Resultat 1 till 17 av 17

Enkelt att slippa sandlådan!?

  1. #1
    Niklass avatar
    Niklas Niklas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    50
    När jag satte igång med att bygga sajter så var jag riktigt skraj för sandlådan, och mina webbplatser hamnade som regel där. Av de tre senaste sajterna jag jobbat med har två unsluppit sandlådan helt och hållet, och en låg där i max några veckor.

    Alla tre sajterna är på svenska och handlar om resor respektive nätspel (som jag trodde skulle hamna i sandlådan på direkten..).

    För att slippa sandlådan...

    * Ordentlig uppdatering av innehåll flera gånger per vecka under de första månaderna.
    * Regelbundet flöde av inlänkar under de första månaderna, jag har främst jobbat med länkbyte och länkkataloger.

    Jag tror att det är betydligt bättre ur sandlådesynpunkt att bygga upp sajten inför googles ögon än att skapa hela sajten och publicera den på en gång.

    * Skapa en sida, se till att sajten indexeras av Google.
    * Jobba hårt med att bygga allt innehåll under de kommande månaderna
    * Parallellt med att innehåll skapas, se till att få inlänkar..

    Är det så här enkelt? Är det enklare att undkomma sandlådan med svenska sajter än med utländska.

    Vad har ni för erfarenheter?

  2. #2
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Bra att du ger info men tyvärr är det nog inte så enkelt.

    Ett exempel där dina ovan punkter har följts, detta forum.

    Finns faktiskt ingen anledning varför det inte skulle ranka i topp för sökfrasen SEO forum.

    Orden "SEO" och även "forum" finns överallt på sidan, en mängd bra inlänkar, PR6 till och med. Kan nog bara vara sandlådan.

    Nu är iofs inte seo forum ett bra sökord men det ger ett tydligt exempel i detta fall. Enskilda trådar rankar dock ofta bra vilket kompenserar det.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  3. #3
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    Se till att du skapar så många länkar som möjligt, från bloggar och gästböcker. Då kanske du lyckas lika bra att undvika lådan som de rumänska spamsiterna

  4. #4
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Jag har kämpat med en site i över 18 månader, och döm av min förvåning när den i dagarna tog ett skutt, från ca plats 170 till plats ca 25 på det absolut mest centrala sökordet

    Har jobbat med kontinuerligt nytt innehåll hela tiden samt länkar via kataloger och länkbyten.

    När sidan skapades för ca 18 månader sedan hade vi lagt ned stor möda på att optimera allt fullt ut, dessutom hade vi ganska snart ett par sitewide länkar från trovärdiga (läs: hög trustrank) källor plus en hel del kataloglänkar.

    Min teori i detta fall är att vi gick lite för hårt fram med on-page optimeringen, därav fastnade vi i något filter som vi först efter ca 18 månader har kommit ur. Nämnas bör att inga on-page förändringar har gjorts på de ursprungliga sidorna, men vi har skaffat en del väldigt relevanta länkar under den senaste 3 månaders perioden. Dessutom har vi kontinuerligt lagt till nytt innehåll.

    Jag tror att man kan mildra effekterna av sandlådan, men då måste man jobba väldigt bra med nytt innehåll och naturlig länktillväxt (eller i alla fall länktillväxt som ser naturlig ut ), och vara väldigt noga med att inte överoptimera innehållet.

    Att undslippa helt tror jag är i det närmaste omöjligt. I alla fall om domänen och siten är helt ny. Det är ungefär som när det flyttar in en ny granne i området, från början är det ingen som vet vad det är för folk, man vill ogärna ha förutfattade meningar, men man vill heller inte lita rakt av på vad de har att säga. Efter en tid, (i mitt fall 18 månader), när de nya grannarna har bevisat att de har rent mjöl i påsen så blir de en del av grannskapet.

    Kanske lite konstig jämförelse, men jag hoppas att ni fattar ändå.

  5. #5
    Niklass avatar
    Niklas Niklas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    50
    Jag har flera exempel när jag undgått sandlådan helt och hållet med nya domäner. Dessa är optimerade (onpage och länktext på inlänkar) för ganska smala nyckelord, inte så många sökningar och inte speciellt stor konkurrens i serpsen, kan detta vara en avgörande faktor?

  6. #6
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Svårt att säga om det är en avgörande faktor. Enligt mina erfarenheter så existerar det inte ens en sandlåda på de sökfraser som saknar sökvolymer.

    Jag har exempel på siter som rankat grymt bra på massor av sökfraser där volymerna inte är speciellt stora per fras, men där den sammantagna volymen har varit väldigt bra, samtidigt som rankingen varit markant lägre än den borde varit på sökfraserna där volymerna varit högre.

    Jag har sagt det förr, jag tror att sandlådeeffekten drabbar en site per sökfras, inte siten som helhet. I alla fall tyder de bevis jag har att tillgå på det. Kan inte säga att jag är helt säker på detta, har inte tillräckligt många erfarenheter av sandlådeeffekten, tyvärr.

