Resultat 1 till 18 av 18

optimeringsvänlig eller ej

  1. #1
    thatjeevess avatar
    thatjeeves thatjeeves är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    40
    Hej.

    Jag undrar över en sak. Är min sajt optimeringsvänlig även om jag har en brödtext på 14pt? I CSS-filen skulle det se ut så här:

    body {
    font-size: 14pt;
    }

  2. #2
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Visst kan du köra med den storleken i brödtexten och vara optimeringsvänlig, inga konstigheter, storleken på brödtexten i detta forum är 13px och det fungerar bra.

  3. #3
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    storleken på text har ingen betydelse alls. det är markupen som spelar roll.

    Med andra ord kan dina paragrafer(brödtext) och länkar vara i storleken 24px medan dina h1r och h2r kan vara i storlek 12px, de kommer fortfarande vara lika mycket värda och optimeringsmässigt är det ingen skillnad.

  4. #4
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av welander Visa inlägg
    storleken på text har ingen betydelse alls. det är markupen som spelar roll.

    Med andra ord kan dina paragrafer(brödtext) och länkar vara i storleken 24px medan dina h1r och h2r kan vara i storlek 12px, de kommer fortfarande vara lika mycket värda och optimeringsmässigt är det ingen skillnad.
    Nej, det är inte sant.
    Det skulle möjligen kunna vara så, men i så fall får du bevisa det. Alla undersökningar och tester jag har sett och gjort talar för att det är storleken på texten snarare än markup som spelar roll.
    Tills du gör det, så gäller de regler som var uråldriga när Gutenberg byggde sin första tryckpress;
    Huvudrubrik är störst
    Underrubriker är mindre, och blir mindre i storlek ju lägre de är i rubrikhierarkin.
    Brödtext är minst, bortsett från alternativ informationstext, som bildinformation och liknande.


    Ok. Lite seriöst då.
    Text i 14 punkter är helt ok. Jag skulle säga att det till och med är ganska stort från en traditionell syn på typografi. På nätet är det ganska normalt,men i den övre delen av normalt, för brödtext. Text är/uppfattas ofta mindre på en datorskärm än på papper, men är lättare att läsa.
    Senast redigerat av AaronAxelsson den 2012-07-13 klockan 09:32. Anledning: Stavfel och en konstig formulering.

  5. #5
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Nej, det är inte sant.
    Det skulle möjligen kunna vara så, men i så fall får du bevisa det. Alla undersökningar och tester jag har sett och gjort talar för att det är storleken på texten snarare än markup som spelar roll.
    Tills du gör det, så gäller de regler som var uråldriga när Gutenberg byggde sin första tryckpress;
    Huvudrubrik är störst
    Underrubriker är mindre, och blir mindre i storlek ju lägre de är i rubrikhierarkin.
    Brödtext är minst, bortsett från alternativ informationstext, som bildinformation och liknande.
    Nej det där stämmer inte. Isåfall så hade man inte behövt att ha olika taggar i HTML, de taggarna är till för att märka ut rubriker, brödtext inte berätta att h1 måste vara störst.

    Det är något som lever kvar sedan printens stortid och böckerna då var rubrikerna större än brödtexten just för estetikens skull. Men då enligt dig då skulle jag likaväl kunna skriva min sida så här:
    Kod:
    <p style="font-size: 24px;">Min rubrik</p>
    <p style="font-size: 12px;">brödtexten är det här</p>
    <p style="font-size: 18px;">Detta är min underrubrik</p>
    <p style="font-size: 12px;">brödtexten är det här</p>
    likväl som jag kan skriva som man ska
    Kod:
    <h1>Min rubrik</h1>
    <p>brödtexten är det här</p>
    <h2>Detta är min underrubrik</h2>
    <p>brödtexten är det här</p>
    På dessa koder är det ingen som helst skillnad på brödtext och rubrik storleksmässigt, men det spelar en oerhört stor roll markup mässigt.

    SEO restrikterar inte dig gällande design, som text storlek faktiskt är.

