Den första juni startade en högintressant tävling, som inte berör så jättemånga men som ändå är högintressant då den vill få fram framtidens sökmotoroptimerare. Astromusicologie 101 är en tävling utlyst av företaget Bargaintix och tävlingen slutar den första september.
Första priset är $500 och lika mycket skänks även till den skola/institution som studenten går på. Tävlingen omfattar både Google, Yahoo och MSN efter en skala, där man få poäng för den position (1-10) man har i sökmotorerna. Är man etta i Google får man 30 poäng, i Yahoo 20 och i MSN 10. Tvåa i Google 27 och i Yahoo 18 osv.
Reglerna är dessa:
1. All SEO techniques are allowed.
2. A web page must have their contestant's student e-mail(s) posted on it.
3. The student e-mail must be from an educational URL. (for example, [email protected] or [email protected])
4. The winners must be registered as a student(s) at any time in 2006.
Jag tycker det är en väldigt bra idé att ha SEO- tävlingar för studenter. Det skapar intresse för en ganska ny bransch, som väldigt få känner till. Hittils har det dock varit dåligt med tävlande, där jag är en av de få.
... Och just nu leder jag. Ett i Google, tvåa i Yahoo och tvåa i MSN gör mig till klar ledare av tävlingen. Det är självklart kul ... Här är min astromusicologie 101 sida.
Som ni förstår får ni mer än gärna hjälpa mig så att jag även i fortsättningen kan leda tävlingen. Då jag har dåligt kontaktnät och liten erfarenhet av SEO tävlingar är alla tips välkomna.
/Anton