukas".

    Sphere.com är förövrigt en engelsk motsvarighet, hittade dem genom att de skickade rätt mkt trafik från news.aol.com till en av våra amerikanska siter. Vetetusan hur sphere funkar, men den verkar jobba via technocrati.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  5. #35
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Mitt eget "personbästa" är drygt 1600 besökare på en dag via en publicerad postlänk.

  6. #36
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag ska inte säga för mycket men efter debacklet med ICA Kuriren är min inställning att ju fler automatiska SEO-lösningar som tidningarna köper in desto bättre oavsett typ. Så länge det är automatiskt och den redaktionella kontrollen saknas är det bra för oss mindre tidningar

  7. #37
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Vafalls? Twingly är väl ändå ingen SEO-lösning?

  8. #38
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av agaton
    Vafalls? Twingly är väl ändå ingen SEO-lösning?
    Det ger inlänkar. Inlänkar optimerar sökresultat. Det som optimerar sökresultat kallas för SEO.

  9. #39
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    I så fall handlar allt på Internet om SEO, vilket inte är fallet.

    Jag kan helt klart se hur tidningarna kan tycka att detta ger ett mervärde till deras tjänst. Men självfallet kommer det att vara en massa missbruk och brus till att börja med.

    Den långsiktiga framgången ligger i att man lyckas solla bort irrelevanta blogginlägg.

  10. #40
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Alltså syftet med det här är bara att få inlänkar och ingenting annat. Tjänsten är inte till för att bygga mervärde genom att länka till relevanta blogginlägg.

    Det är ju uppenbart bara genom att titta på vad man länkar till. Enda kriteriet är att du länkar till artikeln i vilket fall tidningar ger dig lite trafik. Mer SEO än så här kan det inte bli.

  11. #41
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Mina inlägg försöker jag hålla on topic och subject + att fördjupa det som står i artikeln på t.ex. DN. Jag fick som sagt ovan in drygt 1600 besökare på en dag för ett par dagar sedan pga en post.

  12. #42
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jo men det är inte det som är grejen. Grejen är att det enda kriteriet verkar vara att du länkar till artikeln.

    Kvalitetskrav på bloggen som tidningarna länkar till finns inte. Därmed visar ju tidningarna att det endast är länkarna man är ute efter. Hade de önskat öka det redaktionella värdet så hade man ställt krav på vad man länkar till vilket inte verkar ske.

    Egentlgien ska jag inte klaga på det här. Ju fler irrelevanta blogginlägg på SVD och DN desto bättre för alla andra publicister.

  13. #43
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Jo, DN verkar kolla länkarna ibland. Vet inte riktigt hur de jobbar, flera av de andra tidningarna modedrerar verkar det som.
    Jag gör det inte för länkvärdet, inte med tanke på hur mycket besökare man får. Och om jag fortsätter att blogga på det sättet jag gör nu så kommer mina poster att publiceras även om de hårdgranskar inläggen.

  14. #44
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Tja en väldigt bra gissning är väl att de spam problem som förekommer kommer att lösas. Tror i vilket fall som helst att det är en väldigt bra tjänst för bloggosfären.

    Och länkvärde. Jag menar får du 1600 besökare... Vad är länkvärdet mot det?

  15. #45
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Ja, absolut, det stärker både bloggsfären och tidningarna. Tidningarna inser ju att de har problem då hela världen är full av människor som är intresserade av att publisera eget material. På det här sättet byter man ju tjänster med varandra. Allt i socialanda!

  16. #46
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av webguide
    Ja, absolut, det stärker både bloggsfären och tidningarna. Tidningarna inser ju att de har problem då hela världen är full av människor som är intresserade av att publisera eget material. På det här sättet byter man ju tjänster med varandra. Allt i socialanda!
    Hur de stora tidningarna påverkas av internet är en komplex fråga. Rent personligen tror jag att det här är en bra sak för framför allt bloggarna.

