Resultat 1 till 6 av 6

Kan .SEO ena sökmotoroptimere runt om i världen?

  1. #1
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Har noterat att det idag finns drygt 136 olika föreningar, organisationer och företag (3 st) som kommer satsa på skaffa sig en 'egen' toppdomän (eller domänsuffix) som det också kallas.

    ICANN satte ju nyss upp nya regler för generiska toppdomäner och snart blir det möjligt att skaffa en sådan. Kostar ju dock en del, typ $185 000 i ansökning, $6500 per kvartal och $0.25 per domän som reggas.

    Men om vi glömmer kostnaderna, är det mest fördelar eller nackdelar med att öppna upp för nya domänsuffix?

    Tror att vi ofta är lite 'gammalmodiga' och inte gillar nyheter inom dessa områden, men att det i slutändan kan bli rätt bra trots allt.

    Dels kan folk som inte lyckats hitta en bra domän förhoppningsvis få en under en ny gTLD, men framför allt kan det vara ett sätt att skapa bättre riktlinjer, standarder etc för olika grupper.

    Jag tänker givetvis på .SEO här och problem och möjligheter för sökmotoroptimeringsbranschen. Kanske kan man med hjälp av ett nytt domänsuffix lyckas garantera vissa standarder/krav för SEO företag som signar upp?

    Förstår givetvis att det är då rakt inte en enkel historia - men om många försöker, så borde det gå.. Alternativet är ju såklart att någon domäninvesterare skapar en skojarorganisation och tar över ansvaret för .SEO. Själv ser jag ju hellre att det första alternativet händer - trots alla svårigheter.

    Många kommer säkert ogilla .SEO och alla nya gTLD'er, men det är dags att inse framtiden och göra något bra av den..

  2. #2
    Internet Swedens avatar
    Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    19
    Citat Ursprungligen postat av Maccke Visa inlägg
    Har noterat att det idag finns drygt 136 olika föreningar, organisationer och företag (3 st) som kommer satsa på skaffa sig en 'egen' toppdomän (eller domänsuffix) som det också kallas.

    ICANN satte ju nyss upp nya regler för generiska toppdomäner och snart blir det möjligt att skaffa en sådan. Kostar ju dock en del, typ $185 000 i ansökning, $6500 per kvartal och $0.25 per domän som reggas.

    Men om vi glömmer kostnaderna, är det mest fördelar eller nackdelar med att öppna upp för nya domänsuffix?

    Tror att vi ofta är lite 'gammalmodiga' och inte gillar nyheter inom dessa områden, men att det i slutändan kan bli rätt bra trots allt.

    Dels kan folk som inte lyckats hitta en bra domän förhoppningsvis få en under en ny gTLD, men framför allt kan det vara ett sätt att skapa bättre riktlinjer, standarder etc för olika grupper.

    Jag tänker givetvis på .SEO här och problem och möjligheter för sökmotoroptimeringsbranschen. Kanske kan man med hjälp av ett nytt domänsuffix lyckas garantera vissa standarder/krav för SEO företag som signar upp?

    Förstår givetvis att det är då rakt inte en enkel historia - men om många försöker, så borde det gå.. Alternativet är ju såklart att någon domäninvesterare skapar en skojarorganisation och tar över ansvaret för .SEO. Själv ser jag ju hellre att det första alternativet händer - trots alla svårigheter.

    Många kommer säkert ogilla .SEO och alla nya gTLD'er, men det är dags att inse framtiden och göra något bra av den..
    Maccke,

    Jag förstår ärligt talat inte nyttan med en sån TLD..

    Och eftersom en TLD är global, så förutsätter jag att medlemskap även riktar sig till världens alla SEO-verksamheter..

    Att då skapa en "branschstandard" (sätta regler för acceptans) i en bransch som uppvisar ALLA tänkbara nyanser från kritvitt till mörkaste svart är en utopi.

    Det finns dessutom ett otal SEO-företag som utger sig för att leverera en sorts SEO, vilket man kanske "själva" står för, men "köper tjänster av andra partners" .

    Vill man uppnå ett branschorgan för SEO-branschen, så gissar jag att en ändelse som .seo inte direkt skulle vara till någon fördel - rent seo-mässigt heller och som kännetecken så "kan väl" en adress under .com (alt. annan tld med internationell identitet) kunna göra lika stor nytta. Det är ju bara att sätta upp [medlemsföretagsnamn.land.organisationsnamn.tld] så uppnår du samma "värde" men till "en hundring" per år istället för miljoner..

    ..my 5 cents..
    Det mesta hittar du här
    @internetsweden

  3. #3
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Klart man kan ifrågasätta nyttan med alla nya gTLD'er (136 organisation skapade just nu ser det ut som).
    Jag är precis som dig och Danny ytterst tveksam till lanseringen av alla nya domänsuffix. Det innebär onekligen mycket frågetecken och möjliga problem.

