Resultat 1 till 8 av 8

Konstig titel-tagg

  1. #1
    Gurans avatar
    Guran Guran är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    6
    Hej,

    Har en sajt som heter . Förstasidan titel är: "Svenska språket | Skrivregler och synonymer | Hjälp för dig som vill skriva korrekt svenska" Men när man söker efter sidan på Google så står följande titel i sökresultatet: search%% | Dinsvenska.se. Hur kommer det sig?

    Det är en wp-sida och jag använde tidigare headspace som seo-plugin men har avaktiverat den eftersom jag trodde att det var den som ställde till det. Är dock långtifrån säker på att så är fallet. Tycker generellt att sajten presterar extremt dåligt på sökorden "svenska", "svenska språket" och "synonymer", som jag försökt optimera den mot. Drar dock in en del annan organiska trafik på lite mer specifika sökord. Har i dagsläget cirka 18 domäner som länkar till sajten, enl web master tools. Kan dessa två problem vara relaterade? All hjälp och synpunkter på sajten tas tacksamt emot.
    Senast redigerat av Urban G den 2012-03-06 klockan 20:13. Anledning: Regel 1

  2. #2
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    http://www.seo-forum.se/showthread.php?t=7992

    Att dina inlänkar skulle vara ett problem för titeln har jag svårt att tro. Men google tar den titeln som passar bäst. I detta fallet är kanske inte din egna titel så pass relevant enligt google.

  3. #3
    Gurans avatar
    Guran Guran är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    6
    hej,

    Tack för snabbt svar. Jag uttryckte mig kanske lite oklart. Vad jag menade var om googles i mina ögon konstiga titel-sättning hade något att göra med de dåliga resultaten i sökresultaten, inte att det skulle ha något att göra med länkarna. Kan inte heller förstå varför google inte skulle finna titeln relevant, har till exempel text på förstasidan där titelns samtliga ord finns nämnda. Vet du hur jag bör gå tillväga för att komma till rätta med detta?

  4. #4
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Okej då förstår jag dig mer . Nej att du inte har bra resultat i den organiska träfflistan påverkar inte huruvida google ser på din titel. Jag är helt fel person att fråga om wordpress och hur din titel kan stå bättre. Känns lite som att det är ett problem rent kodmässigt än att du dkulle ha optimerat fel. Men som sagt, Jag kan inte wp.

  5. #5
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    1. Om du lägger till namnet på sajten i titeln kommer Google förmodligen använda din titel vid sökningar på just namnet på titeln. Det finns inte där nu, och det är därför de väljer att visa nåt annat.

    2. Startsidan har inget unikt innehåll. Skriv text där, om vad det är sajten handlar om till exempel, så kommer du se bättre resultat.

  6. #6
    Gurans avatar
    Guran Guran är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    1. Om du lägger till namnet på sajten i titeln kommer Google förmodligen använda din titel vid sökningar på just namnet på titeln. Det finns inte där nu, och det är därför de väljer att visa nåt annat.

    2. Startsidan har inget unikt innehåll. Skriv text där, om vad det är sajten handlar om till exempel, så kommer du se bättre resultat.
    Tack för ditt svar! Jag fick ingen notifikation via epost om det och såg det därför först nu. Tror du har rätt angående title-taggen. Tog bort domännamnet i titeln för ett tag sedan och det var då problemet uppstod. Dock vet jag inte om jag förstår ditt andra råd. Det finns nämligen ganska mycket text i sidfoten som beskriver sajten. Missade du den texten eller räknas den inte av någon anledning?

    Passar på att ställa en annan fråga som du kanske kan svara på. När jag tittar i web master toools står det att jag har ca 200 sidor med dubbla rubriktaggar och 87 med dubbla beskrivningar. Det är i stort sett enbart söksidan (använder wp) för sökfunktionen på förstasidan och sökfunktionen i synonymordboken som genererar dessa fel. Synonymsöket har jag byggt själv. Finns det något sätt att komma tillrätta med dessa dubbla titlar och dubbla beskrivningar.

    Tacksam för all hjälp!
    Senast redigerat av Guran den 2012-03-07 klockan 19:46. Anledning: Regel 1.

  7. #7
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Hej igen

    Texten i footern är helt ok, men problemet är att den ligger på alla sidor, så Google ser den snarare som ett "desingelement" än som "innehåll". Inte riktigt så, men i stora drag.
    Om du kan flytta upp texten från footern och bara ha den på startsidan skulle det problemet lösas.

    Angende dubbla titel- och metataggar skulle jag nog rekommendera dig att generera titeln från sökningen i så fall, exempelvis enligt den här modellen: "{Sökningen} - {Sajtens namn}". Ta bort meta description helt och låt Google välja vad de vill visa från sidan.

  8. #8
    Gurans avatar
    Guran Guran är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    6
    Ok, då är jag med. Har följt ditt råd och flyttat upp texten nu samt skrivit ett litet skript så att en unik titel genereras för varje sökning i synonymdelen och tagit bort description. På wp-sidan är problemet, antar jag, huvudsakligen att sökningar på exempelvis "stor bokstav" ger denna sida: /?s=stor+bokstav&submit= medan en sökning genom att trycka på "stor bokstav" i widgeten för senaste sökningar ger /search/stor%20bokstav . Google tror att det är olika sidor, eftersom url:arna är olika, men titeln är desamma, och därför får jag duplicerade titlar. Eller är jag ute och cyklar? Antar att en lösning skulle kunna vara och gå in i widgeten och se om man kan generera samma url för en sökning genom denna så att denna sökning får samma url som en sökning i "huvudsöket". Vad tror du? Tack igen för att du tar dig tid att komma med synpunkter. Jag lär mig mycket.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Atl-tagg/Attribute i Chrome?...
    Av Tian i forum Optimering
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-02-28, 23:14
  2. UL-tagg för menyer?
    Av Joel i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-02-26, 13:24
  3. Konstig statistik med Analytics och Adwords
    Av freakalis i forum Google AdWords
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-12, 16:17
  4. En konstig grej med site sökning
    Av hans99 i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-16, 02:03
  5. Konstig sajt som speglar andra sajter?
    Av hans99 i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-24, 20:49