Resultat 1 till 5 av 5

Funderingar kring etiketter på wordpress

  1. #1
    Fredrik-Erikssons avatar
    Fredrik-Eriksson Fredrik-Eriksson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    106
    Hej!

    Har lite funderingar kring detta med etiketter på wordpress.

    1 - För det första hur många av er arbetar med beskrivning av etiketterna?

    2 - Hur funkar detta med att koppla ihop en etikett till en kategori?

  2. #2
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    Det beror lite på vilken typ av sida du driver.

    Jag jobbar inte allt för mycket med beskrivningar av etiketter utan kör detta på kategorierna. Etiketterna använder jag till för att visa tex relevanta poster i kontextet av en annan post.

    Etiketter och kategorier har inga relationer även om de sparas i samma databastabell. Om du vill klassificera en post med flera olika kategorier och dessutom ha en koppling mellan kategorierna, så jobba med huvud/underkategorier.

  3. #3
    Fredrik-Erikssons avatar
    Fredrik-Eriksson Fredrik-Eriksson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    106
    Angående etikett kopplat till kategori....så är det detta jag menar


  4. #4
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    I Wordpress är kategorier och etiketter parallella system. De gör i princip samma sak båda två, rent funktionsmässigt. Det gör att det är ganska meningslöst att använda båda så länge du skär din sajt på ett sätt. Det ger dig dock möjlighet att enkelt skära den på två sätt.

    Att använda etiketter som "underkategorier" funkar så klart men det är enklare att i så fall använda just underkategorier. Se istället etiketterna som ett sätt att koppla samman ditt innehåll på ett annat sätt än hur du kategoriserat det. Självklart ska du i så fall lägga lika mycket energi på dina etiketter som på dina kategorier. Båda typerna av sidor är tänkta att ranka med.

    Yoast tänk kring att koppla etiketter till anda taxonomier är ett resultat av att han är bättre på att programmera än han är på SEO, och han lyssnar för mycket på "best practice" från de som låter i USA.

  5. #5
    Fredrik-Erikssons avatar
    Fredrik-Eriksson Fredrik-Eriksson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    106
    oki...tack för svar.....får se hur jag går vidare......min tanke från början är att dels ha kategorier och underkakategorier för att snabbt och enkelt kunna bläddra och få en uppskattning om innehåll ur en besökares perspektiv.

    Etiketterna i detta fall har jag tänkt att använda som en ännu mer detaljerad beskrivning som jag dessutom kan gör sökbar med en "avancerad sökfunktion".

    Det som är lite lustigt i detta sammanhang är att jag i vissa fall har relativt lika kategorier som etiketter. Etiketterna har jag inte ens optimerat utan bara döpt till en sifferkombination och gett en beskrivning, dock rankar dessa etiketter bättre än likvärdig kategori som innehåller sökorden i kategorinamnet och beskrivning. medans etiketten bara har sökorden i "beskrivningen". (Etiektten har dessutom sifferkombinationen som "URL")

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Funderingar kring bilder i SERP
    Av zzPGzz i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-03-08, 01:06
  2. Väskor: funderingar kring domännam
    Av Argonova i forum Domänen
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-01, 12:27
  3. Funderingar kring långsiktig länkstrategi
    Av MagnusF i forum Länkbygge
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-04, 10:50
  4. Frågor kring wordpress bloggande
    Av Peter U Larsson i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-25, 19:08
  5. Liten varning kring Wordpress.com och datum
    Av hans99 i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-03, 15:42