Resultat 1 till 7 av 7

Fråga om mål för inlänkar

  1. #1
    Addes avatar
    Adde Adde är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    4
    Hej!
    Som nybörjare på ämnet har jag en fråga som kanske är helt uppenbar. Måste ändå reda ut den en gång för alla så att jag kan sova om nätterna!

    Jag har skapat ett par satellit-sajter och ett par bloggar där jag har ett bra och kvalitativt innehåll. Detta för att få upp rakningen ett par steg på Google på ett par sökord (samtliga med sökord + ort då det är lokal verksamhet).

    Just sökordet som jag har ett fokus på nu är en säsongsbetonad verksamhet.

    Det som rör den säsongsbetonade verksamheten ligger på www exempel.se/exempel.php (denna rankar idag nummer 5 på Google när söker på "sökord ort"). www exempel se rankar inte på exakt samma sökord (eller snarare typ nummer 30).

    Nu till min fråga:
    När jag bygger inlänkarna från min satellitsida och mina bloggar, ska jag då länka till www exempel se eller till www exempel se/exempel.php?
    - Vilket ger bäst resultat (borde vara uppenbart, eller?)
    - Spelar det någon roll?
    - Om jag egentligen önskar att www exempel se ska rankas bättre på sökordet, kan jag då på detta vis påverka det eller är det för lång väg att gå?

    Tacksam för svar!

  2. #2
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Hej,

    Jag skulle tro att du byggt två sidor med liknande innehåll eftersom du själv är osäker på vilken sida som skall vara överst. Det underlättar om man på den aktuella sidan gör det så tydligt som möjligt för dom människor som landar där och för sökmotorerna att så snabbt som möjligt förstå vad sidan handlar om. Det kan man göra med hjälp av innehållet på sidan, med hjälp av title och rubriker i olika form.

    Säkerställ att du VET vilken sida du vill skall vara den som skall synas och gör det tydligt för sökmotorerna att det är just denna sida som skall synas på det aktuella sökordet, den andra sidan kanske du kan använda till något annat relaterat sökord eller sökfras. Efter att du bestämt hur DU vill ha sidorna så börjar du bygga länkar på det sättet så att varje sida på din webbplats får nytta av det.

    //AndersIvar
    Senast redigerat av Urban G den 2012-10-02 klockan 00:04.

  3. #3
    Addes avatar
    Adde Adde är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    4
    Tack för ditt svar AndersIvar,

    jag har inte byggt sidorna med liknande innehåll. www exempel se är en verksamhet med flera verksamhetsområden och varje verksamhetsområde har sitt eget www. exempel se/exempel.php. Det sökord jag fokuserar på just nu är ett specifikt verksamhetsområde.

    Jag förstår dock innebörden i det du skriver och jag tolkar det som att jag bör länka till den sida som har mest relation till ämnet / den sida som berör verksamhetsområdet (dvs "undersidan" till min domän)

    Det jag är rädd för för att vara tydlig, är att min rot www. exempel .se blir sällsynt på sökmotorerna. Jag har identifierat nästa 40 sökord tillsammans med ortnamnet (Borås) som jag är intresserad av och drygt 80% ger en topp 10 placering, dock på en undersida och alltså inte på www exempel se. Kanske jag inte skulle bry mig så mycket om det utan fokusera mer på att besökaren ska få en bra upplevelse inom det ämne de sökt inom?

  4. #4
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Ja, besökarens upplevelse känns som det du skall prioritera och arbeta med även när det gäller länkbygget. Bestäm vilken sida som är avsedd för vilka sökord och jobba efter det.

    //AndersIvar

  5. #5
    Addes avatar
    Adde Adde är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    4
    Topp! Där känns det som jag bestämt mig. Alla länkar ska inte till samma ställe, utan till de undersidor de hör hemma i rent innehållsmässigt.

    Stort tack för hjälpen!

  6. #6
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Vill bara sticka in med en liten extra sak här. Google tittar mycket på länkprofiler, och huvudsidan bör vara den sida som har mest länkar.
    Jag hade nog inte enbart byggt länkar till undersidorna, men jag håller ändå med AndersIvar i hans svar.
    Du bör se till så att det kommer lite länkar till första sidan också, till exempel några brandade länkar där det känns logiskt att länka direkt till www exempel se.

  7. #7
    Addes avatar
    Adde Adde är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    4
    Ja, men exakt... Bra inlägg.
    Jag vill inte heller hamna i det läge där min huvudsida har lägst PR på min sajt. Verksamhetsgrenar kan ju komma och gå. Företaget består och varunamnet består.
    www exempel se är den sida som har flest länkar idag och det beror på länkkataloger, rekommendation som vi fått från bloggare som jag inte känner etc. Dessa länkar ger ju dock ingen exakt sökordsmatchning på de produkterna/verksamheterna jag vill sälja utan exponerar enbart mitt varumärke.

    Det slog mig här och nu som en följd av era inlägg att jag nog får ta mig en funderare på hur mycket innehåll på huvudsidan www exempel com som faktiskt relaterar bra till de verksamheter/sökord som jag vill sälja på samt som är populärt innehåll för användaren.
    Tack!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-12, 15:17
  2. Newbie-fråga ang inlänkar
    Av hofven i forum Länkbygge
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-25, 10:00
  3. En fråga
    Av Anti Turmoil i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-17, 17:38
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-05, 18:35
  5. Fråga ang. inlänkar på Google.
    Av David i forum Google
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-18, 14:21