Resultat 1 till 8 av 8

Duplicate content -återigen, gränsen

  1. #1
    seattlegrunges avatar
    seattlegrunge seattlegrunge är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    262
    Har läst några trådar här angående duplicate content och var en eventuell gräns går, men jag hittade inte svar på just min tankeställning.

    Om man t ex har x antal sidor som innehåller en produktgrupp, vi säger som exempel att denna grupp heter "bilar", och har en huvudsida som har en inledande text som beskriver bilar kortfattat så att besökaren får ett humm om vad bilar är. På denna huvudsida finns även länkar till undersidor inom denna produktgrupp, det kan t ex vara "miljöbilar", "dieselbilar", "bensinbilar" etc...

    När man klickar in på respektive produkt, t ex bensinbilar, så finns överst på sidan den kortfattade beskrivningen av produkten bilar. Denna text är ju densamma som på huvudsidan för produktgruppen bilar, alltså textmässigt en kopia rakt av och finns således även på sidorna för miljöbilar och dieselbilar.
    I övrigt är sidan specifik med en text som handlar om just vald biltyp, i det här fallet bensinbilar.

    Kan detta räknas för duplicate content?

    Allt från 50% av texten och mindre kan vara samma textmässigt på dessa olika sidor. Hur tolkas detta?

    Hoppas ni förstår min frågeställning... precis kommit hem efter en sväng på stan ikväll och det första man tänker på vid hemkomst är duplicate content, hur yrkesskadad är man egentligen?

  2. #2
    Rolf Widerströms avatar
    Rolf Widerström Rolf Widerström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    25
    Hej,
    det är jättesvårt att skriva en direkt "gräns"!

    Men det bör var ok, du ska dock vara väldigt noga med att specificera unik Meta data för dom olika sidorna.
    Keywords, description, title..

  3. #3
    seattlegrunges avatar
    seattlegrunge seattlegrunge är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    262
    Tack för ditt svar!

    Japp, metadatan är specifik på respektive sida.

  4. #4
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Med CSS Absolute positioning kan du lägga din unika text före kopierad text i källkoden. Externa djuplänkar, bra internnavigering och unik metadata är även faktorer som garderar mot supplental index.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  5. #5
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    ... även printa ut den identiska texten mha javascript. Du kan då ha texten i HTML på den första sidan och resten mha javascript. Men då tillkommer det eviga om att sidor ska helst vara ej beroende av javascript, risken är nog dock större att CSS stödet hos denne är sämre.

    Förresten. Hur mycket text handlar det om? Är det flera stycken som utgör huvuddelen av all text på sidan? Tänk på att det nästan alltid finns identiskt innehåll på sidor, t.ex. navigeringen och fotnoter.

  6. #6
    seattlegrunges avatar
    seattlegrunge seattlegrunge är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    262
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Med CSS Absolute positioning kan du lägga din unika text före kopierad text i källkoden.
    Ja, det är ju väldigt sant och smart!

    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Externa djuplänkar, bra internnavigering och unik metadata är även faktorer som garderar mot supplental index.
    Där är en bra internnavigering plus att en fullständig sitemap, som redan finns, borde göra susen!?!
    Aha, så externa djuplänkar kan förhindra duplicate content också... I had no idea!


    Det där med javascript som Marcin nämner är ju också en idé, dock inte klockren i mina ögon tycker jag. Iaf inte i detta fall eftersom sajtbesökarna är till stor del den äldre generationen och jag tror det är mest dessa som har inaktiverat javascript efter att ha läst nån galen artikel i Aftonbladet om vad man kan göra för att skydda sig mot virus

    Tack för era eminenta svar!

  7. #7
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Det finns ingen garanti för att CSSen kommer fungera perfekt. Samma sak med JavaScript.

    För att försvara min idé: Det enda som kan hända är att de som har Javascript avstängd kommer inte se texten på ytterligare sidor. =)

    Om du kör med CSS så se till att kontrollera att det ser rätt ut i Firefox 1.x, IE 6 och Opera. Det brukar skilja.

  8. #8
    seattlegrunges avatar
    seattlegrunge seattlegrunge är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    262
    Japp, förstod det... men eftersom hela sajten förlitar sig på CSS så anser jag det vara ett säkrare kort. CSS är ju dessutom grunden till allt "utseende" på sajten

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-29, 00:46
  2. Automatiska url-omskrivningar ger duplicate content?
    Av Niclas Strindell i forum URL-omskrivning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-08-16, 00:42
  3. Duplicate content på flera domäner
    Av MattiasN i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-03-28, 16:20