Resultat 1 till 12 av 12

Lite erfarenheter

  1. #1
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Den här siten (mitt anvnamn) har varit upp i 2 1/2 månad.
    Den har ett kvantitativt stort innehåll jämfört med många andra siter om samma ämne (det finns några få som kanske är bättre)
    Den har väl 30-40 inlänkar (beroende på vem som räknar), mest från relaterade siter, och de har kommit pö om pö under den här perioden
    Innehåll läggs till varje dag

    På kombinationer av ord kan det komma väldigt högt (bloggar kina t ex)
    Men på det viktigaste ordet enskilt kommer den INGENSTANS i serpen
    Jag behöver väl inte säga att den slår många siter på just det ordet vad gäller innehåll... 40K träffar och jag kan inte hitta den!

    Det är bara ett exempel, men kan man inte fundera över om den är bannad från just det sökordet?
    Eller att Google är försiktig med att skicka upp siter på så breda sökord?
    Eller är det helt andra faktorer som inverkar??

  2. #2
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Låter precis som sandlådan.

    Jag kunde inte klura ut vilket ord som var viktigast för dig och som ger 40K träffar. Har du med ordet i titel/rubrik/text osv?
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  3. #3
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Ursäkta, jag vet inte riktigt vad jag fick den siffran (i den sena timmen) ifrån. Skall ju vara mycket mer. 22,5 mille respektive runt 2,5 (svenska). För "Kina"
    Det är inte heller riktgti sant att siten inte finns nånstans, eftersom man får träffar om man söker inom resultatet, men jag hittar inget när jag bläddrar i serpen.
    Jag tror nog att Google dizzar mig lite. Men det märkliga är ju just detta "lite", jag menar - siten finns ju där och på vissa sökningar kan den komma bra till.

    Frågan är alltså: dizzar Google vissa siter i relation till vissa ord, och hur hon då isåfall vilka som bör dizzas??

    En liten lustig parentes är att om man söker på "Kina" så kommer bloggar.se/om/kina bland de 20 högsta men inte jag, om man däremot söker på "bloggar kina" så kommer jag högre än bloggar.se

  4. #4
    Björn Liljas avatar
    Björn Lilja Björn Lilja är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    154
    Hej!

    Jag har precis samma erfarenhet från en viss resesida, vilket diskuterades i denna tråd.

    Ett tips är att prova detta verktyg, om du ser någon skillnad mellan resulten så vet du att du är föremål för något filter.

    Fotnot: Jag har fortfarande samma problem som då. "malaysia karta" lägger mig först i SERPEN, men "malaysia resa" skicker mig lååångt ned, vilket inte är fallet om jag provar verktyget ovan.

  5. #5
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Tack för tipsen. Tråden var bra. Men det där verktyget vet jag inte vad jag skall tycka om... Det gav väldigt märkliga resultat.

    rundkvadrat: din site är nu 5-6 månader eller? Och hur är placeringen på ditt viktigaste sökord (X, om det finns ett sådant)? Respektive kombinationen med ett annat väldigt viktigt ("Y X")???

    Min sajt har aldrig legat jättehögt på det viktigaste ordet
    Ligger jättebra i MSN. Men inte alls i Yahoo.

    Tur att jag hade räknat med detta. Jaja, bara att fortsätta lägga till innehåll, det är ju ändå det jag är bäst på, och skönt att veta att det lönar sig i längden.

  6. #6
    Björn Liljas avatar
    Björn Lilja Björn Lilja är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    154
    Vad var det för fel på verktyget?

    Det stämmer, sidan är 6 månader, give or take.

    Jag tror som Jim att det kan vara sandlådeeffekt. Hur den fungerar och om den slår för vissa kombinationer eller enskilda ord är ju svårt att säga.

    Det enda jag kan tillföra är att jag för "malaysia karta" kommer välldigt högt, medans jag för "malaysia resa" kommer välldigt (orimligt! trots konkurens) lågt. Det skulle alltså tala för att Google sanboxar webbplatser på vissa ord, men inte andra.

