Här finns många trådar om affiliate, men jag hittar inte svaret på denna enkla fråga:
Ger inlänkar skapade av ett affiliate-program (i mitt fall blir det VM Affiliate 4.0 till Virtuemart i Joomla) några positiva effekter ur SEO synpunkt?
/Bosse
Här finns många trådar om affiliate, men jag hittar inte svaret på denna enkla fråga:
Ger inlänkar skapade av ett affiliate-program (i mitt fall blir det VM Affiliate 4.0 till Virtuemart i Joomla) några positiva effekter ur SEO synpunkt?
/Bosse
Det beror på hur länkarna ser ut, det går att göra så att de ger positiv effekt men det är lite risky eftersom det bryter mot G´s regler.
Ska jag tolka detta som att om jag inte "busar", så spelar det ingen roll om jag så har 30.000 hemsidor som länkar till mig med en affiliate-länk?Ursprungligen postat av webguide
/Bosse
Jepp, G har ju ingenting mot affiliatemarknadasföring så länge länkarna till annonsörens webbplats inte strider mot deras riktlinjer.
Du säger alltså att affiliate-länkar inte kan ge något plus ur SEO synpunkt?Ursprungligen postat av webguide
Vad menar du med det här? Om affiliate-länkar inte ger någon vinst, så spelar det väl ingen roll om G har något emot dem eller ej?Ursprungligen postat av webguide
Eller vad menar du?
/Bosse
Det kan finnas vinst i vissa affiliate länkar, men det beror på typen.
Länkar som går igenom affiliate system och forwardas vidare finns det inget värde, tex: httx://click.double.net/?blabla Då google inte ser detta som en länk till dig.
Men länkar som går direkt till din sida, tex: httx://dinsida.se/?affiliate=blabla
kan vara värdefulla.
Här finns det dock en riktigt stor risk och det är att google visar upp affiliate adressen som huvudsida istället för httx://dinsida.se/ när man googlar på tex sidans namn. (Var nån här som ifrågasatt detta förut här, så bifogar här ett exempel)
http://www.google.se/search?client=o...utf-8&oe=utf-8
Där ser ni att affiliaten får alla besökare som googlar på sidans namn... Dvs tjänar en jäkla massa pengar som han kanske egentligen inte borde tjäna.
Men man kan även se det som att man låter affiliatena sköta seo'n åt dig och den som skickar dig flest/bäst länkar i googles ögon får betalt för det genom att den sidan visas![]()
Min Länkkatalog och min spelportal: Gratis spel
Oki, då ligger jag lite plus där eftersom mina länkar ser ut den sistnämnde.Ursprungligen postat av head
Räknas alla sådana länkar som inlänkar av G?
Hm... det där fattade jag inte. Du menar att de länkar som syns i SERPEN från ovastående sökning är affiliate-länkar? Hur ser man det?Ursprungligen postat av head
Men ok, kör för det.
Men det borde ju resultera i att om man söker på mitt företagsnamn så borde min hemsida komma före affiliate-länkarna eftersom det är min sida de länkar till? Eller...?
Låt oss säga att jag har ett företag som heter MinShop, med adressen minshop.se.
Affiliates-länkar (minshop.se/sida/?affiliate=blabla) kommer upp om man söker på mitt företags namn. Men det bryr jag mig inte så mycket om. Själva tanken med SEO är ju att min hemsida ska dyka upp när någon söker på något som har med min verksamhet att göra. Och då lär ju inte affiliate-länkarna komma upp.
Nästa fråga då:
Kan man ytterligare förbättra "SEO-poängen" genom att använda sig av title-taggen för affiliatelänken? T.ex. "Länk till MinShop, ww.minshop.se".
/Bosse
Senast redigerat av Bosse den 2009-01-05 klockan 13:07.
Du ser ju att första träffen är:Ursprungligen postat av Bosse
httpx://www.smsmovies.net/index.php?ref=163
Det är en affiliate länk.
Se föregående, affilite länken kommer upp som första svar, eftersom google tolkar den som "huvudsida" istället för enbart httpx://www.smsmovies.net/Men ok, kör för det.
Men det borde ju resultera i att om man söker på mitt företagsnamn så borde min hemsida komma före affiliate-länkarna eftersom det är min sida de länkar till? Eller...?
Detta eftersom affiliate addressen har mer inlänkar från olika domäner.
httpx://www.smsmovies.net/index.php?ref=163 är INTE en länk till httpx://www.smsmovies.net/. Google tolkar detta som två olika sidor (dock med samma content osv, så de visar bara en av adresserna)
Nej, de kanske inte dyker upp på alla sökord, men du bör ha uppsikt över detta och vara medveten om att de kanske börjar dyka upp..Låt oss säga att jag har ett företag som heter MinShop, med adressen minshop.se.