    Värdet för tidningarna är svårare för mig att se skulle vara så väldigt enormt. Visst de får ut lite på länkvärdet men du bottnar snabbt ut vad bloggpostningar ger vid djupinlänkning och det hela begränsas ytterligare av att de flesta blogginläggen kommer från ett få tal domäner.

    Och trafik. Tja det är klart att de kan få lite trafik från bloggarna men jag är skeptisk till att det just blir något substansiellt kortsiktigt. Över tiden bör det ju dock bli en del men det begränsas ju samtidigt av att bloggpostningarna åldras.

    Vad de kan vinna är att bygga artiklar som ger ett större mervärde för läsaren. Där läsaren kan hitta annan relevant information om ämnet. D.v.s. om man är intresserad av resor till Mongoliet så går man in på DN läser vad de skrivit om det och kan sedan forska vidare på bloggarna. Men i så fall hänger det på att de gör kvalitetskontroll och då kostar det en del pengar.

  17. #47
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Hans, du har konstiga resonemang. Största anledningen till att tidningarna väljer att använda den tjänst som Twingly tillhandahåller med är verkligen inte SEO i första hand. De är en liten del av det hela.

    Visst, det är en del av det. Det är ännu en fördel. Men media har mycket att lära av bloggosfären och genom att knyta ihop dem två skapar en rad olika fördelar för dem båda. Min kära chef Martin har sammanställt en gedigen lista på fördelar för både bloggare och stora nyhetssajter när det gäller Twingly. Läs och beakta, då förstår du kanske hur vi tänker.

    Varken DN eller Svd hade tidigare möjligheten att låta läsare vara interaktiva med kommentarer eller liknande. Att ha kommentarer på en så stor sida krävs aktivitet även från redaktionen eftersom moderering hela tiden måste ske. Det Twingly gör som nyhetssajterna är så glada för är att folk nu kan kommentera, läsarna kan läsa kommentarerna och artiklarna kan kategoriseras efter något mycket viktigare än besök - aktivitet kring artikeln. Kommentera artikeln på bloggen, länka, pinga och så tjänar alla parter på det.

    Och det finns spamfilter och andra lösningar för att hålla uppe nivån på inläggen. Ett kort inlägg med ett par rader kommentar kan dock också vara värdefull, det går inte att definiera ett "bra" blogginlägg särskilt lätt. Hittils har dock ytterst få olämpliga kommentarer och spam kommit in. Så att debatten om det blossar upp är lite halvt konstigt. Två exempel på spam har jag bara sett, i övrigt ingenting. Så något problem tycker jag inte det varit.

  18. #48
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Poängen för tidningen måste ju vara att skapa ett mervärde för läsaren. Vem ska de annars skapa mervärde för? Mervärdet för läsaren är rimligen att kunna hitta en annan typ av information och från bloggar typiskt personlig erfarenhet.

    Surfar man runt och tittar på blogginläggen som nu lägger uppe är det ganska sällan som man just ser det mervärdet. Men som sagt det förbättrar sig kanske med tiden.

    Att bara studsa trafik från bloggar till tidningar och från tidningar till bloggar skapar ju inte mervärde för läsaren. Eller har jag fel där?

    Men som sagt för bloggosfären tror jag att det här är bra. Och håller tidningarna uppe värdet på blogginläggen så att de medför mervärde för läsaren är det bra för dem också.

  19. #49
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Om bloggare per automatik hade varit lite intelligentare än genomsnittsmänniskan hade jag kunnat tycka att twingley var en bra ide. Tyvärr så är inte bloggare det.

    .
    .
    .
    .
    .
    ... snarare tvärt om.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  20. #50
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Haha Hjalmar! Där har du så fel!

    Isåfall kan man ju definera SEOare som lite dummare än alla andra marknadsförare. Vi är webbutvecklarna som inte riktigt nådde ända fram, och satsade på något som vi kunde lära oss till, samtidigt som vi inte är riktiga "marknadsförare" på sätt och vis.

