Ursprungligen postat av
MrWize
Jobbar inte mot andra kunder, men att köpa in kunskap kostar.
En statisk sida ... kanske behöver det hela göras om, installera ett bra CMS, strukturera upp det som finns. Vem vet ...
En annan VIKTIG FRÅGA som alltid glöms bort. Det gäller att som SEO lära sig att FÖRSTÅ kundens business, VILKA sökord är viktiga sökord för just den kunden, VAD vill kunden vinna med SEO. Dessa frågor handlar fortfarande om SEO arbete, men är inget "hands-on", utan oftast behöver man göra personligt möte och/eller telefonmöten. Det är tid som läggs ned, och således ska det faktureras.
Hur lång tid det sedan tar är en annan sak. Den tiden MÅSTE täcka företagets kostnader. ALLA företag har kostnader och de måste täckas ... gissa vilka som får betala de kostnaderna + vinsten till konsultföretaget? Just det, kunderna!
Oavsett storlek på siten så tar det en dag, om det ska vara en ordentlig on-site optimering med alla bitar som behövs vara med, inte allena förändringar på själva webbplatsen. Dessa KAN du inte göra förrän du vet vad jag skrev ovanför.
Ta det i beaktning att det tar ca 1 dag. 8 h och debitering på 1 700 kr som vissa i branschen tar ...det blir 13 600 kr. Säg att personen endast fakturerar 800 kr/h så kostar det 6 400 kr ...
Jag vet inte hur du fakturerar kunder, men jag vill åtmindstånde ha betalt för de timmar jag lägger ned, ge kvalite till kunden ... målet som konsult ska ALLTID vara att fasa ut sig själv. DET är hur man sköter kunder på ett professionellt sätt
/Patrik