En av mina nya webbutiker är bara några dagar över en månad i ålder. Den har självklart fått många nya sidor med både produkter och nyheter. Under arbetet har jag lagt ut lite länkar här och där både på relevanta och "mindre relevanta" sidor där ankartexten varierats ganska bra måste jag säga mot vad jag gjort med mina andra butiker. (Lite kalla fötter sedan Panda trampar omkring där ute...). Några satelliter har också kommit upp var av en har exakt nyckelordsdomän. Lite uppdelat på olika webbhotell och butiken har helt egen IP. Både butik och flera stelliter har stigit ganska bra. Butiken fastnade lite och pendlade mellan plats 17-20 på sitt viktigaste sökord och låg där ungefär två veckor. För tre dagar sedan, på dagen exakt en månad efter att butken rullats ut, försvinner butikens indexsida på det viktigaste sökordet till 100+. Undersidorna ligger kvar på bra placeringar som innan förutom två som fått några extra länkar mot de andra efterom de optimerats för två andra viktiga sökord. Under den månaden som gått har väl ett 15tal länkar placerats ut på olika domäner (ej site wide) där de flesta är äldre domäner som själva rankar bra på sitt område och bara ett fåtal blogginlägg. Har ofta uppdaterat index för att få länkarna dit att se naturliga ut och ett 15tal länkar är väl ingen överdrift som borde få google att sätta i halsen?
Bara några timmar senare händer samma sak en satellit, den med exakt nyckelordsdomän, efter att ha klättrat upp till plats 5-6 och legat där någon vecka. Samma sak där, att det är bara index som är borta på sitt viktiga sökord men undersidor kommer upp med lite sämre placeringar.
Dagen innan butikens indexsida sänktes fick den en sitewidelänk på en äldre site med cirka 250sidor. Den plockade jag bort direkt när jag såg att butiken sänkts om det nu var den, men det finns däremot ingen koppling mellan den siten och den satellit som också sänkts.
Söker jag på nyckelord ihop med ett eller två andra ord i titel på index (NYCKELORD BUTIKEN eller KÖPA NYCKELORD ONLINE) så kommer den upp på skapliga placeringar iaf, men just enbart på sökning "NYCKELORD" så funkar det inte alls. Och det gäller både butik o satellit.
Har för mig att en annan butik råkade ut för något liknande för flera år sedan när den var ganska ny men kom tillbaka efter bara någon dag och då med betydligt bättre placering än innan. Har därför avvaktat men nu har det ändå gått tre dagar, vill därför checka av om nån annan har pejl på vad man ska tro. Är det dags att bli orolig att butik OCH satellit fått straff (satelliten har ganska få länkar, kanske 5-7st) eller ska jag ha is i magen? Hur länge kan en sida i så fall bete sig så här innan del kommer tillbaka igen?
Hade nog behövt lite valium under de här dagarna![]()