Ursprungligen postat av
AndersIvar
Är rätt ointresserad av vad någon tycker och hetsar inte upp mig alls på Unnis krönika, hon skriver den naturligtvis med syfte att uppröra och provocera. Fenomenet som jag tycker är intressant däremot är att hela (nästan?) SEO-Sverige delade upp sig i två läger snabbare än någon kunde säga "soppa". En del som "bara kör bra innehåll" och en del "som bara jobbar med länkar" och alla stod och pinkade på svarta, gråa och vita hattar.
Det jag tycker är intressant är att smutskastningen började så extremt snabbt, "bara kör bra innehåll" sågade alla som nämnde ordet länk och man skulle mer eller mindre bli nekad inträde hos Sankte Per. Under det året jag följt SEO-branschen så har jag lärt mig riktigt mycket och jag har (och är) frågvis som få på Twitter, stöter jag på ett problem så är jag inte rädd för att fråga. Och jag har under året frågat och fått svar från folk från massor av folk i båda lägren och jag kan inte en enda gång påminna mig om att jag fått svaret "bara du bygger länkar" av någon endaste person. Alla har hela tiden sagt till mig: Arbeta med innehållet, Se till att On-Page SEO är bra och jobba med länkar senare i processen.
Därför blir jag lite förvånad att det finns några inom branschen som tror att det sitter tonvis med SEO-konsulter som bara jagar länkar, jag tror att alla som har någon som helst inblick och arbetar i branschen sätter bra innehåll högst upp på listan. Oavsett om du driver en e-butik, kör en Affilliatesajt eller skall sälja en båt så är det ju konvertering som är intressant, inte hur många besökare man har på sidan. Ja, det finns alltid undantag. I alla branscher.
Men jag kanske har fått allt om bakfoten...