Resultat 1 till 5 av 5

lagar för tävlingar på internet

  1. #1
    Jacob Jarnvalls avatar
    Jacob Jarnvall Jacob Jarnvall är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    167
    Jag tänkte anordna en tävling på företagets hemsida. kontaktade lotteriinspektionen och deras regler var inga problem. Vi tänkte erbjuda en produkt ifrån ett större bolag som pris. Tänkte då att jag, mest för formens skull, skulle ringa det stora bolaget och fråga om lov för att använda deras produkt som pris.

    Fick efter mycket om och men tag i det stora bolagets marknadschef som upplyste mig att jag absolut inte fick använda deras produkter då det indirekt var så att jag då så att säga snyltade på deras varumärke och indirekt användes deras namn i marknadsföring.

    Jag blev väldigt konfunderad, för hur skall man nu kunna skapa en tävling?
    Jag har inga egentillverkade produkter att erbjuda som priser.

    Alla tankar är välkomna.


    (Jag hoppas att denna tråd passar in i detta forum då SEO-värdet av inlänkar till tävlingen är av högsta betydelse, och genom detta enligt mig har att göra med SEO)

  2. #2
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Nu vet jag inte vilket företag du kontaktade men vi gjorde en tävling där priset var en resa till Danmark med Stena Line. Värde 1000 kronor.

    Det var inga som helst problem att göra detta men precis som du skriver så kan det ju finnas kinkigare företag.

    Ta en av deras konkurrenter istället
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  3. #3
    Thomas Sjöbergs avatar
    Thomas Sjöberg Thomas Sjöberg är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    54
    Som jag ser det så borde inte det stora företaget kunna hindra att du har en av deras produkter som pris. Sedan om de inte vill sponsra din tävling är en annan sak.

    Man måste ju få köpa en produkt på marknaden och använda den. Däremot får man ju inte säga att produkten är ens egen. De borde se det hela som reklam för sin produkt. Nu vet jag i och för sig inte vad det rör sig om i det enskilda fallet. PM:a gärna mig om du vill.

  4. #4
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Man får inte använda andras varumärken i sin marknadsföring har jag för mig. Det är väl där du kan falla då.

    Som andra säger, skitsamma bara, så länge du inte gör nåt dumt - vad har de att klaga på? Att stämma dig ger ju bara dem negativ publicitet.

    "Snäll kille gav bort produkt xyz, abc-företaget stämmer honom som tack". Blir fina rubriker i kvällspressen det.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  5. #5
    Filhms avatar
    Filhm Filhm är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Stockholm/Spånga
    Inlägg
    31
    Är inte direkt kunnig inom detta område, men det känns som det är vikigt hur man formulerar sig. Jämför följande.

    - Vi på XYZ har köpt in ett antal MP5 som vi kommer att ha som pris i höstens stora tävling.

    - Missa inte chansen att vinna en MP5 från Hårda Kulor i höstens stora tävling.

    Tror att det är viktigt att formulera sig så att inte tillverkaren står som avsändare av priset!

    /Filhm

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svensk Internet marketing firma søges
    Av Barton Fink i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-23, 13:37
  2. Internet reklam mer allmänt?
    Av nfinland i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-11-09, 21:06