Hej,
jag har en auktion-sida. Det är ett antal auktioner varje år, som har ett visst datum. Aktuell auktion är alltså den auktion som är närmast i tiden så att säga. Varje auktion har ett antal olika kategorier.
Min navigeringsmeny som finns på alla sidor är dessa kategorier till aktuell auktion. Så url:en är ungefär : /auction.html?auctionid=12&categoryid=2
Problemet är att dessa länkar inte är statiska, eftersom auctionid ändras hela tiden. Känns ju bättre att ha en statisk länk som alltid tar en till närmsta auktionen, så alla länkar pekar till den, samlad länk-kraft liksom.
Så jag tänkte att /auction.html?categoryid=2 skulle ta en till närmsta auktionen. Men då kommer det alltid finnas en dublett (där auctionid-parametern är satt alltså). Dessa länkar utan auctionid-parametern skulle då vara min site-wide navigeringsmeny. Istället för som nu att den byter ut parametern hela tiden (meny-länkarna alltså ändrar sig)
Tror ni detta kan vara ett problem? Att det alltid finns en dublett? (Fast innehållet ändras såklart)
Hoppas ni fattar vad jag menar, svårt att förklara![]()