Ja, jag blandar inte ihop det.
Om vi skiljer på de två, penguin och meddelandet för unnatural link så kan man ha tappat positioner pga penguin utan att få något meddelande men också tvärtom, dvs att klara sig undan penguin och få felmeddelandet.
Faktum kvarstår dock att meddelandet är automatiskt och bestraffningen utdelas också automatiskt.
När man gör en reconsideration så ska de manuellt gå igenom alla dina länkar och hitta något att klaga på.
Vad jag hört är att det är riktigt petiga, en jag läste om hade ombetts ta bort blogg kommentarer han gjort för X antal år sedan där han använt sin keyword anchor istället för namn.
Det står visserligen i meddelandet man får att man ska ansöka om reconsideration men systemet brakade samman i samband med den senaste pandan och penguin.
De började med att skicka ut automatiska meddelanden om att sidan fortfarande bryter mot deras riktlinjer.
2 meningar..lol
Sen när de märkte att det bara blev värre och värre gick de ut och sa:
Dessa meddelanden är automatiska och vi kommer inte att göra en reconsideration på några av sidorna som har fått denna varningen.
Så¨ja, de vill precis som i meddelandet att man ansöker om reconsideration efter man har rensat upp men de har i nuläget ingen möjlighet att gå igenom alla.
5:e Maj sa du att du fick varningen va?
Nu när jag tänker efter var det då Pagerank uppdaterades och det var rapporter på att många hade fått det meddelandet exakt den dagen?
Vad hände med din PR, ändrades den?
"My website was doing great up until Friday may 5th. Friday morning I checked my rankings and I was moving up nicely for all my keywords (over 50)....I checked saturday night my rankings and my site was wiped off for almost all my keywords. I'm still indexed in google. This seems like a delayed penguin effect of some sort. I checked my cloudflare account and it shows that google last crawled my site exactly on may 5th. "
"Exactly the same thing happened to my site. Same date. Must have been the damn BIRD"