Resultat 1 till 6 av 6

För tidigt för länkbete?

  1. #1
    robbanfs avatar
    robbanf robbanf är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    29
    Jag har en ganska ny sida som jag gärna skulle vilja ha fler länkar till givetvis. Jag har filat på ett bra länkbete som säkert kommer ge en massa besökare under några dagar och säkert en del länkar.
    Finns det nån risk att jag får för många länkar så Google tolkar det som onaturligt och straffar min sida på något sätt? Hur länge bör man vänta, eller kanske hur många inlänkar bör man ha redan innan man börjar lägga ut sina beten?

  2. #2
    jmns avatar
    jmn jmn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    157
    Det är nog liten risk. Lyckas länkbetet beror får du ju länkar pga bra innehåll. Varför skulle Google bestraffa det? Större risk att ditt webbhotell tycker det blir jobbigt med trafiken och sparkar ut dig (om du har nåt billigt med "fri trafik så länge det inte blir för mycket").

    Gör Google nåt med din placering pga länkbete så är det knappast långvarigt utan mera en koll ifall du får länkar även utan deras draghjälp.

  3. #3
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Bloggar råkar ut för sånt jätteofta. Man får ett scoop, och så får man massor länkar. Och nån gång ska ju en sida upptäckas också

    Så det är nog ingen fara. Och om det blir problem, så kommer det bli att du får ett "kort straff".. Du kommer i alla fall tjäna på det i längden.

  4. #4
    robbanfs avatar
    robbanf robbanf är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    29
    Okej, då kör jag hårt!

    Jag har testat lite tidigare och då hände ingenting alls med mina placeringar i Google, fast det var på en fem år gammal site. Det ska bli kul att se om det händer något nu.

  5. #5
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag tycker man slår i filter så fort man gör en samlad ansträngning att tipsa sidor eller registrera sig i nya kataloger. Men får nästan ta det för att kunna arbeta på ett rimligt effektivt sätt.

    Faktiskt tror jag personligen inte att det är frågan om ett straff. Jag tror det har införts just på grund av bloggfenomenet som Anton pratar om. Man vill att länkarna ska åldras lite naturligt när de kommer många innan de börjar verka.

    Annars skulle det bli onödigt instabilt längst upp i SERP:arna när du åker upp på nyckelord A efter att 50 st har bloggat dig för att sedan snabbt åka ner igen.

    Att man kan åka ner lite beror nog på att en tidig länk som kom i offensiven går ut för att åldras. Skulle de vilja straffa en för att få länkar skulle man ju rimligen åka ner längre ner än vad jag upplever att man gör. Vi gick t.ex. ner från fyra till åtta på ett halvstort nyckelord efter att jag tipsade en massa sidor, gjorde ett länkbyte och registrerade vår huvudsida för området i fyra kataloger.

    Räkna med minst en månad innan länkarna ger effekt.

  6. #6
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Nej f*n vet ni vad det är?
    Det är helt enkelt så att vissa datacenter är ansvariga för att ta emot nya inlänkar och beräkna den nya approximationen för inlänkarna som kommer. När det sker hämtas den sista stabila SERP:en från ett annat datacenter som gäller tills SERP i datacentret är stabil, vilket naturligtvis kan se ut som ett straff. Rätt eller fel?

    Därmed inte sagt att det inte finns riktiga straff.

    Men det är väl ungefär vad jag trodde tidigare iochförsig.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Gratisbloggar som bete för trafik och länkbete
    Av Jim Westergren i forum Övrig internetmarknadsföring
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-02-27, 06:56
  2. Länkbete för seo-sidor...
    Av Nisse i forum Länkbygge
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-02-01, 14:34
  3. Ny blogg med länkbete, reklam eller utan reklam?
    Av Andreazz i forum Länkbygge
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-11-20, 17:19
  4. Kontroversiellt länkbete med falsk nyhet
    Av hans99 i forum Länkbygge
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-17, 14:31
  5. Tips från Aaron Wall för länkbete
    Av Jim Westergren i forum Länkbygge
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-09-26, 01:07