Ursprungligen postat av
Jan Sandahl
Termen SEO, menar jag, är både bra och problematisk på samma gång.
Den fyller ett syfte genom att den paketerar flera saker som blir hyfsat begripligt (som koncept) för kund.
En annan sida av det är att definitionen/paketeringen också exkluderar kunden, genom en (nåja) "exklusiv" klang. Med exklusiv menar jag något som ligger utanför kundens normala referensramar.
Själv ser jag fram mot termens död, och en utvidgning av vad man fakiskt gör; nämligen marknadsför kunden på internet. DET kan kunden relatera till, och man har en kortare sträcka till vettigare samtal, där kunden enklare kan (våga) bidra - och på så sätt bli så delaktig i sin "SEO" (eller internetmarknadsföring) som de SKA vara.
Kruxet för SEO-leverantörerna blir att de måste vara mer pålästa, komma närmare kunden och arbeta mer gediget. Det utesluter nog en hel del SERP-fixerade frilansare (och företag).
Death to "SEO"...

Jag delar din uppfattning till 100%. För många definitioner av SEO finns. Jag skulle snarare vill ha ett begrepp som innefattar att man:
Hjälper en aktör att få mer trafik och konvertera trafiken effektivt. Och där det är relevant (t.ex. sajter där man betalar månadsvis för tjänster) som bibehåller konverteringen över tiden.
Det behöver ju inte innefatta bara länkar, förändring av sajten m.m. utan även annonsering i tidningar, kontakt med kulturbärare som använder och talar för tjänsten, copy-text m.m. D.v.s. ett projekt med flera typer av experter.
Det är ju givetvis något som kräver bredd i erbjudandet. Sådan bredd behöver inte gynna stora leverantörer nödvändigtvis och kan lösas visa samarbeten mellan experter.
Och jag vill tillägga att problemet inte är unikt för SEO utan något jag mött inom flera branscher inom IT. Såg t.ex. ett reportage med en kvinna som kallades säkerhetsguru vilket byggde på att man då definierat säkerhet smalt. En säkerhetsguru för mig är en försvarsfilosof med bred kunskap inom IT-säkerhet, informationssäkerhet, fysiskt säkerhet, effektiv granskning av medarbetares e-post, telefoni o.s.v. och kontaktnät med polis och kunskaper / erfarenhet av strategi och taktik.
Att man behärskar LIS och kan skriva en bra säkerhetspolicy är väldigt smalt. Vilket är vad hon är väldigt duktig på så långt jag kan bedöma från min erfarenhet av henne.