Resultat 1 till 9 av 9

Sandlåde-effekt?

  1. #1
    Kockens avatar
    Kocken Kocken är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    BD
    Inlägg
    63
    Min site [bortmodererad enligt regler] har legat ute i snart två år och den kommer inte med om man söker på "recept" eller "mat" men gör du en sökning med till exempel "recept (något av recpetnamnet på siten)" så kommer den bland de tre första. Många av de extärna länkarna till den innehåller minst ett oftast bägge två (recept, mat). Sidan har bra med besökare och får mycket besök från sökmotorerna i övrigt men just dessa två ord som enskillda sökfraser verkar svårt.
    Jag har trott att det är något slags filter som gör att den inte kommer med när man söker på dessa två ord men nu efter snart två år så tvivlar jag och tror att jag måste ha gjort något grovt fel i min Seo.
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2006-11-12 klockan 14:22.

  2. #2
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    "recept" är ett svårt nyckelord. Du, DN, alla livsmedelsjättarna, DN's tasteline m.m. m.m. m.m. publicerar recept.

    Det kanske finns något enskilt "fel" som du gjort eller ett filter som hindrar dig, men det krävs ju också mycket för att komma högt på recept.

  3. #3
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Kolla med cached.it (http://cached.it). Där ser du vilka nyckelord du har på sajten, vilka sidor som är indexerade m.m. Om nyckelorden inte finns med där relaterar inte Google med dem heller.. (Bara ett tips, det löser säkerligen inte problemet).

    Kolla även så att inlänkarna finns indexerade.

  4. #4
    Nisses avatar
    Nisse Nisse är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    198
    Som Hans99 sade. Svåra nyckelord... Lägg ut lite pengar på att låta någon här titta igenom din hemsida och utföra lite on-page optimering. Därefter kan du börja ragga länkar alt. köpa länkpaket. Jim och seologik har länkpaket till salu. Det finns nog även hel del andra här på forumet som också säljer länkar så lägg ut en annons i köp/sälj-länkar-avdelningen.
    Det blir dock tufft att ranka högt på recept. Kanske borde du försöka hitta andra nyckelord som är mindre konkurrensutsatta?

  5. #5
    Kockens avatar
    Kocken Kocken är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    BD
    Inlägg
    63
    Citat Ursprungligen postat av Nisse
    Det blir dock tufft att ranka högt på recept.
    Det har jag förstått, men sidan kommer inte ens med i serpen när man söker på något av dessa ord de är det jag tycker är konstigt.

  6. #6
    Rockys avatar
    Rocky Rocky är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    58
    Om du testar att använda Google Sitemaps så kan du enkelt se hur du ligger till i SERPen på olika sökord. Du kan dessutom se om Google har hittat några fel på din sajt.

  7. #7
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Tjenare Kocken, det var ett tag sedan

    Som övriga varit inne på tidigare så är det stenhård konkurrens på ord som mat och recept. Till exempel visar MSN på +8000 inkommande länkar (och de flesta har ordet mat i länktexten) till alltommat som ligger på 2:a plats i serpen (mat). Så långt ned som på ca 15:e plats verkar en del siter ha över 4000 inkommande länkar. (Allt enligt msn)

    Gör sökningarna allintitle: mat och allintitle: recept (Dessa sökningar utförs endast på de sidor som har orden i sin titel). Om din sida då dyker upp bland topp 30, men inte finns med bland top 200 när du söker på enbart ordet så brukar detta vara en indikation på att din sida drabbats av något filter. Kanske sandlådan.

    Google sitemap (Google webmaster tools som det numera heter) är ett bra verktyg, men ranking visas bara för de ord som man får trafik på. Och om du inte finns med i serpen över huvud taget på vissa ord så får du inte veta din ranking på dem.

    Ha det!

  8. #8
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Såg att det var en del som inte visste om allintitle kommandot på Google. Finns två till: allinanchor: och allinurl:

    /Bernt

  9. #9
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Såg att det var en del som inte visste om allintitle kommandot på Google. Finns två till: allinanchor: och allinurl:

    /Bernt
    Det var jag det :-)
    Tack.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Tiden det tar innan inlänkar ger effekt
    Av erila107 i forum Länkbygge
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-02-03, 17:30
  2. Effekt från Wikipedia trots nofollow?
    Av Marcin i forum Länkbygge
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-14, 14:27
  3. Ingen positiv effekt av utlänkar med nofollow?
    Av Niklas i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-05-01, 12:17