Resultat 1 till 8 av 8

Directories bonanza

  1. #1
    Jan Sandahls avatar
    Jan Sandahl Jan Sandahl är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    174
    Testade ett företags inlänkar med yahoos linkdomain: och hittade flera liknande sidor som denna:

    http://www.alguer.it/directory/index...Telemarketing/

    Kort sagt, drösvis med irrelevanta sidor/domäner med identiskt innehåll. Flera sidor listar exakt samma innehåll med bara lite olika utformning.

    Jag har inte sett sådana sidor själv tidigare. Är dessa sidor/directories väl sedda som metod betraktat? Länkfarmar? Mass-submits via något program? Upplever att de har spamkaraktär och jag har lite svårt att se relevansen (affärsnyttan) för ett lokalt agerande svenskt företag att finnas i dessa directories, ofta med mycket liten trovärdighet.

    Enlighten me please!

  2. #2
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Ser ut som en dmoz klon, i alla fall om man tittar på URL:en.

    Gjorde en site: search på google och ser att endast 23 sidor från www. alguer.it/directory finns med i indexet. Så om de har fler sidor ger de i alla fall inget hos google.

    Flera likande kataloger har fått svårt att bli djupindexerade sedan Googles Big Daddy uppdatering. Siter med många ämnesmässigt spridda och irrelevanta utgående länkar kräver mer trust för att bli indexerade fullt ut. I alla fall om man ska tro Matt Cutts.

  3. #3
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Visst är det en klon.
    I google indexerar den inte så bra som Bernt påpekar men kära MSN indexerar över 700 av deras sidor och Yahoo har indexerat ett ofantligt antal sidor.
    Så för de som driver sidan lär det nog ge en hel del i ADsense intäkter, åtminstone i förhållande till arbetsinsatsen.

  4. #4
    Jan Sandahls avatar
    Jan Sandahl Jan Sandahl är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    174
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    Så för de som driver sidan lär det nog ge en hel del i ADsense intäkter, åtminstone i förhållande till arbetsinsatsen.
    Du syftar på dmoz-klonen, och inte de inblandade företagen i listan misstänker jag?

    Hur definieras/skapas förresten en sk. dmoz-klon? (Jag känner till dmoz).

  5. #5
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Finns datadumpar med hela databasen att ladda hem.. http://rdf.dmoz.org/
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  6. #6
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Du syftar på dmoz-klonen, och inte de inblandade företagen i listan misstänker jag?
    Jodå det är klonen jag menar. De "inblandade" företagen är f.ö samma som finns i själva dmoz. En annan klon av dmoz är Googles directory som även den hämtar allt från dmoz.

    Edit:korr
    Senast redigerat av Urban G den 2006-11-21 klockan 15:46.

  7. #7
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Är det förresten någon som sett någon göra något nyskapande med datat från DMOZ? Eller används det uteslutande för nedskräpning av internet?

  8. #8
    Jan Sandahls avatar
    Jan Sandahl Jan Sandahl är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    174
    Tack för svaren! Den där RDF:en och frågan om ny användning är intressant.

    Lite OffTopic: Jag håller fn på att ta mig in i SEO-världen helhjärtat. Det är eg. bara tidsbrist som begränsar. Kunde jag skulle jag ägna 24/7 åt detta ett tag framöver. Jag köpte SEO-book nyss och det är som julafton att ha ett nytt område som man är grymt sugen på att lära sig!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Varför äga directories?
    Av dr phil i forum Kataloger
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-08-13, 19:33