Resultat 1 till 6 av 6

Länka samman 3 sajter

  1. #1
    Fredrik Eklands avatar
    Fredrik Ekland Fredrik Ekland är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3
    Jag skulle behöva lite rådgivning för att få ut så mycket som möjligt av mitt länkbygge.

    Det är så att jag har 3 sajter inom samma nisch, men som optimerar mot olika sökord.

    En av sajterna är "huvudsajten" som optimerar mot det svåraste sökordet av de tre.

    De andra två har lite lägre sökvolym och konkurrens.

    Alla sajter ligger på samma webbhotell.

    Hur ska jag länka ihop dessa sajter för bäst effekt samt minsk risk för råka ut för något straff av Google (om det är någon fara när det bara gäller 3 sajter)?

    Det är alltså i första hand huvudsajten jag vill ge mest kraft, men ge gärna förslag på olika varianter och motivera varför du skulle gjort just så.

    Tack på förhand!

  2. #2
    Grenfeldts avatar
    Grenfeldt Grenfeldt är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    62
    Tre sajter kan du, om du vill, länka ihop lite som du vill utan problem eller straff från Google. Det är när antalet sajter börjar närma sig 10 eller 20 som det krävs mer tanke bakom. Med det sagt, så är det ju förstås alltid bra att göra rätt från början så att man har en bra grund att stå på.

    Om det är "huvudsajten" ("A") som är överlägset mest viktig för dig tycker jag att du helt enkelt skickar en länk från både B och C till A. Gör likadant med D, E och F också, och länka eventuellt ihop några av dem, exv B till D och F till C om du känner att det finns relevans.

    Undvik ett sk länkhjul där samtliga sajter länkar in till A, men även länkar B->C->D->E->F->B osv. Länkhjul var otroligt effektiva ett tag, men snappas numera ofta upp av Google och kan straffas.

    Eftersök en "naturligt" länkstruktur, länka med relevans mellan "undersajter" men låt de flesta ändå länka in till A. På det viset skapar du ett starkt kluster (tror det finns mer att läsa om såna på sökmotorkonsult om jag inte minns fel) och varje inlänk som B, C, D osv får kommer stärka dem och på så vis även stärka kraften de flödar till din huvudsajt.

  3. #3
    pralbins avatar
    pralbin pralbin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    26
    För bästa effekt bör du köra sitewide-länkar i med att du inte har någon relevans mellan de olika sajternas inriktingar. Se till att länka till undersidor och inte fokusera för mycket på startsidan (ett fel många gör).
    Albin Stööp. Erbjuder professionell SEO.

  4. #4
    Fredrik Eklands avatar
    Fredrik Ekland Fredrik Ekland är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3
    Tack för svaren!

  5. #5
    sandströms avatar
    sandström sandström är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av Grenfeldt Visa inlägg
    Tre sajter kan du, om du vill, länka ihop lite som du vill utan problem eller straff från Google. Det är när antalet sajter börjar närma sig 10 eller 20 som det krävs mer tanke bakom. Med det sagt, så är det ju förstås alltid bra att göra rätt från början så att man har en bra grund att stå på.

    Om det är "huvudsajten" ("A") som är överlägset mest viktig för dig tycker jag att du helt enkelt skickar en länk från både B och C till A. Gör likadant med D, E och F också, och länka eventuellt ihop några av dem, exv B till D och F till C om du känner att det finns relevans.

    Undvik ett sk länkhjul där samtliga sajter länkar in till A, men även länkar B->C->D->E->F->B osv. Länkhjul var otroligt effektiva ett tag, men snappas numera ofta upp av Google och kan straffas.

    Eftersök en "naturligt" länkstruktur, länka med relevans mellan "undersajter" men låt de flesta ändå länka in till A. På det viset skapar du ett starkt kluster (tror det finns mer att läsa om såna på sökmotorkonsult om jag inte minns fel) och varje inlänk som B, C, D osv får kommer stärka dem och på så vis även stärka kraften de flödar till din huvudsajt.
    Är ganska ny på det här, men i vilket fall så började jag så smått med ett länkhjul för en tid sedan med sex sajter. Bör jag bryta länken mellan två av sajterna och är det i så fall något mer jag ska tänka på?

    Tacksam för tips!
    elsaleonie.se - Please Jeans

  6. #6
    MarcusLagerstedts avatar
    MarcusLagerstedt MarcusLagerstedt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    1
    Borttaget
    Senast redigerat av MarcusLagerstedt den 2013-04-18 klockan 09:16.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Länka in XML sitemap.
    Av Magnus i forum Optimering
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-11-18, 23:42
  2. Länka och Indexera
    Av Mathias GBM i forum Länkbygge
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2011-01-14, 17:04
  3. Länka mellan språkversioner
    Av Spanarn i forum Hjälp
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-03-31, 19:30
  4. Länka mellan egna sajter
    Av Decibel i forum Länkbygge
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-02, 03:34
  5. Hur länka i katalogen?
    Av davooud i forum Kataloger
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-10, 15:49