bakgrund:
Om man söker på Sökmotorn efter lite närmare tjänster och varor, bilverkstäder, golvläggare eller liknande kommer inte en enda bilverkstad eller golvläggare upp på första sidan. Det kommer bara upp en massa katalog- eller söktjänster. Det här kommer naturligtvis bli ett problem för Google som ska vara just en lite smartare sökmotor.
Det är också förstås ett problem för alla advokatbyråer och närlivs där ute. Dom kommer aldrig kunna få fram sin sida någon rimlig stans i serpen för jag vet att ni killar och tjejer där ute har varit och trimmat en del av katalog-sök-tjänsterna och dom kan ju rimligtvis betala för dom försörjer sig på serpen numer.
Företagen som faktiskt utför de här tjänsterna kommer vara tvugna att vara ganska stora innan de kan göra eller betala för en optimering.
Vi som söker förlorar på att det är så här. Företagen som erbjuder saker förlorar på det här och branschen förlorar på det här för de här katalogerna kan hövda sig syssla med sökpositionering (dom gör det alltså).
Google förlorar nog på det i längden men det skiter jag helhjärtat i, dom kommer nog reda sig.
Projektet:
När jag är utmattad efter en dags klickande eller räknande (jag räknar väldigt ofta) brukar jag ta 10 minuter till att länka upp någon stackars bilverkstad lite. Inget jag lägger särskilt mycket tid på men det blir kanske tie min var tredje dag. Jag är inte så noga när jag väljer sida utan plockar bara en från sidan 9 eller nåt. Det ger väl kanske inga superresultat men jag ser det lite som att skänka pengar till välgörenhet.
Vad vill han att vi ska göra eg:
Jo, jag skulle tycka att det var skoj om fler gjorde sånt här och sprid det till era vänner, bekanta och konkurenter. Behöver väl inte lägga någon mycken tid på det heller men kulle det inte vara lite roligt, som en gemensam insats för en finare serp.
Mitt åtagande
Förutom att fortsätta som jag gör kom jag på att om jag ser någon härifrån lägga till en länk till någon bakgatesida i min länkkatalog kommer jag vara mer "easy" och hålla fingrarna närmare godkännaknappen. Kanske kan jag tänka mig göra en featured av var tredje eller nåt.
Märk upp siten på nåt vis så jag förstår att det är hyggloarbete (använd ditt namn härifrån och skriv Projekt som efternamn eller nåt).
Kommer att bli sur om jag märker att siten bär spår av övrig optimering och således inte är ett välgörenhetsfall!
Varför i hela världen ska vi arbeta gratis
Det är inte gratis, det är bara väldigt, väldigt långsiktigt.