Jo det kan man säga att den gör. Varje sida har en viss mängd länk-juice att dela med sig av. Dessa sprids jämt ut på alla länkar och idag även på nofollow. Skillnaden är att destinationen aldrig får länk-juicen om länken är märkt nofollow.
Har du 10 länkar där 5 har nofollow och du har ett länkvärde på 100 att dela med dig av. Förr fick de 5 som inte hade nofollow dela på detta. Idag delar alla på det. Vilket innebär att länkarna utan nofollow får 10 i kraft istället för 20 som förr. Men eftersom 5 är märkta med nofollow så når 50% av all länkkraft inte fram, är det verkligen så?
En sida med mycket nofollow-länkar skulle således tjäna mycket på detta.
Men Matt Cutts sa också att det inte är något att hänga upp sig på. Han sa också att detta ändrades flera månader innan det sades officiellt, vilket tyder på att ingen märkt det. Vilket i sin tur tyder på att det tolkas helt anorlunda än mitt exempel ovan.
Ta Aftonbladet t. ex. Varje sida består av fruktansvärt många länkar i kombination med att de har väldigt mycket länkkraft att ge. Men detta skulle jämna ut sig ganska bra och göra en länk från Aftonbladet inte speciellt märkvärdig, men så är det knappast.
Jag hade inte lagt krut på att försöka styra vart länkkraften ska gå. Kör nofollow där det passar och kör på som förr. Det är mitt råd.
Edit: Tänkte bara säga att jag citerade dig för att bygga vidare och fylla på med info. Inte direkt riktat mot dig alltså