    Men det är vi ju förstås. Och bloggarna (nu pratar jag den kvalitativa bloggosfären, som bloggar om annat än sig själva och sin katt) är nog precis lika intelligenta som du och vi andra.

    Och vad mig beträffar, så tycker jag att bloggarna helt klart tillför ett mervärde. Precis i samma utsträckning som att jag läser kommentarerna på Resume.se:s kommentarer i varje artikel.

  21. #51
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av agaton
    Isåfall kan man ju definera SEOare som lite dummare än alla andra marknadsförare. Vi är webbutvecklarna som inte riktigt nådde ända fram, och satsade på något som vi kunde lära oss till, samtidigt som vi inte är riktiga "marknadsförare" på sätt och vis.
    Jo att komma på ett nytt reklamkoncept för en ny mobiltelefon som faktiskt fungerar och går att realisera som kampanj kräver nog lite mer än att ranka på te, SEO eller vinna en tävling om vem vars namn syns mest på internet

  22. #52
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Citat Ursprungligen postat av agaton
    Haha Hjalmar! Där har du så fel!

    Isåfall kan man ju definera SEOare som lite dummare än alla andra marknadsförare. Vi är webbutvecklarna som inte riktigt nådde ända fram, och satsade på något som vi kunde lära oss till, samtidigt som vi inte är riktiga "marknadsförare" på sätt och vis.

    Men det är vi ju förstås. Och bloggarna (nu pratar jag den kvalitativa bloggosfären, som bloggar om annat än sig själva och sin katt) är nog precis lika intelligenta som du och vi andra.

    Och vad mig beträffar, så tycker jag att bloggarna helt klart tillför ett mervärde. Precis i samma utsträckning som att jag läser kommentarerna på Resume.se:s kommentarer i varje artikel.
    Enda stället fram tills nu och troligen ett tag till där kommentarerna har ett mervärde som är lika med eller större än själva artikeln är slashdot.org. Bevisa mig gärna fel, men de blogglänkar jag har klickat på hitills via twingley har i stort sett varit en kopia av artikeln samt eventuellt ett par högst personliga åsikter som lika gärna kunde uttryckts i en kommentarstråd (som jag inte heller hade läst). Inte en enda gång har jag hamnat på en sida som tar ämnet djupare, analyserar eller på ett kreativt sätt diskuterar ämnet. Bevisa mig gärna fel, men bloggare är för självupptagna för att vara generellt intressanta. Bloggning som fenomen där det inte handlar om ett konkret ämne är sällan särskilt givande eftersom det bara flyter ut i en enda stor gröt.

    Bloggar är i mina ögon till 99% ett sätt för folk att få publicera sig, tyvärr görs det utan eftertanke och med dålig insikt i vem ens läsare är, det gör att bloggare ofta postar om ditten och datten som är HELT orelevant. Hela definitionen på fenomenet att man nödvändigtvis skall berätta varje dag något nytt är ju så motsägelsefullt mot all kvalitativ publikation online.

    Well, nu blev detta en rant mot bloggar och bloggare. Det är ju inte twingleys fel att sveriges bloggare suger, men det gör dem. Det finns ett par intressanta bloggar i sverige, men de är få och görs huvudsakligen av dem som redan är proffs online och fattar grejen. Dvs skriver om ett ämne och inte allt på en gång.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Lista på engelska sökmotorvänliga kataloger
    Av Jim Westergren i forum Kataloger
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-09-04, 16:52
  2. Lista på engelska sociala nätverk
    Av Jim Westergren i forum Övrig internetmarknadsföring
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-02-25, 14:46
  3. engelska serpen
    Av LaoWang i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-17, 11:59
  4. Hur svåra är engelska sökord?
    Av LaoWang i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-10, 13:23
  5. Bra sidor att handla domäner/sidor på (engelska)?
    Av Gustaf i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-19, 04:22