Ett av våra nyckelord (presenter) är ett ord som också är väldigt relevant på många andra språk. Google tar ju hänsyn till språk, vilket i detta fall är extra tydligt om man jämför sökresultat från google.se och google.com. Men även om man söker på google.se hamnar många engelska resultat relativt bra.
Det är förstås inte omöjligt att det finns svenska länkar till engelska sidor, som lyfter dessa lite i svenska sökresultatet. Jag har inte undersökt dessa närmare. MEN, ett exempel som tydligt visar vikten av att domännamnet=sökordet är en holländsk sida, presenter.nl. Dit finns det inte en enda svensk länk.
I sökning efter presenter via google.se visas den i dagsläget som nr 21. Men ändå ett bra resultat med tanke på att sidan bara har PR3, 7 inlänkar som syns vid sökning på link:www.nl.se och i övrigt inte är särskilt imponerande. Och framför allt definitivt inte är på svenska, och inte har en enda svensk inlänk. Visserligen finns nyckelordet 9 gånger på sidan, men ändå...
presenter.com visas som nr 8. Och redirectar bara till en helt annan adress.
Det är ingen nyhet att domännamnet är viktigt, men att det är så viktigt att en ganska "dålig" holländsk sida hamnar före väldigt många svenska webbshoppar och specialinriktade sajter när google ska vara rätt noga med språket, det tycker jag är värt att grunna på.
Markerar man "endast resultat från Sverige" blir serpen naturligtvis annorlunda.
Söker man på google.com så hittas sidan inte ens. (Jag bläddrade till nr 180 sen orkade jag inte mer)
Verkar lite som om google tycker att svenska är ett litet och ganska oviktigt språk!
Edit: råkade bli en länk