Eftersom jag driver en webbshop har jag många gånger blivit kontaktad av olika företag som har diverse kataloger/tjänster på nätet. Exempelvis Infodirekt.se som diskuterats i en annan tråd. Jag börjar här skriva en lista på de jag har någon erfarenhet av. Jag pratar nu alltså inte om länksamlingar eller kataloger i den bemärkelsen, mer den typ av portaler som drivs i större vinstdrivande syfte. Vissa är nischade mot enbart webbutiker.
Vissa kan alltså ge värde i form av seo, andra i form av besökare. En del ger inget värde alls... Nu har jag inte tänkt att bli någon enväldig domare här, även om jag har åsikter. Kommer ge lite hintar om hur jag upplevt resultatet, men det behöver inte vara en sanning som överensstämmer med andra typer av verksamheter.
Shoppingportaler:
- Jello.se
Började som "storstadsportal" för Stockholm, Göteborg och Malmö, med stora planer, tv-reklam mm. Har nu blivit en shoppingportal med både fysiska butiker och webbutiker.
Seovänliga länkar: Nej
Driver trafik: Knappt märkbar hos oss
Prisklass: Mycket dyr (1000kr/mån, 12 mån i förskott)- Butiker.se
Portal med webbutiker. Köptes upp av Jello 2006.
Seovänliga länkar: Ja
Driver trafik: Något. Statistiken klart försämrad sedan uppköpet.
Prisklass: Tidigare ok, nu ingen uppgift på sidan men priset ska ha gått upp.- Shoppinghuset.se
Mycket seriös shoppingportal där butikens hela produktsortiment kan läggas in och då får direktlänkar direkt till produktsidorna. Kunder kan leta både efter butiker eller produkter. Shoppinghuset uppdaterar butikernas produktfiler varje vecka, man behöver alltså inte göra det själv.
Driver trafik: Ja, i vårt fall
Prisklass: Inte jättebilligt men man får bra service och valuta för pengarna.- Webbgruppen.com
Samma ägare och liknande funktion som Shoppinghuset
Driver trafik: Något
Prisklass: Ok- Hittabutik.se
Seriös portal för webbutiker. Kommentarsfunktion där kunder kan kritisera/berömma butikerna. Möjlighet till utökad butikspresentation och snygg presentation av ett antal utvalda artiklar.
Driver trafik: Ja, lite i vårt fall. Fast vi ligger väldigt långt ner pga bokstavsordningen.
Prisklass: Ok- Dinabutiker.se
Shoppingportal med webbutiker
Driver trafik: Lite
Prisklass: Ok- Moresale.se
Shoppingportal där produkter kan läggas in.
Driver trafik: Vet inte
Prisklass: Ganska dyr- Kassen.se
Välj mellan olika paketlösningar i olika prisklasser. Ett urval produkter kan läggas till i en av paketlösningarna.
Driver trafik: Något
Prisklass: Billigt- Gulapriserna.se
Listar produkter ur produktfil. De ringde upp oss och erbjöd oss att ligga med för 995kr/mån. Jag tackade nej. Vid ett nytt samtal erbjöds vi ett lägre pris på 90kr/mån. Jag tackade nej. Nu är det enligt informationen på deras sajt gratis.
- Butiksportalen.se
- Internetbutiker.se
- Abutiker.se
- Annonsfynd.se
- Butiksdatabasen
Shoppingportal med butiker på nätet. Drivs av mshjelm som är medlem här på forumet.
Seovänliga länkar: Ja, för betalande annonsörer.
Driver trafik: Inte så mycket till just oss.
Prisklass: Varierar. 109kr/mån eller affiliateprogram.
"Startsidor" och företagsregister:
- Uppslaget.se
Startsida med allt möjligt, bla shopping.
Driver trafik: Ja
Prisklass: Prisvärt- Limeway.se
Företagskatalog med egen avdelning för e-butiker.
Prisklass: Beror på tillval- Infodirekt.se
Företagsregister.
Driver trafik: Nej, inte för oss överhuvudtaget
Prisklass: Enbart registrering utan länk gratis. Tillval är ganska dyrt för vad man får- Yreg.se
VARNING!- Prokat.se
- Gyllenesidor.se
VARNING! Samma upphovsmän som Prokat- 100.nu
Verkar för tillfället omöjliga att få kontakt med- Eniro.se (Shopping, Köp & Sälj osv)
- Casell.se
Startsida/alltialloportal
Prisklass: Låg. Kör även affiliateprogram.- Hittaforetaget.se
Företagsregister.
Seovänliga länkar: Ja, från infosidan om man betalar för en sådan.
Driver trafik: Vi fick en gratis prövoperiod med utökad presentation, men det gav bara 1 träff som kom från dem själva. Möjligt att det fungerar bättre för andra branscher.
Prisklass: Enbart registrering utan länk gratis.
- Foretagsfakta.se
- Internetsidorna.se
Utländska/internationella
- Europages.com
Engelkspråkigt företagsregister för Europa. Kan inte bedömma om det är bra för stora export/importföretag men för svenska webbutiker lär kostnaden på runt 10 000/år inte löna sig.
- Eurobusinessguide.net
VARNING!!
- Averter.no
Shopping/produktsajt typ Kelkoo mfl. Ca 500kr/månad. Gav inget som helst resultat för oss, men för rätt produkter som är mycket billigare i Sverige än Norge kan det eventuellt fungera.
- Dinpris.no
Samma funktion som Averter.no, men de hävdar själva att de är större och har mer trafik. Har ingen erfarenhet av dessa mer än att jag tackat nej i telefon.
Nischade för vissa produkter
Och drivs av medlemmar på Seo-forum.
- Shoppa - Hälsa
Webbutiker med hälsorelaterade produkter. Här säljs dock inte utrymme på traditionellt sätt utan enbart noga utvalda länkar tas med. Rekommenderade länkar är seo-vänliga, betalda länkar är det inte. Drivs av Hans99 som kan kontaktas via PM för mer info.
- Lev livet nu
Portal för upplevelser och aktiviteter i Stockholm. Drivs av Anders G. Seo-vänliga länkar mot betalning eller annat utbyte.
Kom gärna med input, och sajter jag missat. Kelkoo, Torget och motsvarande kommer redovisas för när vi kan se statistik därifrån.