Resultat 1 till 5 av 5

Enkel eller avancerad satellitsajt?

  1. #1
    Martin_Gs avatar
    Martin_G Martin_G är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    110
    Hej,
    Har gjort 3st satellitsajter för att få bra trafik och länkar till min huvuddomänen. Huvudsyftet är att få bra länkar. Satellitsajterna är stora med mycket innehåll och jag får med många sökord. Faktiskt är en av satellitsajterna idag 1:a på ett av sökorden (med ca 4000 sökningar per månad) och för flera av mina sökord har satelitsajterna gått om min huvuddomän.

    Frågan är om satellitsajterna behöver vara så avancerade?

    Har sett andra satelitsajter som bara består av en "halvskärm" med text och helt utan bilder. De verkar vara helt gjorda för sökmotorer och länkkraft.

    Tänkte också skapa några satelitsajter som endast skall ge länkkraft för ett sökord per sajt. Räcker det med en "halvskärm" text per sajt för att ge kraft åt sökordet?

    Mvh Martin

  2. #2
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Man brukar säga 3-500 ord som riktlinje för mängden text på en sida, och varje sida har ett huvudsakligt sökord som den fokuserar på.

    Har dina satellitsajter gått om huvudsajten så har du väl egentligen misslyckats, men om du lyckas leda trafiken från satellitsajterna till huvudsajten så kan även ett "misslyckande" vara lyckat!

    Vissa pratar om att det är lättare att få en sida på till exempel pusha.se att ranka högt, och generera mycket trafik till huvudsajten, än att få huvudsajten att ranka högt. Du kanske får samma resultat?

  3. #3
    Martin_Gs avatar
    Martin_G Martin_G är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    110
    Huvuddomänen är en e-butik. E-butiken är riktigt bra men suger ur SEO-aspekt. Vi har redan mycket trafik men vi vill ha mer. Med 25-30 sökord och hård konkurrens är det inte lätt att ligga överst på alla och därför tänkte vi ha några satellitsajter och några faktasajter.

    Stefan: när du säger "Man brukar säga 3-500 ord som riktlinje för mängden text på en sida", menar du "sajt" med sida eller är en sida en undersida till huvuddomänsidan? Tex www.sida.se eller www.sökord.se/sida?

    Mvh Martin

    P.S. Läser ofta att det tar lång tid att klättra på google men gör man kvalitativa sajter verkar det gå rätt fort. Det tog ca 7v för en satellitsajt (som egentligen är en faktasajt) att nå nr 1 trots att det är hård konkurrens .

  4. #4
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Jag tycker att man kan lägga lite krut på satellitsajter, mer som faktasajt. Det ger ett bättre intryck och lättare att få inlänkar.

    Antal ord per sida bör vara mer än 100 och för att ranka bra burkar det anges 500 ord per sida. Det går att ranka bra med mindre antal ord än 500 men det är bra med lite längre sidor.

    Hur många sidor en satellit/faktasajt ska ha beror på ämnet. Finns det mycket att skriva så är det bra. Sajt med en sida kan också ranka bra.

  5. #5
    tintinskoogs avatar
    tintinskoog tintinskoog är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    västra götaland
    Inlägg
    48
    har det någon betydelse om man blandar textlänkarna på sådana siter med bildlänkar? hur stor vikt har bildlänkar jämfört med textlänkar?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Enkel lösning för övriga domäner?
    Av Magnus Äng i forum Domänen
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-12-22, 15:13
  2. Enkel site som inte indexeras..
    Av bjourne i forum Google
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-10-19, 18:08
  3. Test: Ersätta site-wide med enkel länk
    Av stereodee i forum Länkbygge
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-11-02, 20:01
  4. Enkel mod_rewrite fråga?
    Av 2cool4school i forum URL-omskrivning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-08, 20:58