    Men det är ju verklighet och nu gäller det ju att göra det bästa av det, eller hur?

    Tror ju att i slutändan kommer någon organisation eller företag att registrera .SEO. Därför vore det intressant att höra Era synpunkter på om vilka regler som ni helst skulle vilja se för en sådan TLD.

    Ska det vara helt fritt för alla att regga .SEO, eller bör det finnas vissa begräsningar.

    Håller med att det kommer vara ytterst svårt att sätta regler för vem som ska få regga en sådan domän, men det går ju att ha väldigt lösa sådana också (t. ex att man ska ha varit registrerat som SEO företag i minst 1 år). Kanske dock är bäst att ha det helt öppet, så att folk som naturligt känner att de vill ha en sådan TLD enkelt kan skaffa en domän.SEO.

    Tror att intresset i slutändan kan bli rätt stort för många 'nya domänsuffix'.

    Det kommer ju åtminstone se ytterst relevant ut för någon som söker efter SEO tjänster om företaget har det som TLD. Men trovärdigheten lär nog ta tid att bygga upp?

  4. #4
    Kristofer Cs avatar
    Kristofer C Kristofer C är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    linköping
    Inlägg
    248
    Jag håller med dig Peter.

    Tror inte SEO-branschen är dom första som behöver en egen TLD utan ser hellre någon motsvarighet till "postgirots 90 konton" men gärna globalt.

    Jag säger som jag skrev på twitter, jag vill inte se några begränsningar i .SEO jag vill inte se sen över huvudet taget.

    "Det kommer ju åtminstone se ytterst relevant ut för någon som söker efter SEO tjänster om företaget har det som TLD. Men trovärdigheten lär nog ta tid att bygga upp? " SE relevant ut eller VARA relevant? Det känns inte som att SEO-branschen är helt "fläckfri" och jag tror inte att ett bolag som har .SEO kommer göra besökarna säkrare än någon annan TLD.

  5. #5
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    "jag vill inte se några begränsningar i .SEO jag vill inte se sen över huvudet taget".

    Gissar du menar att du inte vill se något .SEO domänsuffix överhuvudtaget?

    Jag kan nog hålla med på den punkten också. Det skapar nog mer förvirring än fördelar. Men nu kan det snart bli verklighet och det var därför som jag tänkte kolla vad folk i SEO branschen tror om en sådan ev. lansering.

    Angående se eller vara relevant: Tror mest det kommer att se relevant ut Om jag söker efter något i Google och ordet förekommer mörkmarkerat i en url så känns det normalt mer relevant. Normalt ger det också högre CTR. Därav min gissning att folk kommer uppfatta det relevant i serpen vid en första anblick.

    Tror inte heller att en ev. .SEO tld skulle göra någon säkrare. Frågan är snarare om någon kommer skicka in en ansökan. Med tanke på att många andra stora branscher skapat organisationer i hopp om att få en egen gTLD, så skulle de inte direkt förvåna mig om det hände här också.


    Citat Ursprungligen postat av Kristofer C Visa inlägg
    Jag håller med dig Peter.

    Tror inte SEO-branschen är dom första som behöver en egen TLD utan ser hellre någon motsvarighet till "postgirots 90 konton" men gärna globalt.

    Jag säger som jag skrev på twitter, jag vill inte se några begränsningar i .SEO jag vill inte se sen över huvudet taget.

    "Det kommer ju åtminstone se ytterst relevant ut för någon som söker efter SEO tjänster om företaget har det som TLD. Men trovärdigheten lär nog ta tid att bygga upp? " SE relevant ut eller VARA relevant? Det känns inte som att SEO-branschen är helt "fläckfri" och jag tror inte att ett bolag som har .SEO kommer göra besökarna säkrare än någon annan TLD.

  6. #6
    pralbins avatar
    pralbin pralbin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    26
    Jag undrar först och främst vem som kommer vara först ut att regga .seo. Företaget som gör det lär ta ganska generösa summor för att man ska registrera en domän under dem.
    Albin Stööp. Erbjuder professionell SEO.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Kan jag bli straffad om jag pekar om 350 siter med 301?
    Av qmikali i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-12-08, 14:12
  2. DIV som ligger runt om allting
    Av minbeb i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-07, 09:47
  3. Lämnar SEO världen
    Av SEOhans i forum Nyheter
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2008-08-26, 10:48
  4. Om man inte vill berätta för hela världen...
    Av Christer Erenlöf i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-12, 12:30
  5. Kan det vara negativt att skriva om url?
    Av Kocken i forum URL-omskrivning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-05-20, 14:09