Resultat 1 till 2 av 2

Rubriker i lådan?

  1. #1
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Jag har ett antal sidor på vilka orden X och Y förekommer. Ofta i kombination XY. Sökvolymen på dessa sidor är relativt hög för att vara ett begränsat ämne.
    På en av sidorna finns XY som rubrik, jag tror i H1. Denna sida rankade bra under någon vecka efter att den blivit inlagd. Nu har den i princip försvunnit.
    Jag har emellertid andra sidor med orden, mindre relevanta skulle jag säga, som rankar hyfsat. Men det finns också en rad andra siter som är närmast irrelevanta för sökfrågan som rankar mycket bättre. Jag vet att jag ligger i lådan och seglar väl upp nån gång när jag blivit äldre (Google älskar ju äldre siter, det verkar ju inte spela nån roll om de inte blivit uppdaterade det senaste decenniet). Tar det med ro.
    Men jag tycker det är intressant att man dizzar enskilda sidor på det sättet, tydligen blott därför att man tycker att de verkar optimerade genom rubrik för ett populärt sökord.

  2. #2
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Samma sak händer för oss regelbundet, men det är minst sakta ganska lätt att fixa. Man får helt enkelt bestämma sig vilken som är "temasidan" för ett sökord. Temasidan är den som man vill ska visas i SERP:en.

    Sedan identifierar du alla sidor som berör samma ämne och:
    1) Låter dem seriöst referera till "temasidan".
    2) Ser till att temasidan har en uppgraderingsfrekvens som är hög.

    Det kan ta en tidsperiod innan Google plockar upp det hela. Beror helt säkert på hur ofta din sajt spindlas. För oss brukar det ta ungefär 2 - 14 dagar.

    Någon gång har det också krävts direkta inlänkar till rätt sida, men det är ju bara att ge sig ut och länkbyta.

    Just det ibland tenderar Google att visa upp den senast publicerade sidan (inte att förväxla med senast uppdaterade sida) oavsett vilken som är temasidan. Det är fallet för oss när antalet sidor som refererar till temsidan är lågt. Mappar också mot att mängden material man har på området är mindre än andra jämförbara sidor. Jfr oss på sida två i SERP:en ginseng:
    Googla: Ginseng

    Här ser man hur Google visar en nyhet som första alternativ och temasidan som sekundär. Här har vi fallet att vårt material om ginseng är tämligen begränsat och vi skulle säkert både få vår temasidan som alternativ 1 och en bättre position om vi skrev mer ginseng.

    Notera att i alla fall för en stor sajt mappar antalet interna referenser som krävs mot mängden material om området som alternativa, men jämförbara, sajter har. Mappningen är emellertid inte 1 - 1 utan relativ.
    Senast redigerat av hans99 den 2006-09-05 klockan 15:27.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)