Resultat 1 till 3 av 3

Registrera SE domän 3 år eller mer (är det i själva verket ändå bara 1 år?)

  1. #1
    Ptolemys avatar
    Ptolemy Ptolemy är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    11
    Det ska tydligen hjälpa ur ett SEO-perspektiv att registrera en domän på flera år. Detta går inte att göra för .SE domäner säger min arbetsgivare, men det går det ju visst. Jag har hittat ett webbhotell där man kan registrera i upp till 10 år.

    Han menar att det utåt sett ser ut som att domänen är registrerad i flera år, men i själva verket förnyas den hos www.iis.se av registraren 1 gång om året. Så att registrera ett domännamn på ex. 3 år skulle då alltså inte vara en faktisk registrering på 3 år, utan bara 1 år, men förnyas sedan av registraren varje år.

    Stämmer denna teorin så skulle man alltså inte ha någon hjälp av detta ur ett SEO-perspektiv, utan det är endast av praktisk betydelse för att slippa förnya själv varje år (samt slippa krångla med inbetalningar).

    Är det någon som vet bättre?
    Min arbetsgivare trodde på denna teori till 99%.

    Hoppas verkligen inte att detta gäller då jag även bokar .com-domäner på 3 år hos exempelvis Namecheap. Är det i själva verket 1 år i taget även det?

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Ett domännamn kan registreras med en period mellan 12-120 månader. Förfallodatum som visas i sökresultatet är det datum då den innevarande registreringsperioden förfaller.
    Källa IIS https://www.iis.se/domaner/free/whois/

    Och så är jag lite nyfiken på att se fakta att en domän som registreras på flera år ger SEO-fördelar.

  3. #3
    Ptolemys avatar
    Ptolemy Ptolemy är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    11
    Ja tydligen är det så att den period för vilken man registrerar sin domän hos en registrar är den som gäller. Det är alltså inte som min arbetsgivare sade.

    Jag har fått följande svar från IIS:

    .SE Registry erbjuder möjligheten att registrera ett domännamn med en tidsperiod mellan 12-120 månader. Det står dock registraren fritt att erbjuda samma möjlighet gentemot innehavaren men minimum är 12 månader. Det är alltså fullt möjligt att registrera ett domännamn i till exempel 18 månader.

    Om en innehavare väljer att registrera eller förnya ett domännamn på flera år måste registraren registrera respektive förnya domännamnet med samma period som innehavaren har betalat för. Det vill säga att domännamnets förfallodatum ska vara 10 år i framtiden, förnyelse ska inte ske årligen.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. www eller bara doman.se
    Av lalamums i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-12-27, 20:31
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-09, 11:29
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-01-28, 16:40
  4. Meny på varje sida eller bara en
    Av Cassis i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-01, 13:01
  5. Registrera .no domän
    Av Kricke i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-25, 13:23