Resultat 1 till 19 av 19

Funkar Spambloggar?

  1. #1
    SEOgeeks avatar
    SEOgeek SEOgeek är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    37
    Jag sökte på ett relativt konkurrensutsatt sökord och hittade en TAGS sida hos wordpress. Konstigt nog verkar det vara samma person som skriver alla bloggarna för en viss tag.

    Här är några exempel, finns säkert fler:
    the mannen.wordpress.com
    nat zilars.wordpress.com
    gar gamelboy.wordpress.com
    far stapuman.wordpress.com
    cle opathra.wordpress.com

    Jag blir irriterad, men samtidigt, det verkar inte funka precis, för de han bygger länkar för ligger inte högt i SERPsen.

    Så vad säger ni, är det lönt att spamma så?

  2. #2
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Skulle vilja påstå att det är för lite text i varje bloggpost för att det ska funka och att de flesta verkar vara lite för snabbt skrivna. Vad tusan - kan man inte lägga åtminstone fem minuter på att skriva lite mer om ämnet och få lite mer surrounding text?

    Sedan är det rätt festligt att hitta länkar till egna varianter av sajterna på separata subdomäner som heter seo.kundensdomän.se och som innehåller en betydligt bättre sökmotoroptimerad version av sajten än kundens egentliga sajt.

    Tycker att metoden är intressant, men det verkar som om den behöver utvecklas en del. Det faktum att man använder Wordpress.com är väl en smula riskabelt i sammanhanget. De gillar ju inte precis den här typen av bloggar...

    Samtidigt är det väldigt klurigt, och troligen väl genomtänkt att använda Wordpress.com och deras subdomäner eftersom det inte går använda Lives +linkfromdomain-kommando för att lista alla utgående länkar från sajterna och därigenom få ut en kundlista... (Något som går bra med alla andra egenhostade spambloggar som till exempel den numera riksberömda Perserkatter.)

  3. #3
    monkey businesss avatar
    monkey business monkey business är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    120
    Han som har de verkar ju hänga här iaf. Togs bort illa kvickt, tur att det finns Google cache

    Tycker själv det är en usel metod som bara ger kortsiktiga förändringar. Dessutom fult att smutsa ner SERPen så mycket med sånt skit, rent ut sagt.

  4. #4
    SEOgeeks avatar
    SEOgeek SEOgeek är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    37
    haha, ja han var snabb i svängarna.
    Han missade dock några ;-)

    dju ngelbloggen.wordpress.com
    web bordet.wordpress.com
    squ eezecenter.wordpress.com

    Vissa inlägg är rätt underhållande =)

    Nu har jag förstört hans helg =(

  5. #5
    monkey businesss avatar
    monkey business monkey business är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    120
    Det var dock ingen person utan ett företag som ligger bakom. Ska forska vidare lite

  6. #6
    SEOgeeks avatar
    SEOgeek SEOgeek är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    37
    Kan det vara företaget som börjar på E och slutar på R?

  7. #7
    monkey businesss avatar
    monkey business monkey business är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    120
    Ska inte dra några förhastade slutsatser.

    Men det man gör är att man ger linkjuice från Wordpress.com till specialbyggda subdomäner reggade på kunderna som sedan länkas in till deras riktiga webbsida med rätt sökord.

  8. #8
    SEOgeeks avatar
    SEOgeek SEOgeek är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    37
    Känns som de förstår att man kan bli bannad eftersom de skapar seo.adress.se
    Så att om den blir flaggad så skadas inte huvuddomänen.

  9. #9
    monkey businesss avatar
    monkey business monkey business är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    120
    Nä, det är ju rätt oseriöst arbete. Tror de förstår det själva eftersom de raderar bloggarna när det kommer upp till ytan.

  10. #10
    monkey businesss avatar
    monkey business monkey business är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    120
    Kan det vara företaget som börjar på E och slutar på R?
    Jupp, sorgligt. Mer eller mindre bekräftat att det är dessa det handlar om.

