I sin strävan efter att "ta i med hårdhandskarna" mot sina kunder genomför nu Google en omedelbar policyändring.
Fick idag följande meddelande från Google när jag loggade in i AdWords. Det är som vanligt skrivet med ett språkbruk som inte talar med en, utan till en, som kund:
Från och med april ställer vi kravet att visade webbadresser för nya annonser måste motsvara webbadressen till destinationen/målsidan, utan undantag.
"Utan undantag"... smaka på formuleringen! Och meddelandet kör de ut den 23:e, så folk ser det på måndagen den 24:e. Alltså får man exakt 7 dagar på sig att anpassa sig. Man tackar!
Som vanligt tänker Google inte tala om när man avser straffa de kunder som inte anpassar sina annonser, men redan nu har jag förlorat QS på mina annonser som använder visningsadresser på flera sajter. Min fråga till forumet är om detta bara gäller mig (dvs beror på något annat) eller om Google redan straffar folk som inte följer policyn som offentliggjordes idag?
Det är tur att man inte jobbar som AdWords-konsult i första hand. Fatta vad knäckande det måste vara:
Anpassa kontot 2 gånger i veckan för att Google ändrar sin policy helatiden macht frei! RAUS!