Det pratas ibland på forumet om olika c-nät och att det är positivt ur SEO-synpunkt att sprida sina webbplatser över flera c-nät om man har som avsikt att länka mellan sajter. Tydligen ska länkarna komma från så många olika c-nät som möjligt...
Mina frågor och funderingar är:
1. Vad är ett c-nät egentligen, kort och gott?
2. Hur kollar man upp på vilket c-nät en viss webbplats ligger?
3. Är inlänkar från andra c-nät bra eftersom Google tolkar det som att länkkärleken med stor sannolikhet inte kommer från din egen familj?
4. Om jag har mitt webbhotell hos tex Loopia och min vän också har det, ligger vi då på samma c-nät?
5. Om man har ett 20-tal sajter, är det då värt kostnaden att skaffa, låt säga 4 olika webbhotell, om man vill länka mellan sajterna?
6. Hur har du dina webbplatser fördelade vad det gäller c-nät?
7. Hur fungerar c-nät med .nu domäner där ingen information visas vid whois?
8. Slutligen undrar jag vilken betydelse namn och address vid whois har för SEO?
Tusen tack på förhand! Vissa frågor är förmodligen omöjliga att svara på, men det skulle för dessa vara intressant att höra ett svar utifrån teorier och erfarenheter. Som ni märker känner jag mig förvirrad vad det gäller c-nät och skulle därför vara mycket tacksam för fakta, tips och idéer kring detta.![]()