Urban_G: hehe.. Visst håller jag med om att skillnaden som du beskriver är obefintlig.
Då det gäller webbplatser som attraherar länkar på egen hand menar jag inte att man ska sitta och göra ingenting. Man ska absolut agera. Agera för att skapa så bra förutsättningar som möjligt för att attrahera inlänkar. Kalla dem spontana eller ej.
Det handlar om att skapa ett incitament för besökaren att inte bara återkomma utan att dessutom berätta för alla han/hon känner, såväl off-line som on-line.
Och visst är det marknadsföring. Att sitta och hoppas att länkarna ska uppstå magiskt ur tomma intet lär inte vara en lyckad strategi.
Exempel:
Man driver en länkkatalog (det finns det ju många som kan relatera till). I och med att det finns så himla många länkkataloger som inte kräver en tillbakalänk ryggar många för att registrera sig i de kataloger som kräver en sådan. Varför inte göra ett registreringsförfarande som går ut på att man skapar en länk från den sida man vill ska inkluderas, och sedan klickar man på länken. Katalogmjukvaran känner av detta och registrerar in webbplatsen automatiskt.
Lägg till detta att webbsidan tas bort ur katalogen om den inte referrerar minst 1 besökare per månad (eller halvår, eller nåt..) via "registreringslänken". Eller varför inte ge de som registrerar sig på detta sätt och som uppfyller trafikkriteriet en mer framskjuten och avvikande presentation. Så att de syns mer.
Kanske inte det bästa exemplet, men det beskriver ett sätt att arbeta för att webbplatsen i sig själv ska attrahera länkar. Sedan om dessa ska klassas som naturliga eller spontana eller artificiella eller nåt annat låter jag vara osagt