Ursprungligen postat av
Marcin
Jag respekterar folks åsikter. Följande är därför just min åsikt som råkar sammafalla med lagen:
Matrecept är alltid tagna från någon annanstans eller bygger på någon annans grundrecept. Matrecept kan cirkulera ett bra tag innan någon skriver ner den, men när den väl publiceras så betyder det inte att publicisten plötsligt äger den.
I svensk domstol finns begreppet "dubbelskapande" med vilket menas att om risken för att två personer, oberoende av varandra, kommer att gestalta en ide på samma sätt inte kan uteslutas så kan denna gestaltning inte anses vara tillräckligt särpräglad. Alltså, chansen att någon tillagar sin mat på precis samma sätt som beskrivet i ett recept utan att ha aldrig sett receptet är ganska stor. Med tanke på att det handlar just om mat så är chansen överväldigande. Man kan heller inte skriva "Vispa ihop alla ingredienser" på många andra sätt utan att det blir dålig svenska.
Sen ska man inte glömma att recept är ofta väldigt gamla och då menar jag inte 100 år eller så. Bröd t.ex. har cirka 6000 på nacken. Med tanke på det så har recept högst troligt uppfunnits och återuppfunnits otaliga gånger.