@AaronAxelsson & @welander
Nu ska jag förvirra er ännu mera i hopp om att jag ska göra mig tydligare.

Anledningen till att jag vill ha Subpage är för att jag vill presentera varje kategori lite kort som tillhör den Subpagen. Varje subpage kan ha upp till 3 kategorisidor.
ex. Subpagen Skräck med kategorierna Skräckfilmer, Skräcknoveller, Skrämmande bilder.
Jag vill att Subpagen ska ranka bra på vissa keywords ex söker man på Skräck så ska man komma in på Skräck subpagen och kan hitta olika typer av skräck.
Därför vill jag ha mellansteget med SUBPAGE.
Ang. Category
Jag vet inte om det finns någon nytta med att indexera Category sidan. Enda tanken jag har är att utdragen av artiklarna kan skapa möjligheter till att få fler besökare från långa sökningar. Vilket man i och försig får troligen till artikelsidan redan.
Men på subpagen byts ex Skräckfilmerna i detta fall ut ofta så de försvinner från indexerade subpagen, men skulle kunna indexeras på Category.
@Fredrik Johansson
Efter att ha läst lite om canonical, förstår jag att man skriver:
Kod:
<link rel="canonical" href="http://www.adress.com/artiklar/post/">
För att säga att allt innehåll på resten av adress.com som verkar vara duplicate med POST, egentligen är ursprungligen från POST sidan. Därför ska innehållet inte indexeras på den sidan man hittar duplicate, utan bara på ursprungssidan. Stämmer det?
Och wordpress gör denna märkning av default. Med andra ord borde Google se den contenten som duplicate. Dock uppstår problemet då jag har samma excerps(manuella/automatiserade) på både Subpage och Category.
Jag använder mig utav detta seo plugin, platinum seo pack just nu. Som även det har bra möjligheter för att ändra titles och descriptions samt ändra robotinställningar.
Sent och stökigt svar.
/A