Hej! Hoppas det är rätt ställe att posta en artikel på. Jag såg det nånstans här på forumet förut, så jag försöker helt enkelt. Artikeln nedan är lite skämtsam men samtidigt med allvarlig bakgrund. All feedback i form av konstruktiv kritik är välkommen!![]()
Sex "no-no's" för sökmotoroptimering
Vill du göra allt fel när det gäller sökmotoroptimering? Då ska du följa tipsen i denna artikel steg för steg.
Inte alla trivs i rampljuset, vare sig IRL (in real life) eller i den virtuella världen internet. Räds du uppmärksamhet för ditt företags webbplats och vill inte ha många besökare - i slutändan potentiella kunder - på den, bör du undvika allt som har med sökmotoroptimering att göra.
1) Ingen nyckelordsstrategi
Din målgrupp använder visserligen sökmotorerna, men du tycker att det är högst osannolikt att de söker på specifika ord och fraser i sin jakt på affärsinformation. Du kontrollerar inte om ofta återkommande ord på din webbplats är utsatta för stor konkurrens på webben. Istället utgår du ifrån att
2) Oklar struktur och navigering
Ditt webbhotell är litet och därför tar nedladdningen av din hemsida lite tid. Dessutom händer det då och då att den ligger nere. Eftersom du valde din domän slumpvis, hittas den på .biz och .info. Din webbplats har lite information på förstasidan men strukturen bygger på minst fyra undernivåer. Som en konsekvens är navigeringen något rörigt, men du utgår ifrån att om någon vill hitta något, antingen användare eller sökmotor, gör de det ändå. Din webbplats har ingen sitemap, varken i text- eller i XML-format, och webbplatsens URL:er ser ut ungefär så här www.dinsajt.info/site/index.php?post=1234567.
3) Sidmallar från 1995
Eftersom du vill ha samma utseende på alla undersidor har du lärt dig att frames är den enklaste vägen dit. Rubriker väljer du slumpvis och de görs enbart i fetad text. Länktexter till andra undersidor är i de flesta fall "klicka här". Dina texter är långa och innehåller inga mellanrubriker.
4) Ingen länkstrategi
Att få andra att länka till din webbplats är inget du aktivt jobbar med. Visst är det trevligt med dessa länkar, men du kan inte påstå att du har riktig koll på vilka som länkar till dig eller med vilken länktext. Wikipedia och länkkataloger är inget du tror på.
5) Ditt budskap finns bara på din webbplats
De få gånger du deltar i forumdiskussioner gör du det anonymt och bortser från att i inlägget länka till din egen webbplats. Bloggar har ni inte ens tittat på och ni har ingen strategi för huruvida ni vill bli en del av bloggosfären. Att lägga ut ert innehåll på artikelbanker ingår inte i era planer, precis lika lite som mikrobloggar och sociala medier.
6) Följ inte upp
Om ditt företag har ett statistikverktyg, så tar du sällan en titt på det. Trender i trafiken och rankning hos sökmotorerna övervakar du inte.
Thoralf Lindström