Känns som en dum fråga men jag måste vara säker. Om jag vill sökoptimera min sajt på ett nyckelord så måste det väl vara så att ju fler undersidor jag nämner nyckelordet på desto bättre?
Känns som en dum fråga men jag måste vara säker. Om jag vill sökoptimera min sajt på ett nyckelord så måste det väl vara så att ju fler undersidor jag nämner nyckelordet på desto bättre?
Nja, det beror på vad du menar med att nämna.
Om det är relevant att ha med nyckelordet på alla sidor på en webbplats med tanke på texterna för övrigt så visst kan du nämna det. Men att försöka optimera varje enskild sida på en webbplats för samma nyckelord är inte att rekommendera. Du kan få maximalt en dubbelträff efter en sökning på ett ord så det blir lite bortkastat arbete att försöka optimera hela webbplatsen för ett ord. Dessutom ser det spammigt ut om du använder samma nyckelord i title, i H1 etc rakt överlag på en webbplats. Så det lär nog kunna motverka syftet.
Bestäm en landningssida/or för det specifika nyckelordet. Se till att de interna länkarna på ett naturligt sätt i texten på de andra sidorna går till landningssidan så kommer du en bra bit på väg.
Har jag inte sett vissa fall där man fått två?Ursprungligen postat av Urban G
Förutom det (som jag dessutom kan ha sett/kommit ihåg fel) håller jag med Urban 100%
Det kan vara smart om hela din webbplats kretsar kring detta för det berättar att hela din webbplats handlar om det området.
Om du har en webbplats om smink så kan det vara bra att nämna det i slutet på titeln, ett par gånger i varje unik artikel etc. Däremot ska du huvudsakliga syftet ligga på det nyckelord som sidan handlar om. Om du har en undersida om mascara så ska det givetvis optimeras efter det, men att nämna nyckelordet "smink" är inte fel.
Många "Premium Keywords" är inte så lätta att ta placeringar på så det är givetvis smart att nämna det nyckelordet över hela webbplatsen OM det är befogat.
I annat fall så instämmer jag med Urban och Stefan. Det är endast de som ser fler än 10 sökträffar / sida som får se mer än 2 resultat per webbplats.
Lägg märke till att jag skiljer på webbplats och sida.
Köp länkar - Säljer permanenta länkar
Visst kan man nämna ordet lite random i texten på alla undersidor. Bättre är kanske att för varje enskild undersida på en webbplats bestämma vilket/vilka nyckelord den skall vara avsett för.
Om vi fortsätter med smink kan man dedicera en undersida för smink + varumärke , vattenfast smink, osv.
Jag brukar köra en "default-title", dvs ett sufix till titeltaggen på alla sidor (om det är relevant). T.ex.
<title>Den här sidan handlar om kaffebryggare - Hela webbplatsen handlar om kaffe</title>
och
<title>Den här sidan handlar om porslin - Hela webbplatsen handlar om kaffe</title>
Precis så jag menade, fast det kanske inte framgick så tydligt.
Om vi tar webguides exempel så följer nyckelordet kaffe med i titeln (och kanske även i brödtexten) men man fokuserar ändå på porslin om det är det undersidan handlar om.
Köp länkar - Säljer permanenta länkar
Ok, tack för alla svaren. Tanken var inte att jag skulle äga hela serpen utan att t ex startsidan skulle placera sig bättre om de flesta sidorna på
webbplatsen innehöll sökordet. Om man tänker på den långa svansen borde väl en stor sajt hjälpa till att ranka enskilda sidor som kanske är optimerade för t ex kaffets histora, olika kaffebönor etc. högre också? Att Googleroboten tänker "Killen bakom den här sajten verkar veta en hel del om kaffe eftersom han skrivit 1000 sidor relaterade till kaffe på olika sätt" Eller är jag ute och cyklar?
Visst har du en fördel av en omfattande webbplats. Dynamiken med exempelvis interlänkar blir större. Du kan plocka placeringar i serpen på en större mängd relevanta nyckelord.
Du lär få fler personer som kommer att spontanlänka till dig om du har en intressant och omfattande webbplats.
Det är för närvarande 3 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 3 gäster)