    Men det kan ju vara någon helt annan twist i algoritmen också, Jim vet kanske mer.

  7. #7
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Jo, det som är intressant är ju hur den algoritm ser ut/funkar som dizzar på vissa ord eller - ännu intressantare - kombinationer av ord.
    Jag menar, Google är ju inte en människa som har erfarenhet av ord som "resa" och att det är kommersiellt exploaterat etc , hur kan den då hålla reda på vilka ord som den skall vara vaksam mot???
    Det är ju konstigt, jag kommer jättebra på andra viktiga ord som "produktion Kina", fast min site alls inte "handlar om" produktion och det finns massor av andra siter som innehåller det ordet.

  8. #8
    Björn Liljas avatar
    Björn Lilja Björn Lilja är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    154
    Mjao, en hel del förstår nog Google...

    Exempelvis: Ordets poppularitet - och det vet ju Google - borde kunna vara ett mått på hur attraktivt (och därmed komersiellt gångbart) det är.

    Man kan även tänka sig att densiteten på ordet är något för hög hos dig vilket gör att det flaggas som keyword spam etc.

  9. #9
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Förstår o förstår.... Google känner bara till det människor sagt till den att känna till. Google kan inte själv tolka och förstå i vår mening, bara räkna.

    I övrigt tycker jag du spekulerar - vilket iofs inte är fel! Provar lite själv...
    Det finns många ord som söks mycket inte är kommersiellt gångbara. Det är nog inte en parameter.
    Tror inte att min densitet är sååå hög.

  10. #10
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Du märker av en kombination av två filter som Google använder sig av. Det första är den beryktade sandlådan. Det andra är att Google faktiskt har koll på vilka ord som är kommersiellt gångbara och filtrerar dem. Hur Google gör vet jag faktiskt inte. Det finns nog bara ett fåtal personer som jobbar på Google som vet. Jag har så klart en teori, men jag orkar inte ta den nu, för då blir mitt inlägg flera A4 långt. Lite kortfattat kan jag i alla fall säga att även om Google är en â€dum†dator, så får den hjälp av människor att tolka resultatet av sina beräkningar. Det är inte så att personer på Google granskar just din eller min sida, men de följer noga vad deras egen sökmotor kommer fram till. Om de anser att det blir fel så gör de ändringar tills de anser att det blir rätt.

    Kan du tjäna pengar på ett ord, så kommer folk att använda sig av spam och blackhat för att nå en hög post i serpsen. Google vill naturligtvis kunna leverera spam-fria sökresultat och håller därför ett extra öga på de här orden. Fraser är däremot inte lika filtrerade. Förmodligen beror det på att de inte är lika vanligt förekommande som enskilda ord, och att det finns så många olika kombinationer av ord i en fras.

    Om du tittar på vilka sidor som rankar bra på sökordet â€kinaâ€, så är det sidor med otroligt hög TrustRank. Domänen som ligger högst registrerades 1994. Vill man synas högt i serpsen på det här sökordet så gäller det att ha en gammal domän med hög TR. Annars kommer du att hamna i samma elaka filter som alla andra gör och då spelar det inte så stor roll hur många inlänkar du har och hur optimerad din sida är.

    Mitt tips är att du satsar på lite mindre konkurrensutsatta ord till att början med. Samt att du väljer ut några bra och vanligt förekommande fraser och optimerar efter dem. Om några år kan du sedan ge dig in i kampen om ordet â€kina†på riktigt. Din domän är väldigt ny, så just nu finns det tyvärr absolut ingenting du kan göra för att ranka bättre.

    Att en så pass ny sida som bloggar.se kan ranka så bra är faktiskt lite konstigt. Men det är något konstigt med bloggar överhuvudtaget tycker jag. De rankar ofta högt och det medför att folk spammar dem med sina länkar. Förmodligen kommer Google att göra något åt det här till nästa uppdatering. Sidan har förvisso hög PR, men det borde inte räcka så långt som till förstasidan i serpsen i det här fallet.

