Jag funderar på om man får något bättre sökresultat om man lägger med denna tagg på en helsvensk sida?
<META NAME="language" CONTENT="swedish">
Jag funderar på om man får något bättre sökresultat om man lägger med denna tagg på en helsvensk sida?
<META NAME="language" CONTENT="swedish">
95% säker på att den är helt värdelös, konstigt nog.
Det som Google tittar på för att bestämma vilket språk sidan är på tycks vara 3 saker:
- Vilket språk sidorna som länkar är på
- I vilket land servern finns på
- Språket på själva texten
Detta svar baseras på dels observationer och dels på tidigare diskussioner med andra här på forumet.
Bor nu i Marbella, Spanien
Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats
När det kommer till att bestämma språk på en sida är ju alltid text det bästa sättet att göra det, med det så får man en väldigt stor träffsäkerhet vid även väldigt liten text.
Finns det däremot ingen text på sidan, vid t.ex. flashsidor så är, vad jag har sett i tidigare fall, de viktigaste kriterierna:
- Språk på inlänkar (och sidan som länkar)
- Domännamn
- Och ja, meta-taggar faktiskt
Har dock aldrig upplevt att servern landet står i har haft någon betydande roll i språkval av sökmotorer däremot ranking på t.ex. google .se, har du något exempel på detta Jim, skulle vara kul och se.
Tittade nyss på några sidor jag har med koden <meta http-equiv="Content-Language" content="sv"> (som iof är till för webbläsare)
När jag söker på Google.se och ställer om den till att söka på sidor från Sverige får jag en placering som ligger en till två platser högre.
Testade på 6 sidor, 4 fick bättre placeringar 2 fick det inte.
Ok ett mycket litet urval, men...
Edit: Får sätta ett kryss på det här faktiskt, inser jag nu. Tungt men behöver faktiskt ta rätt på vilka sidor det är som åker ned och se vilka länder serverna står i före det går att dra någon bestämd slutsats. Puh... en sida jag testade på fanns på 45 plats...
Visserligen är alla sidor på svenska men, men
Senast redigerat av Urban G den 2006-06-14 klockan 23:03.
Om man har olika branschtermer på sidan som är likadana på engelska som på svenska så kan det i teorin bli svårt för sökmotorerna att avgöra vilket språk sidan är skriven på. Men om du ska använda meta taggar för språk så ska värdet inte vara "swedish" utan "sv"
Dessutom är den mest precisa formen "sv-SE", vilket betyder svenska i sverige. Detta kan ju jämföras med "sv-FI" för svenska i finland.
Och om man ända ska göra det så kan man även sätta:
<html lang="sv">
Den som vill förkovra sig ännu mer kan kolla här och här (w3.org)
Senast redigerat av Bernt Johansson den 2006-06-14 klockan 23:14.
Ang sv-taggen. Har kollat en sökning nu med serverplacering på alla berörda sidor.
Taggen <meta name="language" content="sv"> tar sig förbi på en sökning "Sidor från Sverige" mot en sida som inte har den taggen.
Upptäckte tyvärr att det var en konkurrent som tog sig förbi en av mina sidor som inte hade motsvarande tagg.![]()
Skall titta lite vidare på fler sidor vid tillfälle.
Ger mig in i tråden också, för det verkar vara rätt rörigt det här med språkdefinitioner.
Jag skriver:
<meta NAME="Content-language" CONTENT="sv">
<meta NAME="Language" CONTENT="svenska">
Men ska man istället i andra metataggen skriva
<meta NAME="Language" CONTENT="swedish">
Ska det alltså vara svenska eller swedish?
Dessutom finns ju
<html lang="sv">
Ska den ersätta Content-language eller är det ett komplement?!?
Ser i koden för detta forum att denna finns:
<html dir="ltr" lang="sv">
meta taggar använde google på sten åldern, idag avänder google riktigt innehåll.
Men ibland kan det riktiga innehållet vara svårt att språkbestämma, oavsett om vi snackar stenålder eller nutid. Och DÅ kan det vara bra att ha angett språk på tillbörligt sätt.
Dessutom kan man ju ha flera språk på en och samma sida. Och om så är fallet är det ännu viktigare att ange detta på rätt sätt.
Om inte så kommer Google mfl sökmotorer att få problem med att språkbestämma innehållet.
Jag har varit med om sidor som, utan andra ändringar, har tagit rejäla kliv i SERP'en endast genom att definiera språket på korrekt sätt. Det har i förekommande fall rört sig om sidor som konkurrerat om mindre konkurrentutsatta fraser på svenska, men som inte legat topp 30 vid en sökning på Google, svenska. Sidorna har haft ganska lite innehåll med flertalet branschtermer som är samma på engelska och på Svenska. Efter att ha angett språk med meta taggar och <html lang="sv"> så klev sidan in på en topp5 placering.