    Här är iaf några 100 specialanpassade wordpress-spamsidor listade från samma leverantör:
    http://onsamehost.com/195.69.128.23/

  11. #11
    Kristians avatar
    Kristian Kristian är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    6
    Tyvärr verkar spambloggar fungera väldigt bra. Jag har konkurenter som kör med tusentals spambloggar och hundratals spam-blogg-kommentarer av typen "Great post!!" med en länk tillbaka till sin sida. Detta fungerar super och de dominerar sökresultaten.

    Riktigt tråkigt att det är på det viset men vad göra? Ska man köra spambloggar själv eller chansa på att google blir tuffare mot detta i framtiden?

  12. #12
    Anders Tibblings avatar
    Anders Tibbling Anders Tibbling är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    329
    Citat Ursprungligen postat av Kristian
    Riktigt tråkigt att det är på det viset men vad göra? Ska man köra spambloggar själv eller chansa på att google blir tuffare mot detta i framtiden?
    Det säger sig självt att det kommer en stor utrensning framöver då det är en ohållbar situation med slagg som fyller nätet.

    Men utan att simulera populäritet är du stekt i vilket fall då SEO innebär att du fejkar populäritet. Det som skiljer proffsen från amatörerna är deras raffinerade metoder. Det finns vissa grundregler och det finns kritiska framgångsfaktorer som är allmänrådande.

    Nu är det så enkelt att se vilka bloggar som skrivs för syftet att simulera populäritet så jag undrar hur ignoranta världens främsta sökmotorer missar det. Dem kanske inte är så smarta trots allt..

    //Z

  13. #13
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    SEO innebär inte att man simulerar popularitet!
    Man kan fejka popularitet om man kan SEO, men att det generellt skulle vara samma sak är inte sant.

    Det är lite konstigt att medlemmar på ett SEO-fourm anser att SEO handlar om att lura Google!

  14. #14
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Allt länkbygge, som INTE är naturligt, är att lura "google" ... eller man bör nog säga sökmotorerna där google är giganten som alla tävlar om bra placeringar i.

    Hur många SEO-proffs här inne kan säga att de INTE FEJKAR en placering där man har gjort ett länkbygge, utan endast gjort on-page? Hur många SEO-proffs skickar inte in länkar till mååååånga kataloger, köper länkar på relevanta siter/bloggar, har sina egna bloggnätverk (gratis eller egenhostade). Så fort man ser SEO-proffs här inne och råkar komma på någon av deras kunder så ser man direkt att det inte är ett naturligt länkbyggande. Vissa branscher, där de siter som har max med länkar har ca 2 - 300 st och sedan så finns det en topplacerare som har >3 000 st inlänkar ... lura eller inte lura det är den stora frågan?

    Länkbeten är att skapa naturliga länkar, eller locka andra site/blogg-ägare att länka till "betena" och således ett naturligt länkbygge där man som SEO-konsult INTE manipulerar med inlänkar ifrån sitt egna länknätverk och/eller "kompisars" länknätverk.

    /Patrik

  15. #15
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av zooloo
    Det säger sig självt att det kommer en stor utrensning framöver då det är en ohållbar situation med slagg som fyller nätet.
    Frågan är bara HUR den utrensningen ska ske? Ska den ske manuellt lär det ta tid då det kommer upp tusentals nya varje dag. Krävs en liten arbetsinsats då om man säger så. Att göra det "per automatik" blir svårt och många bloggar/siter som INTE är "SPAM" kommer bli utrensade.
    Citat Ursprungligen postat av zooloo
    Men utan att simulera populäritet är du stekt i vilket fall då SEO innebär att du fejkar populäritet. Det som skiljer proffsen från amatörerna är deras raffinerade metoder. Det finns vissa grundregler och det finns kritiska framgångsfaktorer som är allmänrådande.
    Proffsen har inte mer raffinerade metoder än "amatörerna". Jag lovar! Man kan hitta "mycket skit" om man säger så när man får ett ryck och börjar "kolla konkurrensen" i nischer man själv verkar i.
    Citat Ursprungligen postat av zooloo
    Nu är det så enkelt att se vilka bloggar som skrivs för syftet att simulera populäritet så jag undrar hur ignoranta världens främsta sökmotorer missar det. Dem kanske inte är så smarta trots allt..
    //Z
    HUR ska man kunna automatisera det? Utan att någon blir drabbad som inte bör bli drabbad. Idag finns det så extremt bra programvara att använda för att skapa artiklar, programvara som sedan postar ut artiklarna till "alla rätta artikelarkiv", annan programvara där man lätt ändrar i artiklarna för att ytterligare få mer unikt innehåll, fast artikeln beskriver exakt samma sak. Extremt svårt, för att inte säga omöjligt, att automatisera.