    Edit: Skrivfel

  11. #11
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Tack för ett jättebra svar Gustav. Du får lite rykte för det.

    Ok, kanske ni har rätt, att Google på något sätt har koll på kommersiellt gångbara och väldigt ofta söka ord. Det borde ju inte vara så svårt, de sammanfaller ju ofta och Google har finansiella resurser.

    Att fraser inte är lika filtrerade är ganska uppenbart. Jag har en annan sida vars viktigaste sökord är just en fras, och den kom bra till på den frasen efter bara 3 månader. Och det trots att båda orden är kommersiellt gångbara (många Adwords annonser tex).
    Kanske har man koll på vissa fraser. "Resa Malaysia" till exempel. Det vore ju inte så märkligt. "Resa" är både kommersiellt gångbart och väldigt ofta sökt, "malaysia" är åtminstone kommers. gångbart.
    Men är inte "produktion" det??? Många Adwords-annonser iaf! Och ändå kan jag segla upp snabbt på "produktion kina".

    Jag är inte så insatt i begreppet TrustRank och vilka parametrar som skulle styra detta (hur vet du vilka som har hög?). Men ålder tycks väldigt viktigt. Orimligt viktigt faktiskt.
    Ursäkta om jag håller mig till "mitt område", men jag känner ju de siterna ganska bra, och det är som du säger: de som kommer högt har nästan alla många år på nacken.
    Intressant nog finns det många siter med mycket bättre innehåll än dem på det sökordet. Flera av dem har inte heller blivit uppdaterade på flera år! Och de har inte nödvänidgtvis många inlänkar. Men de flesta finns i det förbannade DMOZ! (konstigt att inte bloggar.se finns där när intressant.se gör det...)

    "Om några år kan du sedan ge dig in i kampen om ordet â€kina†på riktigt. Din domän är väldigt ny, så just nu finns det tyvärr absolut ingenting du kan göra för att ranka bättre."
    Detta är ju väldigt sorgligt om det är sant. Men är du inte lite väl pessimistisk? Det finns 10 platser på första sidan i serpsen. Jag äter upp min hatt om det tar mig några år att nå dit. Och vice versa äter du upp din - deal??

    "Sidan har förvisso hög PR, men det borde inte räcka så långt som till förstasidan i serpsen i det här fallet."
    Vilken sida? Bloggar.se, den har 5 i PR. Men såvitt jag hört är PR lite ute ur spelet numer.

    Ahja, så bra de har fixat det på Google. Nu måste man ju köpa Adwords-annonser i flera år....

  12. #12
    Björn Liljas avatar
    Björn Lilja Björn Lilja är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    154
    Kinaportalen:
    Google känner bara till det människor sagt till den att känna till. Google kan inte själv tolka och förstå i vår mening, bara räkna.
    Jag känner att jag blir lite missförstådd här. I någon mening diskuterar vi ju artificiell intelligens, och inom ett område som AI finns det ju givetvis förståss gradskillnader.

    Ingen maskin â€tänker självâ€, men den kan fortfarande ta beslut baserat på ett regelverk, inte helt olikt det vi använder för att ta beslut i vår vardag. Hela poängen med en algoritm är ju just detta.

    Underskatta inte graden av sofistikerade algoritmer i en av världens mest påkostade programvaror, Google.

    Detta är hursomhelst lite OT i denna tråd, och som sagt lite spekulativt. Som du skriver själv är det bara att fortsätta jobba, enligt de riktlinjer för vita hittar som finns.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Lite roligt om min "greatest nerd" artikel
    Av Jim Westergren i forum Övrigt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-01-12, 21:45
  2. Lite intressant angående vikten av off-page
    Av Jim Westergren i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-09, 17:46
  3. Lite presentation om mig !
    Av SEOhans i forum Introduktion
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-04-30, 22:09
  4. Lite sökord som folk faktiskt söker på
    Av vajpero i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-07, 00:05