Resultat 1 till 4 av 4

Vad säger Google om detta?

  1. #1
    TamyMirandas avatar
    TamyMiranda TamyMiranda är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    40
    Hej Forumet!

    Vi har ett par sidor där vi kommer att sälja liknande produkter och ibland även samma, skillnaden är att en sida kommer kommer att vara på Engelska och fokusera på internationell marknad och en annan sida kommer att vara på Svenska och fokusera mot den Skandinaviska marknaden, båda sidorna kommer att ha en huvudsida och ca 6-8 andra sidor i menyn.

    Till min fråga, vad säger Google om vi använder samma informationstext (2000-3000 ord/sida) på två olika sajter men på olika språk?

    Ska tillägga att sidorna i övrigt kommer att se olika ut och där tanken är att ca hälften av sidorna kommer att ha samma informationstext och den andra hälften kommer vara helt olika.

    Tacksam för er hjälp och synpunkter

  2. #2
    aleands avatar
    aleand aleand är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    30
    Hej Tamy, välkommen till forumet!

    Situationen du nämner är fullt normal och något som händer varje dag när t.ex en ehandlare har flera språk, oavsett om de ligger på samma sajt eller flera olika. Man ville ju inte behöva skriva om samma text flera gånger och det vet Google och straffar inte dig för.

    När det gäller översatta texter så ses de inte som duplicerat innehåll, problemen uppkommer snarare om du har duplicerade texter på samma språk.

    Kommer båda sajterna att vara samma varumärke/höra ihop?
    Isåfall skulle jag rekommendera något som kallas hreflang-taggar (du kan läsa mer om dem här:https://ahrefs.com/blog/hreflang-tags/)
    Det är ett sätt att indikera för Google att sidan de befinner sig på nu är på ett visst språk för en viss region men att den finns översatt på en annan sida. Dessa "taggar" länkar Google rakt till den andra sidan så att de enkelt hittar och kan göra kopplingen mellan dem.

    Detta fungerar oavsett om allt ligger på en domän eller flera. Anledningen att jag frågar dig om de "hör ihop/är samme varumärke" är för att hreflang är ett sätt att indikera att de gör just detta, hänger ihop, att de är samma sidor fast på olika språk. Det är inte en lika bra lösning om de inte hör ihop alls.

    Mvh

    Alex
    Personlig Hemsida: http://alexanderandersen.se/

  3. #3
    TamyMirandas avatar
    TamyMiranda TamyMiranda är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    40
    Hej Alex!

    Stort tack för ditt snabba och hjälpsamma svar, då har jag förstått hur vi kan gå tillväga.

    Vänligen
    /Tamy

  4. #4
    aleands avatar
    aleand aleand är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    30
    Inga problem!

    Skulle det vara något mer är det bara att höra av dig. Antingen i den här tråden eller så kan du skicka mig ett Pm.

    Trevlig kväll!
    Personlig Hemsida: http://alexanderandersen.se/

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2017-07-22, 13:08
  2. Hur ser Google på detta egentligen??
    Av Olof86 i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-03-23, 01:27
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-12-23, 22:39
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-11-22, 22:52
  5. Vad säger google om omskrivning av urlen
    Av Patrik Berggren i forum Google
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-12, 01:01