Bernt, du skriver att det är viktigt att språkbestämma en sida, och det skriver jag under på... men när det gäller taggarna så hittar jag lite torftig information hur de ska ska skrivas, speciellt följande:
<meta NAME="Language" CONTENT="svenska">
Ska man skriva svenska eller swedish som content? Det kan ju utgöra en gigantisk skillnad kan jag tänka mig...
Som Bernt skriver i ett tidigare inlägg använd sv.
Metataggar är allra högsta grad levande nu i sökmotorerna för övrigt.
Använder inte Google stemming för att avgöra språk?
Så här skulle jag göra för en sida vars innehåll är uteslutande på svenska:
<html lang="sv">
och
<meta http-equiv="Content-Language" content="sv">
På så sätt följer man standard.
Stemming innebär att Google kan avgöra grundform och böjningar av ord. tex bil och bilar. inget annat.
Man kan använda stemming för att ta fram vilket språk en text är skriven på.
Det var något nytt för mig. Kan du förklara mer utförligt?
Ursäkta det korthuggna svaret innan. Grabben blev kinkig och jag var tvungen springa iväg. (Är pappaledig)
Hehe lugnt.
Ett språk kan brytas ner till unika stammar (nästan unika) och genom att identifiera ett språks stammar kan man bygga listor som man jämför en text med för att avgöra vilket språk den är skriven på.
aha. Okej, då är jag med. Goolge kan bedöma språket på en text, utan problem, normalt sett. Men om man till exempel säljer en hudvårdsprodukt som heter: "Advanced Anti Wrinkle Formula" på en svensk site, så kan det bli svårare. Allra helst som sidan som presenterar produkten är bra optimerad. Då kommer huvudinnehållet på sidan samt titeln till stor del bestå av ord som enligt "stemming" är engelska ord, medan sidans innehåll egentligen är på svenska med en svensk målgrupp.
I liknande fall kan det vara avgörande med korrekt angivet språk.
Ja, fast frågan är om Google över huvud taget bryr dej om vad "man säger att det är för språk".
Jodå Googles bryr sig om språkkodningen, vilket jag har märkt. Ett sätt att testa är att gå till google.com söka på ett ord som även kan förekomma på svenska sidor sedan gå klicka på "Search for English results only" de sidor som fallar bort då är de med språkkoden sv i sig. Även om man testar med fler ordssökning kommer de inte med.
Edit: Eftersom man vid optimering vill underlätta för Google att värdera sidan, är det rätt så naturligt att man försöker hjälpa Google även med att ange språket allt för att få en så relevant optimering som möjligt. Om man nu endast har sidan på svenska och enbart vänder sig till svenska kunder bör man också upplysa Google om detta.
Senast redigerat av Urban G den 2006-06-20 klockan 11:49.
Tack föt alla svar men nu får vi se vilken tagg man skall ha
Ni får rösta skall bli intressant att se vilken som får flest röster, eller om man skall ha någon kobination av 2 eller fler ändå.
<meta name="language" content="sv">
<meta http-equiv="Content-Language" content="sv">
<meta http-equiv="Content-Language" content="sv-SE">
<html lang="sv">
Eller det kanske finns fler förslag för sidan som är helt på svenska
Hm inga som vill sticka ut hakan i den här frågan tydligen så jag ger ett råd ta med de här två;
<meta http-equiv="Content-Language" content="sv">
<meta name="language" content="sv">
Om jag inte är helt fel på det så skall <html lang="sv"> användas ovanför headtaggen om en doc-typ är satt på sidan. Vilket du inte har på dina sidor. Vad som gäller "sv-SE" är det väl samma sak där dvs om man kör enligt W3C-rekommendationer skall den användas.
Sedan kan man alltid diskutera W3C och standarder men det var inte frågan i det här fallet.
Senast redigerat av Urban G den 2006-06-27 klockan 00:25.
Vad jag känner, utan att lägga mig i tag- diskussionen, är det att även om Google inte bryr sig om tagen eller inte så gör antagligen Yahoo och MSN det. De använder i större grad meta- data och kanske även språktaggar.
Eller?
Hejsan, jag är i början av min SEO karriär och har några frågor.
När jag kör en W3 html check på min sida, så får jag bl.a. upp det ni vidrör här.
Dessa 2 strängar kommer upp som error, och jag tycker inte om errors:
* itt." />↩ <meta http-equiv="content-language" content="sv" />↩↩ <m
* sv" />↩↩ <meta http-equiv="X-UA-Compatible" content="IE=edge,chrome=1">↩ <met
Vad är felet?
Tack på förhand!
//Magnus
Det är för närvarande 2 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 2 gäster)