  6. #6
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Storleken har betydelse (som alltid ). Sätter du en text högst upp på en sida utan H1 men gör den så stor att den uppfattas som rubrik av Google så kommer Google tolka den som rubrik även om du inte har en H1:a runt den, sen ser jag ingen anledning att göra det men det är en annan sak...

  7. #7
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av welander Visa inlägg
    Men då enligt dig då skulle jag likaväl kunna skriva min sida så här:
    Kod:
    <p style="font-size: 24px;">Min rubrik</p>
    <p style="font-size: 12px;">brödtexten är det här</p>
    <p style="font-size: 18px;">Detta är min underrubrik</p>
    <p style="font-size: 12px;">brödtexten är det här</p>
    likväl som jag kan skriva som man ska
    Kod:
    <h1>Min rubrik</h1>
    <p>brödtexten är det här</p>
    <h2>Detta är min underrubrik</h2>
    <p>brödtexten är det här</p>
    Ja, nästan i alla fall. Det finns goda skäl att använda markup på rätt sätt. Det andra exemplet säger heller inget om hur stora de olika elementen är, så det skulle faktiskt kunna vara sämre.

    Google värderar det som besökarna ser högre än att det är korrekt kod.

  8. #8
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av AndersIvar Visa inlägg
    Storleken har betydelse (som alltid ). Sätter du en text högst upp på en sida utan H1 men gör den så stor att den uppfattas som rubrik av Google så kommer Google tolka den som rubrik även om du inte har en H1:a runt den, sen ser jag ingen anledning att göra det men det är en annan sak...
    Då måste jag fråga dig, om jag har:
    Kod:
    <p style="font-size: 24px;">Min rubrik</p>
    Skulle sökmotorer se den likadant som:
    <h1>Min rubrik</h1>
    Om inte, då undrar jag varför vi ens har h1 tagg öht, förutom då att det är mycket simplare och att det går snabbare att lägga en h1.a istället för en paragraf och sedan ändra storleken från css. Men vad jag har förstått det så ska ju Google se h1.or som starkare rubriker än dem utan h1 tagg.

  9. #9
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    Google ser inte P taggen likadant som H1 just för att H1 betyder heading(rubrik) och p står för paragraph. Mao ska varje sida ha en H1 tagg med rubriktext.

  10. #10
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Det andra exemplet säger heller inget om hur stora de olika elementen är, så det skulle faktiskt kunna vara sämre.
    Enligt vad du själv skrev

    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Nja, det är inte helt sant. Google läser och tolkar absolut CSS-filer.
    Så kan CSS filen mycket väl säga hur stora elementen är, så absolut vet man ju hur stora elementen är, dessutom så har alla webbläsare default inställningar på ostylade HTML taggar, så per default i Chrome blir textstorleken på h1 2em och brödtext storleken blir på 1em, om man har satt body {font-size: 100%;} då går den efter vad du har för inställning på webbläsaren.

    Jag står fast vid min punkt om att text storlek inte gör något för SEO rent rank mässigt. Det som jag kan böja mig för är om de är pga bounce-rate man menar, ju enklare det är att se vad en sida handlar om, om den dessutom är intressant så stannar man och läser vidare, dock börjar vi då komma in på User Experience (UX) och det är en helt annan sak än SEO.

    Men enligt trådskaparen tror jag han menar resultat i serp och inte faktorer som bounce rate.

  11. #11
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Ja, precis. Ditt exempel ovan säger inget om hur dokumentet presenteras för användare, eftersom CSS-filen inte finns med där, och den spelar större roll än att det är korrekt uppmärkt i dokumentet. Alltså skulle det alternativet kunna vara sämre än det första.

    Citat Ursprungligen postat av welander Visa inlägg
    Jag står fast vid min punkt om att text storlek inte gör något för SEO rent rank mässigt.
    Du får göra det om du vill. Jag har inte sett någonting som tyder på att det skulle stämma, varken från Google officiellt eller från tester, men jag har sett ganska mycket som talar för mot det.

  12. #12
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Hur tolkar G en H1:a som är 12p hög högst upp på sidan? På samma sätt som en H1 som inte har ändrats i formatering?

