Tittade på källkoden på några bloggar som har "NOFF" och hittade detta:
rel='external nofollow'
Hur tolkar Google detta?
Attributet rel (relation) kan ha flera värden och ska i så fall separeras med mellanslag precis som ovan. Länken är alltså både nofollow och går till en extern hemsida. Det är även så Google tolkar det.
Bor nu i Marbella, Spanien
Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats
Med andra ord: det är en nofollow-länk. Precis som rel="nofollow". Den enda skillnaden är att rel="external nofollow" gör så sidan öppnas i ett nytt fönster.
rel="external" länkar öppnar i sig själv inte ett nytt fönster. Men man kan tagga externa länkar med det rel attributet och ha ett javascript som gör att alla rel="external" länkar öppnas i ett nytt fönster. Man kan också via css ge den länken ett annat utseende. JS för rel="external" öppna i nytt fönster funktion
Nä då får man nog tjonga in ett target="_blank"
Jimmie Johansson som driver Löpning.se
Validering är inte ett måste, target="_blank" fungerar fint, det är rentav skit faktiskt.
Om de hade varit viktigt så hade inte google, seo-forum.se eller facebook för den delen ha några fel. nu validerar ingen av dessa jag tog upp och de bör vara en fingervisning på att validering är ingenting man behöver kolla på.
Moderna webbläsare kan ändå gissa sig till rätt och visa rätt fastän man skrivit fel i koden.
CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt
Varken Napster, Vita huset, eller Lunarstorm validerade för 10år sedan heller. Tycker fortfarande man bör skriva så valid kod som möjligt för att det fortfarande kan finnas användare som prylar inte fungerar för. Självklart finns det undantag, detta är bara min personliga åsikt.
Jimmie Johansson som driver Löpning.se
Det är för närvarande 2 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 2 gäster)