Affiliates-länkar (minshop.se/sida/?affiliate=blabla) kommer upp om man söker på mitt företags namn. Men det bryr jag mig inte så mycket om. Själva tanken med SEO är ju att min hemsida ska dyka upp när någon söker på något som har med min verksamhet att göra. Och då lär ju inte affiliate-länkarna komma upp.
Du ligger ju risigt till om enbart affiliate adresserna rankar och dina egna hamnar i supplimental eftersom de innehåller exakt samma content. .. Då får du plötsligt betala affiliten för varenda köp som kommer från sökmotorn...
Varför ska du hålla på och säga vilka ord som de ska använda? Låt dem sätta allt själva så får du automatiskt en massa olika länktexter..Nästa fråga då:
Kan man ytterligare förbättra "SEO-poängen" genom att använda sig av title-taggen för affiliatelänken? T.ex. "Länk till MinShop, ww.minshop.se".
/Bosse
Btw, vad är det för webbshopp, funderar på att bli affiliate, älskar sånna här affiliate sidor![]()
Senast redigerat av head den 2009-01-05 klockan 13:52.
Om du vill ha länkvärdet från de länkarna så skall du göra en 301:a från alla affiliatesidor dvs.
httpx://www.smsmovies.net/index.php?ref=163 redirectas till: httpx://www.smsmovies.net/
Ursprungligen postat av webguide
Man får inte glömma bort att tracka vart folket kom ifrån bara, annars får man sura affiliates![]()
Oki. Låter ju hur bra som helst!Ursprungligen postat av webguide
Finns det möjlighet att göra en sådan redirect med wildcard? Min kund har ett kundregister på över 10.000 kunder som har hemsidor. Och ska jobba för att så många som möjligt går med i affiliate-programmet. Fatta vilket jävla jobb att lägga in en redirect för varje unik affiliate-länk... GAH!
(Min kunds kunder är inte slutkonsumenter, de är ÅF)
/Bosse
Nähä? E folk så petiga...?Ursprungligen postat av head
![]()
Aha! Nu fattar till och med jag (är ju skåning... om det inte handlar om mat kan det ta sin lilla tid...Ursprungligen postat av head
)
Oki.Ursprungligen postat av head
Inge' bra ju. Men det kan jag ju inte göra något åt. Överhuvudtaget. Mina affiliates-länkar ser ju ut som de gör.Ursprungligen postat av head
Nja, det funkar ju inte på det viset. Man skapar ju ett antal valmöjligheter i affiliate-programmet för afiiliaten, där han kan välja mellan bild- eller text annonser. Stora eller små annonser. Och får sedan en färdig kod att lägga in på sin hemsida. Så utseende och innehåll i koden styr jag helt och hållet.Ursprungligen postat av head
Jag håller på med en sida för en kund. Den ska inte publiceras förrän i februari. Men det är en Joomla-sida där jag installerat butiks-komponenten Virtuemart och affiiate-komponenten VM Affiliate 4.0.Ursprungligen postat av head
Ja, det är inga problem att lösa...Ursprungligen postat av Bosse
Hehe... anar man lite debiterings-fiske...?Ursprungligen postat av webguide
Eller vill du berätta hur man gör?
/Bosse
Hehehe nä jag jobbar ideellt!Ursprungligen postat av Bosse
Du titta på om variabeln ref är satt med if isset och om den är det så gör du en
Kod:<? Header( "HTTP/1.1 301 Moved Permanently" ); Header( "Location: httpx://dinstartsida" ); ?>
Hyvens! Tack!Ursprungligen postat av webguide
Och om den inte är satt med if isset?
Ursprungligen postat av Bosse
jadu, om det inte är något affiliate id med i addresen, finns det då någon anledning att göra något?
Då gör du ingenting för då är man på förstasidan.Ursprungligen postat av Bosse
En fråga som jag själv funderade på: hur sköter man trackingen bäst?
Man kan ju exempelvis inte se på referen vilken adress man senast kom ifrån, då 301'an behåller ursprungliga sidan.
Senast redigerat av head den 2009-01-05 klockan 15:50.
My bad! Sa jag att jag var skåning...?Ursprungligen postat av head
![]()
Ja, det kan man ju göra, det beror lite på hur ditt eget affiliatesystem fungerar. Men det går ju att regga ref id´t där redirecten görs och koppla ihop den med ipnumret från besökaren, sedan kan du spåra på IP.
Det är för närvarande 4 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 4 gäster)