  13. #13
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av SEOJonas Visa inlägg
    Hur tolkar G en H1:a som är 12p hög högst upp på sidan? På samma sätt som en H1 som inte har ändrats i formatering?
    Oavsett formatering så tolkar sökmotorerna en h1.a alltid som en rubrik.

  14. #14
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av SEOJonas Visa inlägg
    Hur tolkar G en H1:a som är 12p hög högst upp på sidan? På samma sätt som en H1 som inte har ändrats i formatering?
    Nej. De tolkar den som en rubrik i storlek 12p. Vad det innebär beror på hur resten av ditt dokument ser ut. Om brödtext och andra rubriker är mindre än det, så kommer den tolkas som den största rubriken. Om brödtexten också är 12p, och du har en annan rubik, oavsett hur den är markerad i koden, som är större, kommer Google se den som huvudrubrik.

  15. #15
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Citat Ursprungligen postat av Micke Visa inlägg
    Då måste jag fråga dig, om jag har:
    Kod:
    <p style="font-size: 24px;">Min rubrik</p>
    Skulle sökmotorer se den likadant som:


    Om inte, då undrar jag varför vi ens har h1 tagg öht, förutom då att det är mycket simplare och att det går snabbare att lägga en h1.a istället för en paragraf och sedan ändra storleken från css. Men vad jag har förstått det så ska ju Google se h1.or som starkare rubriker än dem utan h1 tagg.
    Går inte svara på generellt rätt upp och ner, det beror på hur det ser ut på CSS och hur formateringarna ser ut. Men Google läser av sidan hur den ser ut och inte bara koden. Men återigen, ser inte meningen med att inte använda H1, det är ett vedertaget begrepp och sålänge det inte finns uttalanden från Google att den inte längre används så finns det ingen mening att ta bort den.

  16. #16
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Min syn i det hela är att Google tar hänsyn till CSSen liksom Aron säger. Detta just för att man inte ska kunna skriva typ:
    HTML-kod:
    <style>
    .googleOptimizedHeading{font-size: 12px;}
    .userOptimizedHeading{font-size: 24px;}
    .normalHeading{font-size: 16px;}
    </style>
    
    <h1 class="googleOptimizedHeading">Keyword keyword</h1>
    <!-- ... -->
    <h2 class="userOptimizedHeading">Buy my stuff</h2>
    <p><!-- ... --></p>
    <h2 class="normalHeading">...</h2>
    <p><!-- ... --></p>
    Här märker google vilken rubrik som upplevs som H1 och därför tolkar 'Buy my stuff' som H1. Detta är ett trix som Google tagit till för att inte bli lurade. Man ska självklart använda rätt markup och se till att rubrikernas storlek är i relation till hierarkin.

    För att förtydliga svaret på ursprungsfrågan:
    Det spelar ingen roll vilken textstorlek du använder. Men du bör känna till att den text med störst storlek är den som anses viktigast för både besökaren och google. Du kommer dock inte ranka bättre för att du skriver med stor text. Det är storleken i relation till övrig text som spelar roll.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  17. #17
    andbats avatar
    andbat andbat är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    48
    Har det betydelse hur mycket större rubriken är? Om man till exempel har två likvärdiga sidor med brödtext i 12px och den ena har h1 i 18px och den andra h1 i 16px. Är keywords i h1 värda mer på sidan med större h1 än på den med mindre?
    Personligen brukar jag ha väldigt små steg mellan de olika rubrikerna och brödtexten men det kanske är mer fördelaktigt ur SEO synpunkt att ha väl tilltagna marginaler mellan var och en eller räcker det med att den ena är större än den andra?

  18. #18
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Det som är viktigt är att det är tydligt vad som är huvudrubrik, underrubriker och brödtext. Exakt hur stor skillnad det är i storlek mellan dem är sekundärt.
    Jag kan absolut tänka mig att både 18 punkter och 16 punkter är rimligt för en H1 på en sida med brödtext i 12 punkter.

    Det kan dock finnas andra anledningar till att vara konsekvent med storlekar och typsnitt på din sajt. Inte så mycket för Google, men för dina besökare, som då lättare ser vad som är vad, vilket underlättar när man letar information.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)