Resultat 1 till 8 av 8

Intressant information om bilder och SEO

  1. #1
    LoyalWriters avatar
    LoyalWriter LoyalWriter är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    108
    Många av mina kunder dominerar specifika nischer, de har många olika sajter inom samma område.
    Tanken med detta är att få så många leads och kontakter som bara möjligt.

    Till exempel, en av mina kunder säljer presenter online, han har en virtuell butik samt många olika sajter där man också kan köpa presenter eller som på annat sätt relaterar till detta område. Det här är en av nyckelspelarna inom presenter online på den svenska marknaden.

    I enlighet med hans erfarenhet så tenderar Google att ge sajter som kommer från samma källa en lägre rank, men om Google ser sajterna som oberoende av varandra så kan de alla få en bra rank.
    Så för att lösa detta problem så har han lagt upp sina sajter på olika servrar med olika IP nummer. Han ser även till att inte använda samma ID nummer för mer än en sajt. Till exempel, varje sajt har sitt eget Google Analytics ID eller använder en annan statistiktjänst, och så vidare…

    Varje sajt ser helt enkelt ut som om den har en unik ägare och så här långt så har det fungerar fint.
    På den senaste tiden så har vi dock upptäckt att Google har börjat se ett samband mellan sajterna och att de ses som hemsidor från samma ägare. Det handlar inte om drastiska förändringar av resultat men det märks i statistiken. Vi började gräva för att se vad orsaken kan vara då han har lagt ner så mycket arbete på att få varje sajt att framstå som unik och oberoende…

    Vi fann att Google fortfarande kan se att sajterna har samma ägare via Exif-informationen.
    Exif-datan är unik information som finns gömd i bilder som tagits med kameror, smartphones och så vidare.
    Om du använder samma kamera för bilder till sajter så kan Google se att det antagligen handlar om sajter som har en och samma ägare.

    Ännu värre, ibland så kan du ta en bild med din mobil eller kamera och så använder du denna på mer än en sajt, här handlar det inte om olika bilder från samma kamera utan samma bild.
    Viktig kommentar: Det finns många bildprogram som gör det möjligt att manipulera bilden och spara om men detta förändrar inte Exif-informationen.

    Efter att ha sett närmre på detta så fann jag en officiell video från Matt Cutts från Google som bekräftar mina tankar om detta
    https://www.youtube.com/watch?v=GMf6FmRus2M

    Den goda nyheten är att man kan göra sig av med Exif-datan. Det finns ett gratis program som man kan ta bort informationen med innan man laddar upp en bild. Kan laddas ner härifrån:
    http://www.easyexifdelete.com/
    Om du söker så finner du säkert fler liknande tjänster.

    Jag tänkte att det kunde vara bra att dela denna information för jag tror att många av er kommer att dra nytta av den ;-)

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Tackar, intressant information. Och då det går att ta bort grundinformationen i bilder så går det också att lägga till ny information i dem.

  3. #3
    Andrs avatar
    Andr Andr är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    76
    Tack för att du delade med dig!

  4. #4
    Paul Kyllermans avatar
    Paul Kyllerman Paul Kyllerman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    21
    Min första tanke går faktiskt åt "köpta" bilder, om man tex använder sig utav tjänster som canstockphoto, många sånna bilder finns ju överallt på nätet i olika nischer. jag har själv inte tänkt på det förut, någon som har erfarenhet om det?
    --
    Paul - Rawdesigns
    Hos oss kan du Köpa hemsida och SEO

  5. #5
    LoyalWriters avatar
    LoyalWriter LoyalWriter är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    108
    Hej Paul,
    Av min erfarenhet så kommer kvalitetsinnehåll med relevanta bilder uppfattas som positivt av Google, detta även om samma bild finns på andra sajter (bilder från photostock-sajter).
    Man kan se på detta lite som WordPress teman. Det finns populära teman som används av många lyckade sajter, och även om temat är detsamma så ger Google cred om innehållet är unikt och ger ett verkligt värde.
    Så sett ur detta perspektiv så kan man se på köpta bilder som på WordPress teman, Youtube filmer, eller andra element som kan tänkas finnas på andra sajter.
    Det är dock väldigt mycket bättre att använda sig av unika bilder som är relevanta och som inte finns på några andra webbsidor på nätet.
    Hoppas att detta var till hjälp ;-)

    Citat Ursprungligen postat av Paul Kyllerman Visa inlägg
    Min första tanke går faktiskt åt "köpta" bilder, om man tex använder sig utav tjänster som canstockphoto, många sånna bilder finns ju överallt på nätet i olika nischer. jag har själv inte tänkt på det förut, någon som har erfarenhet om det?

  6. #6
    Greens avatar
    Green Green är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    115
    Ja, väldigt intressant. Cred!

  7. #7
    boletss avatar
    bolets bolets är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    22
    Denna var väl helt ny. Hade jag inte en tanke på...
    Jag säljer Cykelställ

  8. #8
    Michael Åstmars avatar
    Michael Åstmar Michael Åstmar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    92
    Seo för tillverkningsindustrin genom 0371.se och GnosjoRegion.se

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Intressant vetenskap
    Av Stringfellow i forum Introduktion
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-01-30, 12:34
  2. Intressant domän?
    Av KramaMig i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-09-09, 19:57
  3. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-08-22, 21:11
  4. intressant titelfråga
    Av Jacob Jarnvall i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-06-04, 21:27
  5. Intressant med synonymer
    Av Jim Westergren i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-27, 22:47