Ursprungligen postat av
Niklas Aronsson
Hej Rebecca,
Ur ett marknadsföringsperspektiv så tror jag att hennes strategi fungerar bra. Man vinklar innehållet och rubriken på ett sätt som får läsaren att hoppa till. De vill klicka in och läsa, och gärna också kommentera innehållet.
När det gäller att skriva för Google så tror jag det är annorlunda. Google vet vad som är en bra text baserat på innehållet och relevansen i artikeln. Om du då börjar skriva ett helt nytt innehåll, och ignorerar det som alla andra skriver om, då tror jag att du kommer tappa väldigt mycket trafik. Dels då innehållet inte anses lika bra (faktamässigt) och dels för att du kommer att tappa en massa long-tail trafik som du skulle få om du höll dig innanför ramarna för vad man bör skriva och vad folk potentiellt letar efter.
Ska du leverera faktatexter till en kund är det nog bäst att hålla sig till fakta, men om du ska skriva något mer personligt (en blogg eller liknande) så tycker jag att man kan vara utmanande, personlig och rolig på ett helt annat sätt.
Tänk "Jorden är rund". Ska du skriva fakta är det nog bäst att hålla sig till att den är rund, ska du skriva ett blogginlägg eller något som du vill uppröra med så kan du säkert komma undan med en kul "Jorden är platt!" - twist.
Bara mina två cent