    /Patrik

  16. #16
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Skickar ett exempel på en text som är "autogenererad", sedan jag postade förra inlägget:

    Reward or praise your dog for a good behaviour. This is an crucial factor and you must adopt this conscientiously and ardently when you are training your dog. Reward vs no-reward is the key. It's not needed in our training program to use a clicker, but they will be available and we will show you how to use it right. Reward your dog with treats, play (tug-of-war etc) and praise when it does good. Be as clear and consistent as possible.

    Positive reinforcement is the best way to train a dog.
    HUR ska en sökmotor per automatik veta att den texten är skriven av ett program, enkom i SEO-syfte, eller skriven av en entusiastisk hundtränare?

    Texten är egentligen längre, men fyller inget syfte i sig ... den är totalt på 6 stycken

    /Patrik

  17. #17
    Kristians avatar
    Kristian Kristian är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    6
    Jag håller med. Det blir väldigt svårt för en sökmotor att automatiskt skilja detta från en "riktig" text. Antagligen krävs det mänsklig inblandning i bedömningen och även då är det inte helt enkelt. Det tar nog ett bra tag innan Google eller någon annan knäcker den nöten.

    Däremot ser jag en hel del riktigt fulspammande som fungerar. Exempelvis mängder med bloggar med vad som för mig ser ut som identiska bloggposter blandade i olika ordning som länkar in till ett antal olika sidor. Eller bloggkommentarer i hundratal med exakt länkar och ankartexter. Att detta funkar 2008 förvånar mig.

  18. #18
    j_str_ms avatar
    j_str_m j_str_m är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6
    1. Det finns oerhört många bra metoder för "on page" optimering i koden som tillsammans med sidans innehåll premieras väldigt väl i sökmotorerna. Detta handlar dock inte SEO om.

    SEO handlar om att möta användarna där användarna söker. Dvs. Du sätter upp en webbplats för att möta den användaren som genererar mest värde för din verksamhet. SEO handlar inte om att ligga etta på en lista på tio "keywords". SEO handlar om att ligga etta på alla de platser där det är relevant för användaren.

    2. Att vi som arbetar med SEO skulle fiska länkar är sant. Det är HUR man gör detta som skiljer oss som arbetar med White hat metoder och de som arbetar med Black hat metoder. Spambloggar, irrelevanta länkfarmar, skitsajter etc. Detta är oerhört frustrerande. Men.. det är uppenbart... genom att arbeta ärligt och med sitt innehåll så att det blir relevant för den man söker så skapas många väldigt bra länkar hem till webbplatsen... och där genereras sjukt muntert värde i sökmotorn...

    3. Fulspammandet kommer fungera ett tag till. Det är jag övertygad om. Kommer bli en katt och råtta lek som kommer pågå så länge inlänkning har någon betydelse. Ju mer sofistikerade sökmotorerna blir och ju mer vikt de lägger vid betydelsen och sammanhanget av innehållet på en webbplats, desto mindre verkan kommer de metoderna ha i SERPen

    Mors!
    //Jesper

  19. #19
    Gustafs avatar
    Gustaf Gustaf är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    localhost
    Inlägg
    135
    Det korta och enkla svaret på TS fråga är Ja.

    Spambloggar fungerar väldigt bra, främst då länkarna placeras inbakade i texten.

    Man kan moralisera mycket kring metodiken, men faktum är att det för tillfället är en av de mest effektiva seo-metoderna.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-25, 18:31
  2. 301 redirect som funkar på en windows server?
    Av Vindvilja i forum Optimering
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-10-08, 13:16
  3. Så här funkar din muspekare :)
    Av Frost i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-23, 17:33
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-15, 15:56