    Förtydligande: Alla diskussioner kring sandlådan blir väldigt spekulativa, så även mina

  7. #7
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Vad menas med "on-page optimeringen"?

  8. #8
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Med "On-page" optimering avses de optimeringsåtgärder som man kan vidta på den egna webbplatsen.

    Man brukar skilja på on-page och off-page optimering, där off-page är optimeringsåtgärder för din webbplats, som vidtas på andra webbplatser. Oftast avser man olika former av länkbygge.

  9. #9
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    Vilken bra sammanfattning! On-page optimering kan ofta förstöra en sites chancher i Google.

  10. #10
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Citat Ursprungligen postat av latehorn
    Vilken bra sammanfattning! On-page optimering kan ofta förstöra en sites chancher i Google.
    Hur menar du då?

    Självklart kan det gå åt pipan om man går över gränsen och överoptimerar, eller rent av använder sig av otillåtna metoder för att lura sökmotorerna. Men en väl avvägd on-page optimering kan vara av stor betydelse.

  11. #11
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Det är väl lite synd att kalla det för "optimering" om det ger negativa resultat. Ang. sandlådan så kan jag dela med mig av en intressant erfarenhet;

    Jag lanserade i slutet av December en sida med en .co.uk-domän i en nisch som det är relativt hård konkurrens i. Domänen var en tre-ords-fras domän där det första ordet är/var "buy". Utan några större ansträngningar (ett par inlänkar från befintliga sidor) och en del CO-OP weight (ett par tusen) så rankade domänen MYCKET bra på både "buy xxx xxx" och "xxx xxx". Sidan är baserad på wordpress, har kört med trackback pings och lite digg/del.icio.us, men absolut inget överdrivet.

    Efter ca två månader föll jag gradvis ner till sidan sju varpå serp-trafiken såklart helt dog. Nu kan man ju fråga sig vad detta beror på, sandbox, CO-OP penalty eller liknande. Who knows. Det som är intressant i det hela är att SERPsen för termen är EXTREMT rörliga, det går knappt en dag utan att en ny kines-spam-sida ligger på sida 1. Detta sammantaget får mig att misstänka vilket några andra här på sidan har varit inne på att google har en graceperiod på ett par veckor där man får "chansen" att ranka högt för att sedan falla tillbaka. Inte helt olikt MSN.

    Nån som vet hur man kommer tillbaka? Det är jag beredd att betala hyfsade pengar för ...

  12. #12
    Magnus-SEOs avatar
    Magnus-SEO Magnus-SEO är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    227
    Hej! Jag har råkat ut för något liknande på en av mina webbplatser. min "känsla" är att jag länkade för hårt från början, kan det stämma? Jag skaffade mig säkert ett 20 tal inlänkar från dag 1

  13. #13
    Joppedis avatar
    Joppedi Joppedi är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    36
    Kollade just en kunds sajts ranking på Google och plötsligt låg den SE-optimerade sidan som nr 1. Jippii!! Hör till saken att sidan låg i topp 3 på Google i samband med att jag publicerade sajten i april för att efter ca 2 v helt försvinna för avsedda nyckelord (fanns om man sökte efter alla sidor på domänet).

    Vad har hänt? Det enda jag kan peka på är att svenska ODP tagit med sajten.
    Det enda jag gjort är en minimal on-page optimering, nån enstaka naturlig inlänk från branschkollega som knappt står att finna i Google.
    * ODP tog med sajten 27 juli (därmed dyker den upp på alla portaler som använder ODP för sina besökare).
    * 12 aug var sidan fortfarande i sandlådan.
    * Nu är den i topp.

  14. #14
    J-Ms avatar
    J-M J-M är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    35
    Vadå det enda, dmoz äger fett och kan räcka långt i serpsen

  15. #15
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Precis som jag tjatat om tidigare gör DMOZ normalt att man slipper sandboxen pga dess höga trust. Minns att sandboxeffekten är gjord för att försvåra för spam, och inte något annat.

  16. #16
    Annsofies avatar
    Annsofie Annsofie är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Öland
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av Niklas
    Jag har flera exempel när jag undgått sandlådan helt och hållet med nya domäner. Dessa är optimerade (onpage och länktext på inlänkar) för ganska smala nyckelord, inte så många sökningar och inte speciellt stor konkurrens i serpsen, kan detta vara en avgörande faktor?
    Har sett det flera gånger... men vad betyder det att man "hamnar i sandlådan"?

  17. #17
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Sedan har ni du ju det här som kan förväxlas med sandboxen.

    1) En sajt visas högre än den skulle. Säg 30 på ett mycket svårt nyckelord med en gammal länk från en bloggpostning.

    2) När den börjar få länkar går den in i "sandbox".

    Eller? Nej det är inte riktigt vad som händer. Sajten hade fortfarande freschboost men när Google ser att den nu får länkar tas det värdet bort.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Teori om sandlådan?
    Av Bernt Johansson i forum Googles sandlåda
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-01-25, 19:36
  2. John Scotts teori om sandlådan
    Av Jim Westergren i forum Googles sandlåda
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-02-27, 09:27