Hej!
Skulle någon kunna hjälpa mig med var man lägger in koden i källan för en sitemap?
Mvh goodvibes
Hej!
Skulle någon kunna hjälpa mig med var man lägger in koden i källan för en sitemap?
Mvh goodvibes
Några frågor
Är det sitemap.xml du menar?
Har du ett eget cms system eller är det byggt på tex Wordpress?
Kan du förklara lite utförligare vad du vill göra?
Henrik webbutvecklare i Göteborg
Hej ostlund!
Ja det är sitemap.xml jag menar.
Jag har inte wordpress, jag gör mina sidor direkt på webbhotellet.
Jag har försökt installera Wordpress men fick inte rätt på det.
För det mesta brukar man lägga en fil i rooten på hemsidan, sitemap.xml ska den heta. Det finns webbsidor på nätet som kan försöka söka igenom din webbplats och skapa en sitemap fil åt dig om du har många sidor. Sök på "create sitemaps" och testa dig fram. Annars så kan du läsa på sitemaps.org/sv/protocol.php för att göra en egen fil. Det är i princip en xml fil.
När du har gjort det så kan du lägga in en länk i robots.txt filen till din sitemap, då ska google och andra sökmotorer hitta din sitemap. Det går även att lägga till dom i webmaster tools har jag för mig.
Kod:Sitemap: http://hemsidan.se/sitemap.xml
Senast redigerat av Urban G den 2011-03-10 klockan 16:51. Anledning: Regel 1
Nej du ska inte ändra den taggen.
Du behöver skapa en fil i rooten på din webbplats. Där index.html ligger. Den ska heta sitemap.xml . Läs mer på sitemaps.org om hur den sa vara uppbyggd.
Du kan också göra en robots.txt i rooten på din webbplats, yep där index.html ligger. Och i den ska koden jag skrev vara.
Senast redigerat av ostlund den 2011-03-10 klockan 15:52.
Tack för hjälpen.....
Du behöver inte ändra i några HTML-sidor, det räcker med att lägga sitemap.xml i rooten. Googles spindel hittar den per automagi.
Google webmaster tools kan väl generera sitemappen? Måste ju vara enklast.
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)