Hur kommer det sig att vissa sidor bara har följande kod:
<meta name="description" content=""/>
Den kan ju absolut inte göra någon nytta, eller?
Hur kommer det sig att vissa sidor bara har följande kod:
<meta name="description" content=""/>
Den kan ju absolut inte göra någon nytta, eller?
Knappt det gör nån nytta ens med text i så svaret är nej. Hur det kommer sig.. tja, work in progress kanske?
konstigt.. var inne på DN:s jobbsida och de verkar köra med det... låter skumt att de skulle gjort en sådan miss
Ofta genereras sånt ut automatiskt, eller iaf keyw, och ibland även descript.
En bra skriven "desc" kan göra att en sökmotoranvändare klickar på just länken till din sida istället för en sida som placerar sig något högre i SERP:en.Ursprungligen postat av Björn
Jepp, drygt 40% av de som tittar på en serp läser description.Ursprungligen postat av mshjelm
Det stämmer, jag menade mer att den inte direkt kommer högre i själva serpen av att man har med det, men indirekt så är det såklart bra seo. Å andra sidan, med bra skriven markup, så kommer den första texten iaf vara deskriptiv iom att det är den som kommer upp i serpen om det inte finsn någon meta descr, tex sidans h1.
Det finns de som förespråkar tomma meta descriptions på grund av att det fylls på automatiskt i serp'sen om det saknas. Har läst dokument där förespråkare tagit upp exempel då automatiserade descriptions i serp'sen visat sig innehålla just de sökord som användare sökt på och därmed har dessa sidor varit mer intressanta för användaren.
Håller däremot med mshjelm om att en bra description fångar användarens uppmärksamhet, men en description som är identisk för alla sidor kan knappast vara optimalt.
Testa att ha en description för din index-sida och sätt tomma descriptions för alla sidor du inte orkar skriva en unik för.
Lasik | submit-links-directory.com
För att följa standard som säger att sidan skall ha enUrsprungligen postat av jacobjs
<meta name="description" content=""/>
Håller annars med övriga talare om att man kan arbete och få in fler besökare pga av beskrivningen.
Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]
Google väljer en snippet från din webbsida ifall google tycker att den passar bättre än den du har angivit i din meta description.
Det bästa, enligt mina erfarenheter, är att skapa en unik meta description på alla sidor som utformas för bästa CTR och så att de innehålla de viktigaste sökorden för just den sidan. På så sätt kommer Google att visa meta description vid sökningar på de ord som du har med i din meta description, och vid andra sökningar som inte innehåller passande ord från din meta description, kommer Google att välja snippets från sidans övriga innehåll.
Jämför till exempel dessa två serpar (1:a platsen):
http://www.google.se/search?hl=sv&q=...asmaljus&meta=
och
http://www.google.se/search?hl=sv&q=...lekskena&meta=
Samma sida olika beskrivningar i SERPEN. Den ena från meta description och den andra direkt från sidans innehåll.
[QUOTE=Bernt Johansson]Google väljer en snippet från din webbsida ifall google tycker att den passar bättre än den du har angivit i din meta description.
QUOTE]
Tack för den förklaringen! Då behöver jag inte fortsätta leta efter vad jag gjort för fel på sidor där min description inte kommer upp i SERPen.
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)